Christa
Jag har inte plats för fler pelargoner och nu funderar jag på om jag skall ta skott så jag får nya fräscha plantor eller om jag skall klippa och bevara moderplantorna. Egentligen ids jag inte ta skott så det vore enklare med det förstnämnda i år men hur brukar ni andra göra?
ingrids
För mig handlar det om hur moderplantan ser ut. Ibland har den "förvedade" men tunna stjälkar långt ner, då tar jag hellre sticklingar, i synnerhet om de nya skotten är tjockare än de förvedade grenarna. Är de förvedade delarna kraftiga och jag ser att det är skott på gång även längre ner, eller ser ut att gå att locka fram skott längre ner, bevarar jag moderplantan.
Eva i Skåne
För mig är det också olika. Gamla moderplantor som hängt med flera år brukar vara ganska fula nedtill av att de är klippta många gånger och då kan det vara dags att ta ett kraftigt nytt skott och rota och låta den gamla plantan gå hädan, men jag garderar mig oftast och både tar skott och behåller den gamla, åtminstone till jag ser att den nya tar sig bra.
Ibland har plantan ränt iväg och har inget grönt på ett par dm nertill och bara blad i topparna. Då tar jag bara vara på topparna och rotar dessa.
Ser din planta ut att må bra och bryter nya skott nedtill är det väl ok att klippa ner den och inte spara toppar.
FlitigaLisa
Jag gör både och - men de nya blir alltid finare än "moderplantorna" - så jag skulle rekommendera att i alla fall ta några sticklingar och få nya fräscha pelargoner.
Jag klipper bara av sticklingar, ca 10 cm höga, och sticker ned i fuktig jord - efter ett par veckor börjar de växa och mot sommaren är de stora härliga pelargoner (utan vedartat och knotigt underliv.. ) blomma.gif

Lycka till!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har också tagit sticklingar och behållit moderplantorna. Sen ¨fär jag se vilka som blir bättre.

Mina sticklingar börjar växa nu
Christa
Tack för alla svar! Kanske gör jag lite olika på olika pelargoner. Jag har inte plats för både moderplantor och nya sticklingsplantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon