Full version: Granatäpple
Nelsa
Hejsan!

Har haft chansen att mumsa på granatäpplen som är en viss extrastor och extrasöt sort från Azerbaijan och självfallet sparade jag några frön och pillade in dem i jorden. Nu växer dessa som små galningar, har uppåt 20 st små plantor snart, och jag undrar om det finns någon som vet vad en sådan sort kan heta? Finns det bara ett latinskt namn på granatäpple eller har de olika namn beroende på sorten?

Tacksam för svar!

Nelsa
Alexander-VG-zon3
Punica granatum - Granatäpple,

sorten är det inte säkert att du får från frösådd, så resultatet på frukten blir kanske inte vad du har ätit nu eller tänkt dig. sorter ympar man eller sticklingsförökning, så man får med egenskaperna (som söt och extra stora frukter eller vackra blommor eller extra härdighet mot kyla, torka).

Nelsa
Jahaa... Jag får väl hoppas att just dessa ska bli ska bli precis lika stora och söta som de jag åt... whistling.gif biggrin.gif Kanske tar och experimenterar med lite anabola och sockervatten annars... w00t.gif
Nelsa
Fast egentligen återstår ju frågan lite ändå. Vad kan de från Azerbaijan heta? Om man nu skulle försöka att få tag på en planta någongång efter att jag misslyckats med mina anabolaexperiment... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon