Full version: För sent?
Mums02
Hej!

Jag har blivit kär i Törnrosas kjortel och vill tvunget ha en på min balkong i sommar. Jag börjar bli rädd att jag kanske inte hittar någon planta att köpa.
Är det för sent att så fröer? Det står att de ska sås tidigt i feb-mars. Nu börjar det ju gå mot slutet av mars nästan...
Margith
Jag bor så till att jag inte kan sätta ut mina Törnrosor förrän andra halvan av juni.
Jag sår mina den 1/3. De hinner bli jättefina, även om de ser lite taniga ut när jag hänger ut dem.
Jag tycker att de är lite svåra att ha inomhus om de hinner bli alltför stora.
I år sådde jag fådda fröer som inte grodde så bra. Förra helgen sådde jag en ny omgång med köpta fröer.

Så för sent är det inte.
Men det beror naturligtvis på när du kan sätta ut dem och hur stora du vill ha dem då....
Mums02
CITAT (Margith @ 16-03-2011, 09:13) *
Jag bor så till att jag inte kan sätta ut mina Törnrosor förrän andra halvan av juni.
Jag sår mina den 1/3. De hinner bli jättefina, även om de ser lite taniga ut när jag hänger ut dem.
Jag tycker att de är lite svåra att ha inomhus om de hinner bli alltför stora.
I år sådde jag fådda fröer som inte grodde så bra. Förra helgen sådde jag en ny omgång med köpta fröer.

Så för sent är det inte.
Men det beror naturligtvis på när du kan sätta ut dem och hur stora du vill ha dem då....

Tack Margith för ditt snabba svar smile.gif

Jag vill ha dom stora eftersom jag vill att de ska täcka en spaljé. Men eftersom jag bor i södra sverige (zon III-IV) så kanske det kan lyckas ändå.

Jag mailade vår handelsträdgård och frågade om de kan ta hem plantor till mig. Annars chansar jag nog på fröer. Ditt svar ingav lite hopp smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon