jimmy76x
14-03-2011, 18:26
Hej!
Jag har sått solroser i en pluggbox tillsammans med tomater, har typ 2 rader med solroser i pluggboxen och resten med massa tomater.
Min fråga är, måste jag omskola solroserna innan jag sätter ut dem i vår eller kan jag låta dem växa hej vilt i pluggboxen. Just nu är de ca 10 cm långa. Om jag måste omskola dem, hur stor kruka ska jag använda?
Hoppas på svar, tack på förhand!
Om du lyfter på pluggboxen så kommer du med största sannolikhet att nu - eller alldeles strax! - se rötterna. Då måste du skola om dem!
Osäker på hur stor kruka du ska plantera om dem i, har för mig att de oftast kan direktsås i rabatten.
Hade det varit jag hade jag nog planterat om dem en och en i en kruka med ca 8 cm i diameter. denna kruka kommer nog inte att räcka så där jättelänge så risken är väl att man får plantera om dem en gång till innan de kan planteras ut där de sedan ska växa.
Glöm inte att göda dem!
kerstin z5-6
14-03-2011, 20:40
Allt! Oavsett vad du sår, ... ska omplanteras en och en i separata krukor, solrosor och andra blomster NER till hjärtbladen..(om de vuxigt högre) Därav råd så i byttor inte ett o ett frö i separata krukor)
Alla växter får en #kick# av omskolning i egen bytta och resultatet blir mkt bättre-det finns inga genvägar med växter de gör som de vill...
jimmy76x
14-03-2011, 21:12
Hej
Vad menar du med att så dem i byttor? Vad är bytter för något?
När kommer hjärtebladen upp? Än så länge ser jag inget mer än första bladen längst upp
kerstin z5-6
14-03-2011, 21:54
[attachment=58865:39rylf63...n5jfqhop.jpg]De två första bladen kallas hjärtblad.De ser inte ut som den riktiga växten alls
De gulnar o faller av-det är helt naturligt, sen kommer de "riktiga bladen
.
Efter två par av dessa är det dags att skola om dem en o en
detta är en bytta
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-03-2011, 20:40)

Allt! Oavsett vad du sår, ... ska omplanteras en och en i separata krukor, solrosor och andra blomster NER till hjärtbladen...
Njaaa...
Vissa fröer omskolar man inte en och en, de som är tuvbildande gör man ju inte det med (t ex lobelia, hirs, basilika).
Och allt vill inte planteras ända upp till hjärtbladen, gurkväxterna (gurka, meloner, pumpor osv) vill det ju inte för då kommer de att ruttna.
Har i alla fall jag lärt mig.
kerstin z5-6
14-03-2011, 22:35
ok. anuella o grönsaker är not me..men dock har jag sett att nåt händer vid omskolning som inte händer utan...
blomkronan
14-03-2011, 23:05
Nä men nu... fick jag höra något jag inte hört förut... solroser KAN man plantera ner dom?
Men jag trodde det gällde plantor som sätter rötter på stammen. Läste jag rätt? gör man det med solroser?
kerstin z5-6
14-03-2011, 23:54
Gör o gör..om plantor elongerar dvs har flera cm mellan hjärtblad och de riktiga bladen lider de av ljusbrist..
Inte mkt hjälper mot det, utom om de är anueller ettåriga, då kan de ofta planteras djupt o bli bra ex
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.