Sussid
Som jag skrev i rubriken är jag ny på forumet och helt oerfaren inom det mesta med trädgård.
Tänkte jag börjar med en fråga.
Har köpt såjord och tagetes fröer. Nu har jag sått lite fröer i jorden, men hur gör jag nu?
Ska jag bara vattnat på lite? Ska plast på? Mörkt eller ljust? Svalt eller varmt?
Tips tack!
/oerfaren som hoppas på en fin trädgård i sommar rolleyes.gif
kerstin z5-6
Fukta jorden,den ska kännas som en våt tvättsvamp, bäst är ett lysrör 10 cm över sådderna , om du inte har det ett ljust fönster ..jorden får inte torka ut eller bli för blöt.Välkommen hit!
ilPadrino
Tänk också på att sådjorden är näringsfattig så du behöver slänga på lite näring sen när plantorna kommit upp, då kommer de sätta fart!

Välkommen hit och lycka till!!!

kerstin z5-6
ännu bättre är att skola ut dem en o en i separata byttor när de har minst 2 blad utöver de första två bladen
malcolm
Välkommen hit!

Tagetes är extremt lättodlade och jag tycker du skall använda ett minidrivhus med genomskinligt lock, skola om plantorna en och en när de blivit större, gärna i torvkrukor så kan du gräva ner kruka och allt vid utplanteringen. Någon extra gödning behöver du inte tillsätta innan utplanteringen.

Lycka till! tummenupp.gif
Helen i Piteå Zon 5
Nu har du ju redan fått svar på din fråga så då vill jag bara säga Hej och Välkommen hit! yes.gif
Sussid
Tack tack för hjälpen!
Köpte ett minidrivhus och de står nu i det. Har tänt en 40watts lampa som lyser mot drivhuset. En del bakanta säger att jag är för tidigt ute, men på fröpåsen står det mars.
Tänkte vilket fall som helst så lite i omgångar.

Vad finns det mer som är lättsått?
Har ett jätteväxthus så platsen är jag inte orolig för. En del kommer jag väl att kunna så direkt i någon kruka i växthuset, eller är jag ute och cyklar?

För övrigt.
TACK för trevligt välkomnande!
ogräset
Välkommen till Odla.nu här får du svar på allt du vill veta. Det har jag fått, riktigt bra tips..
Lycka till med dina sådder.

Mvh Birgitta tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon