Full version: Vad är vishet?
Christa
Visdom har i alla tider betraktats som eftersträvansvärt men vad innebär det egentligen anser ni?
Eva-Helene
Att inse att man inte vet allt flirting.gif
Cacki
CITAT (Christa @ 14-03-2011, 15:21) *
Visdom har i alla tider betraktats som eftersträvansvärt men vad innebär det egentligen anser ni?

Ja inte har det med akademiska studier att göra i alla fall. Mer sunt bondförnuft i så fall. Att man tagit sej tid att analysera det som har skett/sker i livet och lärt sej av erfarenheterna man fått.
Det finns säkert mycket annat också som ingår i begreppet vishet, men det är det som först slår mej för tillfället.
Christa
CITAT (Eva-Helene @ 14-03-2011, 16:19) *
Att inse att man inte vet allt flirting.gif

Man kan nog i alla fall säga att den vise inte tror att han vet allt.
malcolm
För mig kan det kopplas ihop med förstånd, att man tagit lärdom av vad som skett tidigare i livet och använder sig av dessa erfarenheter framledes.
Christa
CITAT (Cacki @ 14-03-2011, 16:23) *
Ja inte har det med akademiska studier att göra i alla fall. Mer sunt bondförnuft i så fall. Att man tagit sej tid att analysera det som har skett/sker i livet och lärt sej av erfarenheterna man fått.
Det finns säkert mycket annat också som ingår i begreppet vishet, men det är det som först slår mej för tillfället.

Eftertanke och analys är helt klart en viktig grund för vishet.

CITAT (malcolm @ 14-03-2011, 16:26) *
För mig kan det kopplas ihop med förstånd, att man tagit lärdom av vad som skett tidigare i livet och använder sig av dessa erfarenheter framledes.

Kan man enbart bli vis genom egna erfarenheter eller kan man bli vis genom att lära sig av andra?
gnon49
Tänker per automatik på Gandi när ordet visdom kommer på tal. Kanske för att han var/eller framställdes så anspråkslös. Eller Moder Theresa. Att hjälpa utan
att fordra något.
Eva i Skåne
vis - klok - förståndig - lyssnar, tänker sansat och handlar därefter.
Jag tror absolut man kan bli klok mer än av egna erfarenheter, men som Cacki skrev så har det inte med skolning att göra
Christa
Jag tycker själv det är svårt att exakt definiera vad som är vishet.

Att man byggt upp en ny lånebubbla i Sverige trots att man vet hur farligt det är kan väl betraktas som avsaknad av visdom.

Cacki
CITAT (Christa @ 14-03-2011, 16:29) *
Kan man enbart bli vis genom egna erfarenheter eller kan man bli vis genom att lära sig av andra?

Självklart ska man ha öronen öppna för andras erfarenheter bara man inte sväljer allt med hull och hår för då stannar det vid enbart en hörsägen. Sug på det, försök slå hål på det, vänd och vrid på myntet så landar man förhoppningsvis närmast sanningen.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 14-03-2011, 16:52) *
Jag tycker själv det är svårt att exakt definiera vad som är vishet.

Att man byggt upp en ny lånebubbla i Sverige trots att man vet hur farligt det är kan väl betraktas som avsaknad av visdom.

Kan man alls koppla ihop det med visdom? Jag tycker nog att visdom ligger mer på det personliga planet.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 14-03-2011, 16:58) *
Kan man alls koppla ihop det med visdom? Jag tycker nog att visdom ligger mer på det personliga planet.

Hur menar du då?
Cacki
CITAT (*Stintan* @ 14-03-2011, 16:58) *

Lite så tror jag också, men du satte ord på det först. tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (Christa @ 14-03-2011, 17:08) *
Hur menar du då?

Jag menar att det är enskilda personer som står för visdomen
Aqvakul
Vis är den som förstår hur lite han vet och agerar därefter...
Biggan_
Andras dårskap är den klokes visdom, är ett ordspråk med mycket sanning i.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 14-03-2011, 17:15) *
Jag menar att det är enskilda personer som står för visdomen

Att köpa något för mer pengar än vad det är värt och dessutom för lånade pengar är väl ett högst personligt ställningstagande.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 14-03-2011, 17:21) *
Att köpa något för mer pengar än vad det är värt och dessutom för lånade pengar är väl ett högst personligt ställningstagande.

Det låter som ren dumhet och inte behöver man vara speciellt vis för att fatta det.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 14-03-2011, 17:44) *
Det låter som ren dumhet och inte behöver man vara speciellt vis för att fatta det.

