tantGröön
Hej

Nu har jag varit och shoppat ett gäng pallkragar.
Problemet är att träet är helt obehandlat, utan någon slags ytbehandling kommer de snart att förfalla.

Vad kan man behandla träet med som inte är giftigt?
Jag är orolig för att det ska sippra ner i jorden och in i mina grönsaker.

Tacksam för tips

/Jonna
CurlySue
hej
jag har klätt mina pallkragar med genomskinlig byggplast på insidan, och målat dem med vanlig utomhusfärg. Plasten för att den fuktiga jorden inte ska ligga mot det målade träet.
[attachment=58898:PICT0294.JPG]
BigDaddy
Jag har en massa lackburkar här. Då borde den principen med plast på insidan fungera lika bra tycker man även om jag lackar utsidan & insidan?
Garden bliss
Så byggplasten är inte giftig och utsöndrar något i jorden? Är det åldersbeständig plast?
Preussen
intressant tråd men det finns ett helt forum här på odla.nu som handlar om pallkrageodling. öppna tråden där istället.

tantGröön
ojdå har jag felparkerat?
lägger i backen o kör till nästa avdelning då.
Bassam
Hej

Det är bra om man måla på vanliga trä olja.

H:Bassam
Garden bliss
Jag har själv köpt ett gäng pallkragar nu i vår. Till min glädje var virket värmebehandlat (det kunde man även verifiera med hjälp av en stämpel som finns på plankorna) vilket ska öka livslängden. Utöver det har jag valt att olja in dem med linolja (typ 45-50 kr på Cheapy för 1 l, tror jag kommer att göra av med 2-3 liter till mina 20 pallkragar som jag stryker rikligt men bara 1 gång).

Utöver detta kommer jag inte att göra något, mer än att sätta nät i botten för att förhindra att ev. sorkar kommer på besök. En ny pallkrage kostar bara 80 kr där jag köpt mina, så det kändes inte värt mödan att lägga ner mer jobb eller pengar på att få dem att hålla bättre.
tantGröön

Linolja verkar vara den bästa lösningen enligt många, jag kör på det.

Förresten, tack alla för att ni finns här och delar med er av era erfarenheter och er kunskap!
Tom R
Det finnes både kokt og rå linolje. Jeg ville tro at kokt passer best til å behandle pallkarmerm med. Den rå tørker fryktelig sent om jeg ikke tar feil. Selv har jeg laget opphøyd bed av trykkimprignerte terassebord som jeg har satt inn med terasseolje. Jg tror den behandlinga trykkimprignerte matrialer får nå ikke er veldig skadelig for miljø eller mine poteter jeg skal dyrke. Men om noen har noe data og vise til blir jeg glad.

Tom
Garden bliss
Ja, det skulle vara väldigt intressant att veta HUR farligt det är med tryckt virke i grönsaksodlingar egentligen.

Jag använde förresten kokt linolja. Minst 10 + skulle det vara när man oljade in men det var det bara på dagen för mig. Tåg några dagar innan det torkade helt men oljan verkar ha gått in bra i träet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon