CurlySue
Hej
är lite nyfiken på att prova att odla Stevia. Är det någon som provat?
Är den svår?

[attachment=58854:stevia.jpg]
Alexander-VG-zon3
jag klarade inte min denna senaste vinter, jag tror det blev nåt med vattningen (bitvis torr och bitvis blöt) den vissnade ner. jag tycker dom är lite knepiga att övervintra även om jag lyckas innan.

däremot på våren-sommaren-hösten är dom enkla tycker jag, jag gav mina ganska mycket näring och planterade om dom ofta (de växte snabbt både med blad och rötter), det står i böcker och på nätet att dom är köldkänsliga det har aldrig min varit, lite seg i början men till hösten tål dom utan problem ner till +1c. och när nätterna går ner runt +1c tar jag in dom.

när mina har tagits ut (efter avhärdning) har det stått skyddat i östläge och det har funkat bra. även om mer sol kanske den hade trivs bättre.
katah
Jag upplever dom som extremt svårsådda!

jag har öst ner säkert 30 fröer i byttorna och bara 3 behagar att gro!
Det har varit lika illa nästan varje år.
Fröer ska egetligen sås väldigt färska, så väntan över en vinter är väl inte det bästa.

Har någon någon knep för stevian?
Hjälper det att köpa fröer på hösten och förvara dom i frysen?

Jag har varje år försökt även övervintra plantorna i växthuset. Oftast klarar en av 4-5plantor.
Men det blir väldigt kallt i mitt växthus, den ska vara frostfri, men inte så mycket mer.

Däremot är det en väldigt smidigt planta att ha under sommaren, växer lite sakta ,
men hinner bli stor till höstkanten.
Jag brukar samla blad ca 3 gånger under sesongen.
Eva i Skåne
Jag har blivit väldigt nyfiken på stevia efter allt man läst.
Var brukar det finnas plantor att köpa? Bland kryddväxterna?

Hur använder du bladen Katah? Torkar eller fryser? Och till vad har du dom sedan? Att söta te med? Det är vad jag funderat på att prova, men vad annat kan man använda det till?
Alexander-VG-zon3
plantor finns till och från att köpa på plantskolor eller blomsterbutiker, bland krukväxter eller bland kryddorna.

jag har också haft svårt med frösådd.
Åsa, mälardalen zon 2
Har aldrig haft problem med steviasådd i stort sett alla fröer brukar gro, fröerna ska vara av bra kvalité (jag brukar köpa hos Runåbergs) + Man bör komma ihåg fröerna är LJUSGROENDE, täcker man fröerna med jord får man uruselt resultat.
katah
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 15-03-2011, 14:03) *
Har aldrig haft problem med steviasådd i stort sett alla fröer brukar gro, fröerna ska vara av bra kvalité (jag brukar köpa hos Runåbergs) + Man bör komma ihåg fröerna är LJUSGROENDE, täcker man fröerna med jord får man uruselt resultat.

jag har inte täckt mina och har köpt fröer både från Impecta och Runåberg,
och knappt något gror,
i år hade jag 3 olika påsar, så nya som det nu går att få.
Fattar ingeting, för allt annat gror som dom ska, men inte stevian.

CITAT (Eva i Skåne @ 15-03-2011, 10:51) *
Jag har blivit väldigt nyfiken på stevia efter allt man läst.
Var brukar det finnas plantor att köpa? Bland kryddväxterna?

Hur använder du bladen Katah? Torkar eller fryser? Och till vad har du dom sedan? Att söta te med? Det är vad jag funderat på att prova, men vad annat kan man använda det till?

Jag torkar bladen på en serveringsbricka ovan kylskåpet någon dag, det brukar vara torra inom en vecka.
Sedan mortlar jag dom i en mortel, häller genom en fin sil och sedan häller allt i en liten burk.

Det går väldit snabbt, lätt och smidigt.

Jag använder stevia i bakning och sötning.
Vi äter enligt LCHF för det mesta och jag bakar mandel-morotskaka, semla och sötar vaniljsåsen
med stevia, det fungerar helt utan socker.
Några andra bakelser fungerar så att jag tar ungefär 1 msk socker och 1/2tsk torkat stevia istället för 2dl socker. Stevian stärker smaken av den lilla mängden socker!
CurlySue
Oh så spännande. Nu gäller det bara att hitta lite fröer.
Blommar Stevian? så att man kan ta fröer ifrån den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon