Full version: Rädda Louise !?
SannaLasso
Fick en fin kraftig Lousie Odier i höstas men blev sjuk och hann inte plantera henne innan snön och kylan slog till. Plantan har legat ute helt oskyddad och omkullvält i sin smala djupa planteringskruka hela denna kalla vinter och jag har varit helt säker på att den har frusit ihjäl.

Döm om min förvåning och glädje när jag upptäckte att hela plantan har överlevt vintern och ser ut precxis som när den blev infyst. Men hur gör jag nu? Marken går ju inte att gräva i ännu och säcken med rosjord är fortfarande djupfryst. Kan jag sätta ner hela krukan i en mycket större kruka med jord och låta den stå kvar ute tills det går att plantera? Eller är det bättre att ta in den och låta stå ljust och svalt så länge? Jag bor i zon 3.

Iren
Hej och vad kul den visar livstecken! Nu vet jag inte hur svalt du har inne men jag hade nog tagit in den så länge. Du kan ju snart plantera den ute och då kanske det är bra att inte "plantera" den två gånger... Lycka till!
Kajsa
Knepigt, men vad kul att den lever, det är en ros som annars klarar zon 5.
Inne får den snabbt långa skott som kanske inte klarar sig ute sedan, skulle täckt den med ett rejält lager säckar, vinterväv tills du kan gräva upp den och sätta den på sitt rätta ställe. Eller köp en säck jord och vräk över den.
SannaLasso
Tack för svar.

Nu kanske jag har löst problemet för den närmaste tiden. Jag upptäckte att jorden faktiskt har tinat alldeles intill huset där solen ligger på så jag ska gräva en grop och sätta ner hela krukan där så länge. En bit gammal tyllgardin får bli solskydd - det skulle ju vara snopet om rosen klarade iskylan men brändes ihjäl av solen...
:-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon