jag hittade en sådan här på loppis i somras.
en lite äldre variant och utan raster. idag har jag köpt lysrör och satt i en kontakt och tänkte använda den som extrabelysning till sådderna i uterummet (vetter mot norr).
men när jag börjar googla växtbelysning blir jag totalförvirrad. herregud vilken djungel!
antagligen är lysröret (ett alldeles vanligt) för varmt. och frågan är:
hjälper det inget alls om man inte har värstingarmaturen och svindyra LED-lampor?
och om det funkar. hur nära måste man sätta den och hur länge ska den lysa per dygn?
tacksam för svar!
hälsningar lotta
officinalis
14-03-2011, 22:37
Det är minst sagt en djungel. Det finns redan en hel del information på forumet här som säkerligen kommer besvara alla dina frågor.
Jag har förkultiverat under varmvita lysrör, men upplever att kallvita och dagsljus fungerar bättre.
Alexander-VG-zon3
14-03-2011, 22:47
5-15cm från översta bladet, tända minst 12timmar och max 18timmar. kallvita eller lysrör med dagljus eller lysrör med blå/röd färg. välj själv.
merlin68
14-03-2011, 22:49
Förut så hade jag ett par likadana växtbelysningar som den du har köpt på loppis men jag tycker inte att ljusspridningen blev så bra (ganska smalt) så jag köpte lite bredare armaturer med två ljusrör i varje. Rusta har hyfsade priser på "kalla" ljusrör. För mina armaturer betalade jag runt 350-400 plus 70 per ljusrör om jag nu minns rätt

.
kerstin z5-6
15-03-2011, 11:24
Fungerar utmärkt som Flaxxs beskriver, ingen anledning att gå ner i belysningsdjungeln.Ska du belysa frösådder skall rören hänga 10 cm över sådderna.Vanliga dagslysrör passar utmärkt och ger fina knubbiga plantor,fönsterljus o norrläge har ingen betydelse.Odlade länge i fönsterlös källare enbart med lysrör.
Ett tips: jag köpte billiga dubbellyssrörsarmaturer (oj, långt ord:D) på Rusta häromdan. De var nedsatta till 69 kronor! Och sjölva lysrören kan man köpa på Jula (19 kr st) el Biltema (26,90 el nåt sånt)
tack för alla tips!
dessa forum är bäst!
lotta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.