Om nu klokhet är motsatsen till dumhet vad är då skillnaden mellan klokhet och vishet?
*Stintan*
Vishet har en djupare och större innebörd än klokhet.
Cacki
CITAT (*Stintan* @ 14-03-2011, 18:02) *

Äsch, du hann först igen! giggle.gif

Det skulle vara kul att höra vad du själv har för uppfattning i frågan Christa.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 14-03-2011, 18:02) *

Kan du ge några exempel?

CITAT (Cacki @ 14-03-2011, 18:06) *
Äsch, du hann först igen! giggle.gif

Det skulle vara kul att höra vad du själv har för uppfattning i frågan Christa.

Jag känner mig osäker på gränsdragningen.
Cacki
CITAT (Christa @ 14-03-2011, 18:09) *
Kan du ge några exempel?

Det finns nog inte någon som tvärsäkert kan sätta gränsen mellan det ena eller det andra. För mej handlar vishet om människans klokskap i stort. Vem som helst kan fatta ett klokt beslut utan att för den skull vara speciellt vis. Vishet är mer helhetsbilden av en persons klokskap. Klokhet handlar mer om enskilda frågor.

Men christa, kom igen! Spåna på! Det är ju en intressant fråga! Det är bara kul att höra andras definitioner och vad man lägger för värde i orden.
Är det kanske bara hårklyveri att försöka skilja dem åt?
Gossen Ruda
För mig är vis och klok synonymer. Lite lustigt men i mitt gamla lexikon från 40-talet finns inget av orden med. Kanske har klok- och visheten kommit efteråt. smile.gif Jo, Vishetens bok finns med.
Aqvakul
När min son var i övre tonåren, så sa han när någon frågade om hans framtidsplaner, att han skulle bli vis. Jag kanske ska ta upp definitionsfrågan med honom.
Överbölingen
Vishet?
Är inte det en produkt av
Allt man har lärt sig
Allt man har upplevt
Allt vad man känner
Alla ens erfarenheter
Allt vad man tycker pga ovanstående

Till det skall lägas
Förmågan att utnyttja lärdom/kunskap
Förmåga att anpassa det upplevda till nuet
Förmåga behärka sina känslor
Förmåga att anpassa sina livserfarenheter
Förmåga att sovra sina känslor.

Skriv inte allt du vet men vet allt du skriver!
*Stintan*
CITAT (Christa @ 14-03-2011, 18:09) *
Kan du ge några exempel?

Njae knepigt att ge exempel eftersom vishet även innefattar klokhet men det behövs mer för att det ska kallas vishet.
Rihane
Vishet är väl att dra kloka slutsatser grundat på (som andra kan se) för lite information?
Visheten kommer då kanske från erfarenhet eller en förmåga att tänka utanför ramarna.
Då kan en mycket gammal människa och en mycket ung människa båda vara visa.
Cacki
CITAT (Överbölingen @ 14-03-2011, 18:48) *
Vishet?
Allt man har lärt sig
Allt man har upplevt
Allt vad man känner
Alla ens erfarenheter

Till det skall lägas

Hur i hela friden gör man det?? Har det något med rentjurar att göra? Hmm..där tog visst min vishet slut.
(F´låt, kunde inte låta bli att fåna mej lite... flirting.gif )
Överbölingen
CITAT (Cacki @ 14-03-2011, 19:16) *
Hur i hela friden gör man det?? Har det något med rentjurar att göra? Hmm..där tog visst min vishet slut.
(F´låt, kunde inte låta bli att fåna mej lite... flirting.gif )

Gubbafingrarna missar lite ibland I'm so sorry.
Härkar är samernas dragdjur. Dessutom snöpta.
malcolm
Gud!

Giv mig sinnesro, att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan
Förstånd/visdom
att förstå skillnaden.
Christa
Vishet?
Allt man har lärt sig
Allt man har upplevt
Allt vad man känner
Alla ens erfarenheter

Till det skall lägas

Det här är ju tänkvärt. Du har ju tidigare visat att du är en tänkande människa.

Någon undrade vad jag själv tycker. Jag har ingen bestämd åsikt än men jag skall fundera lite till. Resten av kvällen skall jag dock ägna mig åt min sambo och att röja upp i köket.
Christa
CITAT (Aqvakul @ 14-03-2011, 18:39) *
När min son var i övre tonåren, så sa han när någon frågade om hans framtidsplaner, att han skulle bli vis. Jag kanske ska ta upp definitionsfrågan med honom.

Har du frågat honom än?
Carl

För mig klokhet en delmängd av vishet. Men inte tvärt om. Klokhet är mer konkret än vishet. Vishet är lite mer åt filosofiska hållet. En större klokhet. Finns många kloka människor men få visa.
ninnisky
Vishet?
Allt man har lärt sig
Allt man har upplevt
Allt vad man känner
Alla ens erfarenheter

Till det skall lägas

Efter att nyss ha läst boken Vägar till vishet av Stefan Einhorn så kan jag enbart hålla med dig. Du har gjort en perfekt sammanfattning. Boken var dessutom mycket läsvärd om någon vill förkovra sig i vishet ytterligare!
Farbror Blå
För att anpassa en sanning som sagts mej:

Klokt är att lära sig av sina misstag.
Vist är att lära sig av andras
Red Top
Stefan Einhorn betraktar jag som en man med ett stort mått av visdom.

Han menar att visdom inte alls är en ouppnåelig egenskap; det är ett ödmjukt, högst konkret förhållningssätt till omvärlden som leder till ökad godhet och tolerans, och färre missförstånd och konflikter.

Det är för mig också en bra beskrivning av vad visdom är.

Jag kan rekommendera hans bok

Finns även som ljudbok.

Edit: Och där hann ninnisky före.
Överbölingen
ninninsky!

Har du ISBN nummer på den boken?
Christa
CITAT (Överbölingen @ 15-03-2011, 10:41) *
ninninsky!

Den finns med på bokrean. Jag köpte den för ett par veckor sedan men har inte läst den än. Tänkte läst i sängen igår men vaknade i natt och undrade vad det var för hårt bredvid mig...

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137135112

55 kr för inbunden på rea.

Pocket 42 kr.

Inga andra kostnader tillkommer om du kryssar i "gratisfrakt" men kolla var utlämningsstället är i så fall. Kan ju vara långt i glesbygd. Fast en enstaka bok borde du i och för sig få i brevlådan även vid gratisfrakt.

Har i och för sig för mig att jag såg den i bokhandlen också men minns inte priset.
ninnisky
CITAT (Överbölingen @ 15-03-2011, 10:41) *
ninninsky!

Jag såg att du fått svar redan. Så bra!
Anders zon 1
Skulle man inte kunna säga att vishet är något förvärvat, något som har med livserfarenhet att göra? Vishet får man med tiden, medan klokhet mycket väl kan vara medfött. Jag tycker det är tveksamt om man kan säga att en mycket ung människa är vis, men däremot är det inget som hindrar att han/hon är klok. Att vara klok tycker jag har att göra med en förmåga att dra riktiga slutsatser och handla därefter när man ställs inför ett problem.
Cacki
CITAT (Anders zon 1 @ 15-03-2011, 11:52) *
Skulle man inte kunna säga att vishet är något förvärvat, något som har med livserfarenhet att göra? Vishet får man med tiden, medan klokhet mycket väl kan vara medfött. Jag tycker det är tveksamt om man kan säga att en mycket ung människa är vis, men däremot är det inget som hindrar att han/hon är klok. Att vara klok tycker jag har att göra med en förmåga att dra riktiga slutsatser och handla därefter när man ställs inför ett problem.

Mycket tänkvärt och du satte nog fingret på en känsla som finns hos mej också i vad som skiljer de båda begreppen. Du satte ord på det väldigt bra, tycker jag! tummenupp.gif

En annan egenskap som utmärker en vis person är att denne lever i god balans mellan "hjärta och hjärna" och förstår att båda är lika viktiga....tror i alla fall jag. Ibland känns det som att det är just detta som fattas för att man helhjärtat vill sätta en "vishetsetikett" på vissa personer. Logik är bra men allt är inte logiskt.
fuchsian
Men inte att glömma, ingen är felfri inte ens ens hur klok eller vis man nu är.
De egna felen är livets lärdom som ingen kommer undan med. Sedan beror det på om man är ödmjuk nog att inse det och lära sig av dem? ...Fuchsian ......
Christa
Hittade ett radioprogram som heter "Jakten på vishet".

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=3066698

Christa
CITAT (Anders zon 1 @ 15-03-2011, 11:52) *

Frågan är då hur en vis person uppträder i olika situationer och tacklar olika problem.

Är en vis person fri från konkurrans?

Christa
Skulle vara väldigt intressant att höra era åsikter i frågan i förra inlägget.
Christa
Den här tråden artade sig till att bli en riktigt intressant diskussion men sedan dog den.

Varför confused.gif
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 17-03-2011, 07:34) *
Den här tråden artade sig till att bli en riktigt intressant diskussion men sedan dog den.

Varför confused.gif

Det kanske beror på att du inte själv bidrar utan bara försöker få andra att diskutera? För min egen del är inte ämnet tillräckligt intressant för att engagera mig.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 17-03-2011, 08:07) *
Det kanske beror på att du inte själv bidrar utan bara försöker få andra att diskutera? För min egen del är inte ämnet tillräckligt intressant för att engagera mig.

Vad är det du tycker saknas i det jag har skrivit?

Har du ingen egen önskan om att tillägna dig visdom? Appropå att du tyckte att ämnet inte är så intressant.

Motti
Vishet föds man inte med det är något man får med ålder och mognad .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon