Full version: Långa rothalsar
Nina K
Hej! Mellan vinterfrösådderna och kli i fingrarna att få börja så aprils sommarblommor så har jag läst igenom flera ÅR av förkultiveringsforumet. Jättekul! biggrin.gif Det mesta blir ju solklart ju mer man läser, men en sak blir jag inte klok på...

De flesta säger att de planterar ner vid omskolning så att bara hjärtbladen syns - och det gör jag också, alltid. Ingen planta har någonsin dött av det för min del (men jag vet att gurka och annat kan bli kinkigt, men de kan få kinka hos någon annan flirting.gif) Men så läser jag vid flertal tillfällen att "om de fått för långa rothalsar så är det inget man kan göra, och bättre att så nytt".

Är det inte just rothalsen man planterar ner? Alltså biten mellan rot och hjärtblad? Har man bara bra belysning efter omskolning och nerplantering så blir ju plantorna knubbiga och fina trots lite rangel i barnastadiet... Vad har jag missförstått?
kerstin z5-6
Långa rothalsar menas just avstånd mellan hjärtblad och karaktärsblad.. ibland rot-hjärtblad.. bägge är tecken på ljusbrist i gronings-tillväxtstadiet.Om avståndet är mellan rot o hjärtblad kan de flesta planteras ner till dessa
Ett bra sätt att undvika detta är tillskottsljus i form av lysrör 10 cm över sådden/14-16 tim /dygn.. fönsterljus är inte mkt att ha.
Nina K
Jaha! Det är alltså avståndet mellan hjärtblad och karaktärsblad! Då förstår jag problematiken slap.gif
Konstigt att det kallas rothals....
Jag kör lysrör så mycket jag bara får plats, men jag var mest nyfiken över detta fenomen som jag inte riktigt fick ihop rent intellektuellt confused.gif
Men nu kommer jag att hänga med i diskussionerna...ett för långt avstånd mellan hjärtblad och första bladpar är förstås ett problem! Men nu blir jag förstås sugen på att testa att plantera ner till första karaktärsbladet...bara för att se om det går naughty.gif Jag läser så mycket som man inte ska göra (och som jag gör med gott resultat nästan rutinmässigt) så detta måste ju undersökas giggle.gif naughty.gif
Alexander-VG-zon3
rothalsen är från roten vid ytan upp till första nod/tillväxtknopp. därefter heter det stjälk, stam, grenar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon