CITAT (malcolm @ 15-03-2011, 15:03)

Jag har efter min senaste stroke (feb -08) drabbats av en obeskrivlig trötthet och det var därför jag startade denna tråden, har läst i de bifogade länkarna som visats här och det är onekligen mycket som stämmer. Hade aldrig hört begrepper ME förrän det där TV-programmet som fö. gick på 5:an men kände så väl igen mig, allt är jobbigt och att åka och handla kan vara ett helt företag, tom. en sådan enkel sak om att duscha är förenat med en hel del ansträngning och tar tre gånger så lång tid som vanligt. Har jag tex. en läkartid går hela den dagens energi åt till det och allt känns jättetungt. Har fått rådet att vara ute och promenera vilket jag också försökt men senast drabbades jag av yrsel och ramlade omkull, så illa att jag skrapade sönder ena knät på jeansen.
Igår hjälpte mig sonen att installera en ny toalettstol men det kändes som om jag skulle svimma hela tiden och när jag skulle resa mig från golvet var det knappt att jag kom upp igen. Vid ett par tillfällen har sonen fått hjälpa mig upp i sängen då jag hamnat på golvet och omöjligt kunnat komma upp hur mycket jag än ansträngt mig. Tycker inte hjärnan fungerar som den skall heller och har fått jättesvårt för att fylla i blanketter och liknande vilket inte vållade mig några som helst problem innan. Har som tur är inte förlorat språket men ofta orkar jjag inte ens skriva här på Odla, i alla fall inte om det är nå´t längre inlägg. Tycker rent allmänt att livet känns rätt så trist just nu och till sommaren kanske jag blir tvungen att sälja min älskade kanot pga. detta.
Det finns en livsstilsmottagning på Karolinska som kanske kan hjälpa dig. Stroke, diabetes och depression har ofta samma grundorsak och du har ju dessutom berättat att du inte tar dina läkemedel. Det är ju skräp att du inte fått mer hjälp att komma igång av läkaren som sjukskrivit dig.
På en del vårdcentraler har de också träningslokaler där man får träna tillsammans med andra med handledning från personal.
I din tättbefolkade del av landet borde det finnas någon bra möjlighet men jag tycker din läkare borde hjälp dig att hitta den. Det är inte lätt att ta tag i sin situation när man ramlat ner i det svarta hålet.