tristie
Hej. Har för första gången försökt mig på lite frösådder och det mesta har kommit upp fint.
I en låda där jag sått Klätterklocka har dock inget hänt på 12-13 dar, det är kanske ingen panik med tiden men så upptäckte jag små larver.I och för sig bara en om dagen under tre dagars tid men jag undrar ändå om det är så att jag ska kasta bort den sådden och börja om, jag har frön kvar och vill inte att krypen ska krypa vidare till andra sådder.

Två frågor:
1. Klätterklockorna ska evenutellt behöva stratifieras om det går några veckor utan att de gror. Är det en lösning att sätta in dom i kylskåpet redan nu och hoppas att det tar kol på krypen också?

2. Är det ett alternativ att försöka "rädda" fröna ur den hembesökta jorden och så dom i ny jord, eller stör man deras process på nåt sätt då?

Tacksam för hjälp.
strandskatan
Ta upp fröna och sätt dem i ny jord! Jag hittade också larver i en kruka där jag sått kardemumma förra året, jag lyckades åtminstone rädda en planta (fröna hade redan börjat gro).
Crazy4Flowers
Det är säkert sorgmyggan försök hitta/beställa nemablom, dessa larver finns troligen i all jord du har hemma. Följer gärna med såjorden tex.
tristie
CITAT (Crazy4Flowers @ 16-03-2011, 16:02) *
Det är säkert sorgmyggan försök hitta/beställa nemablom, dessa larver finns troligen i all jord du har hemma. Följer gärna med såjorden tex.

Hur allvarligt är det med mygglarver? Planterade om fröna ( inget av de 20 hade grott) men hittade bara två larver till. Har inte sett dom i några andra sådder så jag antar att jag kan avvakta innan jag börjar med massbekämpning.
Eller är det sannolikt att det finns en massa ägg i all såjord och att det väntar nån slags populationsexplosion inom kort?
Crazy4Flowers
Dom brukar inte bli mindre i antal utan det brukar bara bli fler, du ser säkert inte alla larver, var dom pyttesmå? Man brukar inte se larverna så tydligt, jag har inte sett dom men har inte letat heller, sorgmyggor kämpar nästan vi alla med. Dom kan göra mycket skada, dom knaprar på nya rötter. Man brukar få tag på Nemablom på välsorterade butiker eller så kan man beställa om du har stadigt +grader
kerstin z5-6
nemablom eller pyrex tar död på larverna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon