jimmy76x
Har varit på skånska byggvaror och kollat. Är kluven som fan när det gäller glas eller plast. Jag tycker det är snyggt när man kan se in i ett växthus, kanalplast ser så tråkigt ut. Lutar nog åt glas för min del, dessutom är det billigare.

Någon som har glas som är nöjd med det? Går det sönder så himla lätt?
Anja Danmark
Nej - det synes jeg ikke, hvis drivhuset ikke står alt for udsat får hård vind - jeg havde et drivhus af glas i 20 år og måtte kun udskifte glas en gang, og det var efter orkanen i 1999...

Der er fordele ved begge dele, men du må jo bare vælge det, som du har mest lyst til at se på i din have!
Platinum
Hur ofta byter folk fönsterglas på sina hus? Jo, glasen blir ofta äldre än ägarna till husen de besitter...så jag vill nog påstå att glas inte går sönder så himla lätt.
bullerbybo
Vi har isolerplast i vårt växthus. Det var det billigaste alternativet dessutom.

Att isolerplast håller bättre än glas är jag givetvis glad för...vi har småbarn som spelar boll ochklättrar på det mesta.

Husliknelsen ovan tycker jag var ganska träffnde där: vi har trasiga rutor på 2 uthus och en sprica i ett av fönsterglsen på bostadshusen och det har varit så i över ettår utan att vi kommit oss för att byta. Rutor går inte jätteofta sönder men det är ett himla meck när de sker. De jag känner som har glasväxthus byter någon ruta nästan varje år i vart fall.

MEN som sagt, detta var inte huvudanledningen. Jag vill ha ett växthus för att kunna förlänga säsongen och då vill jag ju förlänga den så mycket som möjligt till så låg kostnad som möjligt. Jag läste att man kan börja använda växthuset en månad tidigare på våren och få god skörd en månad länge på hösten i ett plasthus. Då var ju sken avgjord direkt för min del. Jag har ej växthuset för att titta på eller fika i, det ska jag bygga en glasveranda till.

Med isolerplast, trästomme och murad lecablocksgrund med markisolering utanför har vi ett växthus som håller värmen hela natten, i ett glashus blir det ju kallt inne så fort det blir kallt ute.

För att få mer utsikt mot trädgårdslandet har jag tänkt byta dörrarna mot några gamla småspröjsade pardörrar så fort jag hittar några passande. Utsikten åt andra hållet mot vägen/grannarna kan jag gärna slippa.
rosita
Jag är mycket nöjd med mitt växthus av glas. Det är lätt att städa och få rent och jag älskar att kunna se ut inifrån och även att kunna se in från utsidan. På våren, när jag har småplantor där, har jag bubbelplast på ca 1/3 av huset och värmefläkt + extraljus. När det blir lite längre fram på våren sitter jag gärna där inne och njuter och då är det härligt att kunna se ut i köksträdgården. På sommaren är det så fullt av höga plantor, att jag inte får plats med vilstolen. Men jag skulle inte vilja vara utan möjligheten att se både ut och in!
bullerbybo
Hittade denna info på nätet:

"Utan uppvärmning, vid t. ex. nattfrost, är skillnaden mellan inne- och utetemperatur ca 1–2° i glasväxthus och ca 4–6° i växthus med isolerplast, beroende på tjockleken på plasten"

I vårt hus har det ofta varit ännu större skillnad mellan inne/ute temp. men det beror väl på att muren och stommen lagrar värme antar jag.
bullerbybo
[attachment=58956:v_xthus1.JPG]
[attachment=58957:v_xthus2.JPG]

Bifogar två bilder på vårt isolerplasthus (tagna strax efter bygget däravendel skräp runtomkring)

MayaLisa
Säkerhetsglas tror jag är värt att satsa på !
charro
CITAT (bullerbybo @ 17-03-2011, 17:36) *
Vi har isolerplast i vårt växthus. Det var det billigaste alternativet dessutom.

Att isolerplast håller bättre än glas är jag givetvis glad för...vi har småbarn som spelar boll ochklättrar på det mesta.

Husliknelsen ovan tycker jag var ganska träffnde där: vi har trasiga rutor på 2 uthus och en sprica i ett av fönsterglsen på bostadshusen och det har varit så i över ettår utan att vi kommit oss för att byta. Rutor går inte jätteofta sönder men det är ett himla meck när de sker. De jag känner som har glasväxthus byter någon ruta nästan varje år i vart fall.

MEN som sagt, detta var inte huvudanledningen. Jag vill ha ett växthus för att kunna förlänga säsongen och då vill jag ju förlänga den så mycket som möjligt till så låg kostnad som möjligt. Jag läste att man kan börja använda växthuset en månad tidigare på våren och få god skörd en månad länge på hösten i ett plasthus. Då var ju sken avgjord direkt för min del. Jag har ej växthuset för att titta på eller fika i, det ska jag bygga en glasveranda till.

Med isolerplast, trästomme och murad lecablocksgrund med markisolering utanför har vi ett växthus som håller värmen hela natten, i ett glashus blir det ju kallt inne så fort det blir kallt ute.

För att få mer utsikt mot trädgårdslandet har jag tänkt byta dörrarna mot några gamla småspröjsade pardörrar så fort jag hittar några passande. Utsikten åt andra hållet mot vägen/grannarna kan jag gärna slippa.

Hej!
Sitter just i samma tankar med mindre växthus och med småbarn är det omöjligt med glas. Igår upptäckte vi 5 rutor med sprickor och några som var helt trasiga. Det känns inte så tryggt att "spilla" glasflisor på marken där barnen springer.

Isolerplast låter som en knaon idé även för oss. Var köper man detta och vad ligger priset på ? Vilken tjocklek bör man ha och är det svårt att skära till bitar själv?
bullerbybo
CITAT (charro @ 23-03-2011, 08:52) *
Hej!
Sitter just i samma tankar med mindre växthus och med småbarn är det omöjligt med glas. Igår upptäckte vi 5 rutor med sprickor och några som var helt trasiga. Det känns inte så tryggt att "spilla" glasflisor på marken där barnen springer.

Isolerplast låter som en knaon idé även för oss. Var köper man detta och vad ligger priset på ? Vilken tjocklek bör man ha och är det svårt att skära till bitar själv?

Vi valde vårt hus med isolerplast redan från början, så jag vet inte så mycket om hur man byter. Men några släktingar till och har succesivt börjat byta ut glas mot isolerplastskivor i takt med att de går sönder så det ska funka att sätta in i en befintlig stomme, vad jag förstått.

Just nu håller jag på att sniickra en till vädringslucka till vårt hus, det hade jag aldrig vågat ge mig på med glas - men med plasten är det ju enkelt att dela av en skiva i två delar och det gör inget om det räkar bli lite spänningar i ramen man bygger. Isolerplasten går att dela med en rejäl mattkniv till exempel.

Det sägs att byggaffären Byggmax ska börja sälja isolerplastskivor i sitt webbsortiment snart, och de ligger ju alltid bra till prismässigt. Annars vet jag inte vilka affärer som säljer dessa.
KRT
CITAT (bullerbybo @ 17-03-2011, 18:36) *

Får man fråga var ert växthus kommer ifrån? Alla jag har tittat på, har haft kanalplast som dyraste alternativ, men pga småbarn och bollar skulle jag föredra kanalplast (om det inte adderar 50% på priset som det brukar.....).
GME
Jag köpte mitt odla 60 på skånska bygg, det är 2000 kr dyrare med kanal plast.
Jag valde odla 60 för att det kommer med 4 st öppningsbara fönster i taket vilket ger en suverän ventilation.
Plast valde jag för att det förlänger säsongen samt blockar UV så jag slipper slamma rutorna ( enasidan av kanalplasten är belagd med en UV block film av något slag för att förlänga lic´vslängden på kanalplasten och det ger juh skydd år växterna också på köpet så att säga) och sist för risken att det går sönder vid en storm typ Gudrun och då vill jag inte hålla på och plocka glas kärvor.

Jag använder det bara till odling och har alltså ingen myspys hörna där jag sitter och begrundar omgivningen i växthuset, den platsen finns på annat ställe i trädgården ;-)
Österfärneboodlaren
Förra vintern, den stora snövintern, gick vårt glasväxthus sönder av snömassorna. Jag fick tillbringa 2 veckor med att plocka glassplitter. Aldrig mer tänkte jag och köpte Skanskas isolerglashus. Till min stora glädje så mådde växterna mycket bättre i det huset än i glashuset. Det blev inte alls så där hett som i glashuset och på hösten stannade värmen kvar mycket längre.

Men vi använder huset som odlingshus, inte som sommarstuga. Har man det för att sitta och titta ut så kanske man ska skaffa glas. Men vi upptäcker hela tiden fler och fler fördelar med plasten. Det trodde jag inte från början....

Whiskuchi
Hittar jag bara plast till samma pris som glas byter jag direkt. Jag avskyr mitt växthus som det är just nu.
bullerbybo
CITAT (KRT @ 17-04-2011, 16:16) *
Får man fråga var ert växthus kommer ifrån? Alla jag har tittat på, har haft kanalplast som dyraste alternativ, men pga småbarn och bollar skulle jag föredra kanalplast (om det inte adderar 50% på priset som det brukar.....).

Vi har ett träväxthus från Glasbacken. Där ingår kanalplast som standard, vill man ha glas får man betala extra (4 mm säkerhetsglas).

Växthuset kostade ca 15000 för 15 kvadrat, då ingick 3 öppningsbara fönster med automatöppnare. Jag önskar att vi köpt till fler takluckor men jag ska bygga några fler själv.

De andra träväxthusen vi tittade på var alla svindyra. De i metall låg liknande i pris men d¨å fick man ju betala extra för plasten + att för grundpriset var de då metallfärgade och jag ville ha med färg. Trä kan man ju enkelt måla själv, men metallväxthus pulverlackeras och det kostar fånigt mycket med färg på stommen som tillval.

Glasbacken-husen tillverkas i skåne av en snickare, det känns som om man får väldigt mycket kvalitet för pengarna. Man betalar ju inga mellanhänder eller något. När vi var där berättade han tex. att han specialbeställer ssitt tryckimpregnerade virke eftersom det virke man köper impregnerat annars brukar vara sådant av sämre kvalitet osv.

Det enda som var lite krångligt för vår del var att hämta det nere i skåne men det lär ju ej vara problem för din del..
Kamilla_I
CITAT (MayaLisa @ 18-03-2011, 18:02) *
Säkerhetsglas tror jag är värt att satsa på !

Jag håller med, är du sugen på glas, så ta det! Och välj då säkerhetsglas.
Jag ville ha glas, men eftersom jag var dagmamma när mitt bygge satte igång så valde jag isoplast.
Detta ångrar jag idag och kommer efter att jag pluggat klart (januari-11) att byta framsidan till säkerhetsglas.
Anja Danmark
Jeg har denne model fra Willab Garden:

http://willabgarden.dk/fullpost.asp?AvdID=...4014&page=1

og jeg er superglad for det!

Isolerglas i siderne, så man kan se ud, og kanalplast i taget, som både isolerer og giver en let skygge.

Super kombination og herligt drivhus - lige nu er jeg næsten ikke til at få ud derfra...

frugb
Hej!
Jag har småbarn, bor på en ö i Bohuslän (med starka vindar, ofta kuling och ibland storm mm) och har ett Euroserre Maxi 4 från Willab, 14 m2, med säkerhetsglas. Har inte varit några problem alls med även mycket snö i flera vintrar.

Säkerhetsglas gör ju att om det skulle gå sönder (vilket jag undrar hur eftersom glaset känns så tjockt, klart att det går med en hammare men en boll?!?) så sitter bitarna ihop i massor av glasbitar.

Det känns väldigt stabilt och jag vill verkligen slå ett slag ;-) för glasväxthus! Men smaken är ju olika. Välj efter hjärtat vad som känns bäst, säkerhetsmässigt så känns säkerhetsglas jättebra.

mvh
frugb
Evalina21
CITAT (frugb @ 26-04-2011, 09:37) *
Hej!
Jag har småbarn, bor på en ö i Bohuslän (med starka vindar, ofta kuling och ibland storm mm) och har ett Euroserre Maxi 4 från Willab, 14 m2, med säkerhetsglas. Har inte varit några problem alls med även mycket snö i flera vintrar.

Säkerhetsglas gör ju att om det skulle gå sönder (vilket jag undrar hur eftersom glaset känns så tjockt, klart att det går med en hammare men en boll?!?) så sitter bitarna ihop i massor av glasbitar.

Det känns väldigt stabilt och jag vill verkligen slå ett slag ;-) för glasväxthus! Men smaken är ju olika. Välj efter hjärtat vad som känns bäst, säkerhetsmässigt så känns säkerhetsglas jättebra.

mvh
frugb

Hej!

Har också ett Euroserre maxi 4 från Willab med säkerhetsglas och det håller bra och är rejält.

Hälsningar

Eva
aromata
Säkerhetsglas är dessutom mer elastiskt än vanligt glas och bl.a därför kan det ta upp större snölast. Jag märkte det när vi la de stora glaspartierna på taket. Så som de härdade glasskivorna böjde sig skulle aldrig vanligt glas klarat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon