Full version: Snåljåpetråden...
ilPadrino
Det här låter nog inte så kul och kräver kanske sin förklaring.... Men som trädgårdsälskare har ni säkert precis som jag märkt att saker och ting har en förmåga att skena iväg - alla markprojekt, odlingar, trädgårdsinventarier och inte minst alla fantastiska växter man inte kan vara utan.

Det är inte alls så att jag är en snålis, absolut inte, jag har däremot snarare en förmåga att spendera lite för mycket så fort jag springer på grönska som jag faller pladask för.

Jag är helt enkelt nyfiken på vad ni har för knep att hitta fynd på allt möjligt trädgårdsrelaterat, alltifrån tips på bra nätsajter, lokala småhandlare, till sticklingar från mormors pelargoner.

Kort sagt: vräk på med era erfarenheter och förslag här! happy.gif

hattstugan
Väljer att fröså mycket och delar perenner! Får också många växter från vänner! Det kostar ju lite eller inget!
kerstin z5-6
Så själv.perenner träd buskar-det absolut billigaste alternativet.Snåla med jord är dumt.. bra kanter är viktigt, bra redskap osv ..
bullerbybo
Jag brukar gräva upp plantor på ödetomter i närområdet, diverse blommor och hallonbuskar mm.

Försöker också dela de plantor jag har och köper på mig nytt på hösten när de rear ut.

Frön har jag lagt aldeles för mycket pengar på i år men har drygat ut med billiga fröer som Bauhaus (byggvaruhus) rear ut för 2 kr påsen.

Sedan tänktejag försökabyta mig till plantor av fler sorter, det brukar finnas plantbytarbord på en del marknader och sådana tillställningar på våren.

Redskap och tillbehör köper jag på hösten för 50-25% av priset

Pallkragarna jag odlar i får jag gratis frn ett byggvaruhus.

Växthuset är väl rätt mycket ett budgetbygge också.. en byggsats visserligen men den billigaste i sitt slag som gick att finna (ca 15000 för 15 kvm, trä på mur från Glasbacken).

Jord till trädgården köper vi aldrig i sådana där 50-liters-säckar (undantaget såjord), det bir på tok för dyrt. Vi hämtar tonvis på släp från komunens kompostanläggning istället, och kobajs från bonden.
ilPadrino
Bra förslag från er allihop!

Det där med ödetomter är spännande, jag antar att det inte är många som kan ha synpunkter på det så länge man gör det med omdöme. Jag vet ett par gamla övergivna torp som ska undersökas i vår... naughty.gif

Själv snor jag hejvillt hemma hos släktingar och bekanta, mina svärföräldrar och min moster är favoriterna för de bor verkligen i lummiga paradis med hur mycket spännande växter som helst.

hattstugan
Ett annat knep är ju Frökedjorna här på forummet! Där kostar det bara portot och lite frön från den egena Trädgården!

Verkligen jätteskoj och ett billigt alternativ till att få många spännande växter!
Alexander-VG-zon3
eBay!

där gör jag flera gånger i månaden fynd både på fröer, sticklingar, plantor och det mesta med frakt blir flera hundra kronor billigare än i sverige (speciellt på större växter men även fröer), själv köpte jag nyss en dvärgpalm (220cm hög, tjockstam 50cm hög) för ca 17hundra kr inkluderar frakt, får det hemkört till dörren från Tyskland av deras egna chaufförer, det kallar jag billigt för bara 17hundra kr.

annars håller jag med andra talare. växtbyten, fådda sticklingar/plantor och så själv och snåla inte på jorden! håller med Kerstin där jorden är viktigt.

även växtmarknader och träffar kan man hitta mycket fynd.

även på tradera kan man göra mycket fynd, men på senare tid har jag fastnat för ebay.
hattstugan
Reaväxter är ett tacksamt alternativ också! De brukar verkligen tack för hjälpen!

Sticklingar även av ettåringar fungerar bra! Dahlia och Fuchsia är exempel på lätta sådana!
Alexander-VG-zon3
blomsterlandet och plantagen brukar ha ganska bra rea, speciellt plantagen sent på hösten (70% på uteväxter).
hattstugan
Jo och det är ju då man kan fynda riktigt
ilPadrino
Ja höstfynda på plantagen är helt ok, annars måste jag säga att jag oftast blir besviken varje gång jag går dit, ofta höga priser och kvaliten inge vidare... ibland rentav riktigt dålig. mad.gif

Höstfyndade däremot en fantastisk agave på Zetas förra året, en ganska stor rackare för 400..!!
yahoo.gif
Alexander-VG-zon3
plantagen butikerna varierar, plantagen i tagene (Göteborg, Hisingen).

har bra hyfsat bra växter och ett ganska roligt sortiment både med vanligt och exotiskt. dom har mycket medelhavsväxter och palmer. stora oliver, lagerblad, fikon (flera sorter). och stora palmer på 2-3m som små (butia, dvärgpalm, dvärgpalm cerifera, livistonia, phoenix, trachycarpus wag och vanlig) och andra roliga växter som cordyline, yucca, phormium, ute kaktusar, agave, pampasgräs, kungsmagnolia, bananer, agapanthus, brödgran, gunnera m.m. och alla dessa (om dom har dom på hösten) reas ut. köpte banan (musa basjoo) plantor på 80-100cm för 5kr styck en rea.

jag handlar nästan enbart på plantagen under rea (iallafall mycket), tråkiga är ju att plantagten släpper ute avdelningen tidigt (ställer inte ordning, vattnar mindre, rensar inte ogräs, dåligt skyltat) och det är väl där det blir tråkigt. iförsig mindre dom sköter det och andra inte köper det desto billigare blir det för dom som köper rea växterna. rötterna på perenner kollar jag på.

förra året hittade jag en hyfsat stor och välväxt ginkgo för 75kr tror jag det var, var 50% på rea priset.
ilPadrino
Oj, det låter som ett ganska bra sortiment ändå i den butiken. "Min" plantagen får in på sin höjd lite yuccor, och jättesmå citroner och oliver för runt 700 spänn styck... sad.gif

Har ingen aning hur de större kedjorna fungerar när det gäller sortiment och priser, men man tycker ju att det borde vara något enhetligt alla fall.

Jag håller med när det gäller utomhussortimentet, det känns som att de anser att säsongen är över i mitten på juli, vilket känns lite trist...
Laura
Jord och gödsel lägger jag alldeles för mycket pengar på, då vi har 2 hektar, och det är därför jag numera håller på med flera kompost och be om hästgödsel från närliggande stall. SPARA MASSOR!! biggrin.gif
Peztis
Tycker det är en utmärkt tråd, det här! Kostnaderna kan ju annars LÄTT skena iväg.

Frökedjorna är underbara! perfekt att få nya saker man aldrig skulle våga sig på att prova köpa. Och oftast behöver man kanske 5-10 frön men stå där med 250...

Och något jag märkt av är också givmildheten mot sina med-Odlaiter! Så fort någon frågar var man kan få tag på det eller det fröet så är det alltid någon som kan skicka över och de flesta vill sällan ha något i ersättning, hellre att man sänder något frö man har eller någon annan gång... Underbart givmilda Odlaiter! tummenupp.gif

Gödsel, kolla med stall och annan djurhållning om du har det i närheten. Oftast vill ju stallen bli av med högarna fär de får ju betala för att bli av med det.

Blomlådor kan man göra jättefina av spillvirke eller pall man slår isär och snickrar ihop som man vill ha det. På BuggMax brukar jag plocka (har bett om lov först och de säger att det är ok, bara ta dem!) de där smala träribborna som ligger mellan planklagren och säga att sonen ska få dem men vem har sagt att han ska få alla? smile.gif Och vad skoj man kan göra med dem! Snickrade ett jättefint planteringsbord, tex.
Blomstertanten
Ett tips är att kolla i skogen eller på gärden precis bakom villaområden. Där kan man hitta högar med trädgårdsavfall, har man riktig tur kan man fynda både buskar och perenner. Rekommenderar att man har med sig säckar och spade tongue.gif
Har fyndat bland annat en pion, spireabuskar, kejsarkronelökar, tulpaner, påskliljor och andra vårlökar på ett par sådana ställen här i närheten.
Eva i Skåne
Även kyrkogårdarnas komposthög kan vara värd att ha koll på, om man inte tycker det känns fel p g a platsen. Speciellt när alla påskliljor är utblommade, då slängs alla lökarna, kan man fynda, men även senare på sommaren/hösten. Många sätter perenner som blommar, men slänger dom efter blomningen.
bullerbybo
Om man inte har mördarsnigel i trädgården tänker jag att man kan vilja vara lite försiktig med att släpa hem saker utifrån, men vi har redan dem så jag oroar mig ej för det.

Peztis
Åh, en sak till kom jag på!

Ring till kommunen när de plockar in blomsterlådorna och be att få botanisera i dem! Där finns det ofta myyyyycket fint av både fröer, fuchsia, dahlia, perrenner, gräs mm.

Jag fyllde hela bilen!
abbbe
CITAT (Peztis @ 17-03-2011, 08:02) *
Åh, en sak till kom jag på!

Ring till kommunen när de plockar in blomsterlådorna och be att få botanisera i dem! Där finns det ofta myyyyycket fint av både fröer, fuchsia, dahlia, perrenner, gräs mm.

Jag fyllde hela bilen!

Brukar de gå med på det?
ilPadrino
Jättebra idé Peztis, jag gissar att det slängs grönska i mängder helt i onödan varje höst... unsure.gif

karinc
Jättebra tråd!
Mitt knep är att köpa billiga plastmuggar, såna där vita ni vet, på t.ex. Ö&B. 80 st. för 10 kronor. Sen tänder jag ett ljus, tar ett grillspett av metall, värmer spetsen i ljuset...sen tar jag buntar av muggarna, ca 10 i taget, och gör hål i botten mha spettet. Voila - billiga omplanteringskrukor!
Peztis
CITAT (abbbe @ 17-03-2011, 17:22) *
Brukar de gå med på det?

Jag ringde min hemkommun och frågade snällt och jag fick som sagt fylla bilen och fick hjälp med det - hon tyckte att det var jättekul med en entusiast och ett avbrott i vardagen. Däremot så vill de ju så klart inte ha varje kommuninnevånare springandes där...
Blomstertanten
CITAT (abbbe @ 17-03-2011, 17:22) *
Brukar de gå med på det?

De har ju sällan möjlighet att själva ta hand om det, så jag tror de flesta inte har nåt emot det.
abbbe
Hmm, kanske också borde ringa och fråga. De brukar ha ganska gott & blandat.

Såg att man hade en Frilandshibiskus i en urna mitt i stan en gång.
Peztis
Ring och fråga i alla fall.

Jag frågade varför de inte säljer ut dem men det är för mycket jobb med det och de vill inte ha för mycket folk springandes.
Ramoth
Kruk-kontot har en förmåga att dra iväg ...
Till tomater brukar jag samla mjölk- och jospaket. De blir stora och *djupa* krukor och tomater är ju plantor som (hos mej i varje fall) ofta behöver planteras ner då de lätt blir lite långa innan de kan flytta ut på friland/ouppvärmt växthus.

Hål för dränering gör jag långt ner på förpackningens sidor.
Det är lite pyssel med dessa "krukor", men de håller lätt en säsong innan de går i återvinningen. Har inte heller hittat krukor i handeln som passar så bra som mina "paketkrukor". 2-liters jospaket är helt suveräna om tomaten måste stå ett tag.
smuleborg
Vi frösår väldigt mycket perenner (och alla ettåringar) själva; det håller kostnaderna nere, men framför allt för att det är en utmaning och vi slipper riskera att få in mördarsniglar. Ett stort utbud av fröer finns hos vissa svenska försäljare, men kanske framför allt hos engelska fröfirmor (och säkert annorstädes).

Vi tummar aldrig på jordkvaliteten, i den mån vi köper köper vi av högsta kvalitet. Det är ekonomi. Vi får (gratis) hästskit från en hästgård en bit bort.

Vi tar hand om vårt växtavfall (såsom täckodling eller för att kompostera), det blir jord och skapar en god jord/miljö.

Vi tar egna frön från fröaäktingar.

Vill du ha ovanligare fröer (för en blygsam kostnad), kan du bli medlem i STA. Eller byta o.s.v. här på forumet.

Håller med bullerbybo: Släpa inte hem saker utifrån om du inte har mördarsniglar. Och mitt tillägg: Var noga med att kolla om du köper färdiga plantor (och kanske från vilken handelsträdgård du handlar, om det är möjligt). Att få in mördarsniglar är - bl.a. - dyrt. Tänk även på det när du köper jord.

Ekonomi kan också vara att odla det som har förutsättningar att trivas på växtplatsen, men ibland vill man ju utmana ödet....
smuleborg
Brukar använda mjölkkartonger efter första omskolningen av tomater. Bra djup. Sår fröna i Roottrainers, med typ krukväxtjord i botten med sisodär ett par centimeters såjord på toppen. Då behöver man inte plantera om lika fort.

Inte heller jag har hittat köpekrukor som slår det här, de är för grunda i förhållande till omkrets.
Peztis
CITAT (smuleborg @ 21-03-2011, 20:13) *
Inte heller jag har hittat köpekrukor som slår det här, de är för grunda i förhållande till omkrets.

Det närmaste jag kom att tänka på är i så fall de krukor som t ex bärbuskar och vindruvor brukar vara planterade i, de är ca 30 cm höga och kanske 10 cm vida.

Borde väl gå att köpa någonstans ifrån... Och de är ju i kraftig plast så då är det ju bara att använda om och om igen.
bullerbybo

Jag använder också mjölkpaket som tmatkrukor, de som finns på plantmarknaden är för grunda.

Men jag gör öven krukor av tidningspapper med hjälp av en "krukmakare", det blir ju så gott som gratis.

Jag tänkte förresten sno endel tips från denna tråd och publicera på min blogg omdet är OK? Givetvis med källhänvisning.
ilPadrino
För min del får du publicera vad du vill på bloggen! tummenupp.gif

Det här är väl inte direkt politiskt korrekt, men jag måste erkänna att jag i egenskap av pelargongalning då och då snor små skott och sticklingar hejvillt på diverse uteserveringar o liknande ställen... Jag menar, så länge man inte knipsar så att växten blir ful eller påverkas i övrigt negativt så kan man ju nästan se det som att man gör en god gärning för artens spridning! yes.gif
Aejohansson
Bygger mycke grejor själv som hyllor att ställa krukor på, får sticklingar, frösår själv, återanvänder gamla grejor m.m.

Är student så jag har inte världens budget för att hålla på med odling, för försöker så gott det går och känner många som delar med sig av fröet och skott
ilPadrino
Krukor är verkligen någonting som man förbrukar i parti och minut, och eftersom jag inte kan få nog av sliten och patinerad terrakotta så stör jag mig enormt på att det är svårt att hitta snygga till bra priser. Ingen som har övervägt import eller lyckats hitta på beggade-marknaden?

Snåljåpe-varianten vad gäller terrakotta brukar för min del i bästa fall bli diverse andrasorteringar eller höstreor. Eftersom slitet är snyggt gör det oftast inte så mycket om det är en och annan skavank. Sedan får man ändå ta till knepet med filmjölk som de pratade om på trädgårdstoppen i söndags, det fungerar faktiskt... giggle.gif
Peztis
CITAT (ilPadrino @ 24-03-2011, 11:34) *
...snor små skott och sticklingar hejvillt på diverse uteserveringar o liknande ställen...

Erkänner, här är en till! Jag menar, vaddå! Man måste ju främja förgreningen så att de inte ränner iväg utan blir små fina täta buskar oavsett växt!
biggrin.gif
Solstorm
Vi forumdeltagare har ju en egen marknad i Surte den 21 maj. Absolut värt att köra åtskilliga mil dit för att fynda både ovanliga och vanliga växter! Priset är betydligt lägre där än på andra ställen.

http://www.tradgardsmarknad.se/
smuleborg
Idag frågade "hästgården en bit bort" om vi vill ha hästskit i år också. - Ja tack, sa vi. Win-win situation.

Nalla frön kan man ju också göra, typ från vissa allmänna parkplanteringar. En väninna har ständigt kaffefilter i väskan när det börjar bli tid för fröinsamling.
Peztis
CITAT (smuleborg @ 27-03-2011, 20:03) *
Nalla frön kan man ju också göra, typ från vissa allmänna parkplanteringar. En väninna har ständigt kaffefilter i väskan när det börjar bli tid för fröinsamling.

tummenupp.gif
Och varför inte en liten påse med blött papper...? Så att sticklingarna får bästa möjliga start. Som sagt, man främjar ju till att växterna blir frodigare! biggrin.gif
pejori
CITAT (abbbe @ 17-03-2011, 18:22) *
Brukar de gå med på det?

Japp. Har fått en hel del kasserade växter från min komun. det gäller att vara medveten om, när säsongen är över för vissa växter.
(lökar grävs upp och kasseras)
ilPadrino
Ångrar att jag inte höll mig framme förra året när halva Berzeli park hamnade på pickup-flak och kördes iväg. Jag fegade ur helt enkelt! Ändå hade jag blivit lite tjenis med några av parkskötarna eftersom de tyckte jag hade en gullig hund. Får se om jag lyckas bättre i år.... rolleyes.gif
smuleborg
CITAT (Peztis @ 27-03-2011, 21:43) *
tummenupp.gif
Och varför inte en liten påse med blött papper...? Så att sticklingarna får bästa möjliga start. Som sagt, man främjar ju till att växterna blir frodigare! biggrin.gif

Jo, men överallt går det inte, t.ex. Bergianska (noggrant uppsatta skyltar, inte ens frön får norpas, det måste man acceptera). Hur är det med Enköping? Kan inte minnas att det finns "restriktioner"?
Peztis
Fast det är väl lite skillnad på bergianska och den lokala lilla planteringen vid tågstationen... smile.gif

Ooch om det ligger ett litet skott/avbruten kvist någonstans så låter jag ju den inte lgga där och "skräpa" om det sedan är på Plantagen eller Bergianska. Sorry, men så oärlig är jag!
smuleborg
smile.gif
ilPadrino
Ok, den här då:
Vid Ulriksdals slottsträdgård finns det enorma urnor med gigantiska agave. I höstas när jag var där såg jag att det stack upp mängder av sidoskott under de enorma nedersta bladen, och som medelhavsgalning kan ni ju bara gissa om det kliade i fingrarna att rycka ett par av dessa. Det var alltså sidoskott som var så pass stora att de utan vidare hade gjort sig bra var för sig i mindre terakottakärl. Hursomhelst, jag var så pass ärlig att jag lät bli att rycka så mycket som en endaste liten tagg!

Där fick ni något att bita i... hur hade ni gjort? devil.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon