emilsjogren
15-03-2011, 17:28
Tänkte börja bygga ett 4x3 m. växthus rätt snart, tak och väggar av "byggplast".
Vad jag undrar är om regelkonstruktionen kommer hålla, tänkte använda 45x70 reglar på en ram av 70x70
Konstruktionen tänkt att vara "enkelavlutad" bakåt.
Tacksam för råd....
blomkronan
16-03-2011, 08:28
När du säger byggplast vad menar du då? "mjukplast" typ plastpåse eller växthusplast? den smått "vågiga" plasten dom säljer på bygghusen. eller menar du kanalplast? Ska växthuset stå pall mot snö? vilken del av landet bor du i? Ska du ha växthuset mot en husvägg eller ska den stå "fritt" eftersom du ska bygga med "enkelavlutad" tak så undrar jag. För om det ska vara fristående skulle jag bygga en "riktig vägg" på norrsidan där kommer ju ändå inte in någon ljus.
malcolm
16-03-2011, 08:43
45 x 70 räcker gott och väl som reglar med ett cc-avstånd på 60 cm men däremot kommer vanlig byggplast att blåsa sönder, satsa på växthusplast (korrugerad) eller kanalplast istället. Sedan är det bättre med brutet tak då man vinner i takhöjd på det sättet. Placera inte dörren på en södervägg, det misstaget gjorde jag och den kan tom. bli varmare där inne när man försöker vädra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.