MissB
Bor i Stockholmstrakten och undrar när det är dags för penséer? Hur kallt tål de? Det har börjat säljas penséer i affärerna här, men det känns lite tidigt att sätta ut dom än, inatt hade vi 6 minus.
Vildörtsträdgård
Det är Pensé dags nu! Köp lokalproducerade (i Stockholm odlas de i Tungelsta) de ska tåla -7 grader och jag har haft mina i en vecka nu och i nattt klarade de av -8 grader.!
Välkomna våren med Penséer!
MissB
CITAT (Vildörtsträdgård @ 15-03-2011, 09:11) *
Det är Pensé dags nu! Köp lokalproducerade (i Stockholm odlas de i Tungelsta) de ska tåla -7 grader och jag har haft mina i en vecka nu och i nattt klarade de av -8 grader.!
Välkomna våren med Penséer!

Oj, är det så alltså? Då måste jag genast köpa penséer! Jag råkar ju bo i Tungelsta, så de är väldigt närproducerade! wink.gif
Vildörtsträdgård
Grattis MissB!
Man kan ju för säkerhets skull lägga en väv eller något över blommorna de kommande nätterna som ska bli riktigt kalla!
Lycka till!
Lady Hamilton
Penseér är ett väldigt tåligt släkte. Men i början, de första dagarna som man har dem utplanterade kan det vara bra att ge extra skydd om du inte vet hur de hanterats i butiken. Mina egna hemodlade som jag härdat klarar enstaka natt med-15° utan problem. Men jag skulle rekommendera övertäckning eller att du ställer krukan lite mer skyddat på nätterna om kylan blir långvarlig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon