officinalis
14-03-2011, 11:07
Jag förkultiverar mycket växter. Tomater, chilepeppar, sallat, kålväxter, squash mfl.
Vanligen brukar jag avhärda dem på balkongen, men i år har jag tyvärr inte tillgång till den förrän långt in i Juli och kan således inte kånka plantor ut och in eftersom mina odlingar inte ligger i anslutning till bostaden.
Jag funderar lite på vad ni har för erfarenheter av avhärdning och ifall ni har några förslag.
Det bästa lösningen jag kan komma för tillfället är att ställa dem lite skuggigare in mot kanten (i mån om plats) i två pallkragar som står ovan varandra och sedan täcka denna med fiberduk.
Alexander-VG-zon3
14-03-2011, 11:50
jag ska testa i år att sätta över bottenlösa 2L PET-flaskor över varje planta på friland, det ska ju både bli extravärma när det är tidigt plus skydda mot sol och blåst.
annars är det väl fiberduk som har använts innan för dom som behövt det.
officinalis
14-03-2011, 12:00
En del plantor står i pluggbrätt och andra kommer nog vara lite för stora för att kunna stå med petflaska över sig.
Får väl hoppas att fiberduk och vindskydd från pallkragarna duger :S
Alexander-VG-zon3
14-03-2011, 12:24
har du inte sånt platshölje till pluggbärttet det borde väl funka att ha kvar över ? om dom inte växt ur det redan. annars är ju någon form av väv bra.
annars tror jag pallkarge med väv över klan funka bra. det borde skydda mot sol och blåst ganska bra.
officinalis
14-03-2011, 12:39
Näe, det är inte sådana brätten. Men jag skulle kanske kunna få tag i någon bra plast, men man vill ju inte att det ska bli för tätt heller så det blir massa svamp, eller i första fall alldeles för varmt ifall solen ligger på.
Jag har provat med ett tjockt lager fiberduk som jag sedan successivt skalat av, det gick bra.
Plantorna låg mot husväggen, nord-väst sidan.
officinalis
16-03-2011, 22:34
Ok. Det låter bra. Jag har en slags skuggväv jag skulle kunna använda också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.