|
Det sägs att man inte skall ta åt sig från okända människor inom forumvärlden som att människor vore bara maskiner! Och så sägs det att människor som blir ledsna och känner sig påhoppade söker efter bekräftelse att allting inte stå rätt till hos sådana människor. Det sägs att dessa människor skall söka vård och visst det är inget fel i att söka vård,men detta är privat sak! Och dessa så kallade "duktiga"människor kan inte förstå att någon kan lämna ut sig på ett forum. Kan de verkligen inte förstå att det finns många människor som inte har kontakt med medmänniskor IRL och att internett forum kanske är deras enda kontakt med världen utanför? Världen är till oss alla som lever här inte endast till "duktiga"människor! Det finns mycket mera att skriva om detta,men jag får nöja mig med detta.
Förstår inte riktigt vad du menar med duktiga Silos. Blir det så här som det har blivit på Odla det senaste, så är det väl ingen som kan säga sej vara speciellt duktiga på konflikthantering i alla fall. Man kan vara duktig inom så många områden, men jag tror inte att det är någon som anser sej vara duktig på allt. Om det här ska kunna bli en konstruktiv diskussion så tror jag faktiskt att du gör bäst i att ta upp ämnet lite längre fram. Just nu är det nog inte läge när människor fortfarande är såpass upprörda.
CITAT (Cacki @ 17-03-2011, 08:55)  Förstår inte riktigt vad du menar med duktiga Silos. Blir det så här som det har blivit på Odla det senaste, så är det väl ingen som kan säga sej vara speciellt duktiga på konflikthantering i alla fall. Man kan vara duktig inom så många områden, men jag tror inte att det är någon som anser sej vara duktig på allt. Om det här ska kunna bli en konstruktiv diskussion så tror jag faktiskt att du gör bäst i att ta upp ämnet lite längre fram. Just nu är det nog inte läge när människor fortfarande är såpass upprörda. Med "duktiga" menar jag de människor som inte tycks kunna förstå sina medmänniskor som inte är som de själva är.Alltså jag menar i själva verket tvärtemot. Jag tycker att det är fruktansvärt hur det är här ibland och även på andra forum! Har det blivit mera upprörhet sedan igår?Förresten det borde jag har fattat när jag fick medellande idag från en mycket mycket ledsen odla medlem,att det kan gå så långt gör mig oerhört upprörd!Det är därför som jag skrev denna tråd! Det kanske är aldrig läge att ta upp sådana här diskussioer här.
Nej, det kanske inte är någon som är mer upprörd sedan igår, men det tar ju lite tid att landa och få lite distans till det hela också. Vad jag menar är, att så länge det finns risk för att någon känner sej utpekad och kanske t.o.m känner sej lite träffad, så är det så lätt att gå i försvarsställning och det är nog inget bra utgångsläge för att få en god diskussion.
CITAT (Cacki @ 17-03-2011, 09:14)  Nej, det kanske inte är någon som är mer upprörd sedan igår, men det tar ju lite tid att landa och få lite distans till det hela också. Vad jag menar är, att så länge det finns risk för att någon känner sej utpekad och kanske t.o.m känner sej lite träffad, så är det så lätt att gå i försvarsställning och det är nog inget bra utgångsläge för att få en god diskussion. Ja,du har rätt!
Gossen Ruda
17-03-2011, 10:46
Silos, man skall inte tro på allt som människor skriver. Bland alla som talar sanning finns det såna som ljuger och bedrar. Det kan vara svårt att avgöra vilket som är rätt och vilket som är fel, enbart via skrivna meddelanden är det omöjligt.
Jag förstår inte att man kan bli upprörd vad folk skriver på ett forum. Här skriver man anonymt vilket för med sig att vissa tar ut svängarna lite väl mycket. Men det får man räkna med. När så många ämnen kommer upp.
Själv tycker jag det är lite festligt att det finns så många som startar skriver i trådar med så underligga tankar och idéer. Bara konstantera att vi alla är olika,
Silos min vän. Var o en är ansvarig för sitt eget liv. Dom flesta har egna bördor att hantera utan att ta andras också. Medmänsklighet, javisst. Men det finns en gräns. Bry dig först om dig själv o må bra. Sedan andra. Inte det minsta egoistiskt, bara sunt förnuft. Kram.
Christa
17-03-2011, 12:22
CITAT (gnon49 @ 17-03-2011, 11:38)  Silos min vän. Var o en är ansvarig för sitt eget liv. Dom flesta har egna bördor att hantera utan att ta andras också. Medmänsklighet, javisst. Men det finns en gräns. Bry dig först om dig själv o må bra. Sedan andra. Inte det minsta egoistiskt, bara sunt förnuft. Kram. Det där är svårt. Jag lägger ofta ner en massa tid på att försöka hjälpa andra och på ideellt arbete trots att jag skulle behöva lägga den på att bli frisk själv. Jag klarar inte att låta bli.
*Stintan*
17-03-2011, 12:52
Man kanske ska skilja på kroppen och själen när det gäller detta. Man kan må väldigt bra av vissa saker trots att man inte är frisk liksom man kan må dåligt även om man är frisk.
Alexander-VG-zon3
17-03-2011, 13:37
jag antar att du silos har fått meddelande från f från igår, dom otrevliga personangrepp jag fick av f i går var inte trevliga, och då har jag inte ens gjort f något!.
f hon verkade ha lämnat spår i andras gästboksinlägg också, själv skärmdumpade jag mina och sedan raderade dom på odla.
CITAT (gnon49 @ 17-03-2011, 11:38)  Silos min vän. Var o en är ansvarig för sitt eget liv. Dom flesta har egna bördor att hantera utan att ta andras också. Medmänsklighet, javisst. Men det finns en gräns. Bry dig först om dig själv o må bra. Sedan andra. Inte det minsta egoistiskt, bara sunt förnuft. Kram. Vad glad jag blir för att du skriver att jag är din vän! Bär vi varandras bördor blir det lättare och mycket skönare att leva! Jag är kommer alltid vara en givare och ha andra före mig och detta ger mig kraft att leva! Kram CITAT (flaxss @ 17-03-2011, 13:37)  jag antar att du silos har fått meddelande från f från igår, dom otrevliga personangrepp jag fick av f i går var inte trevliga, och då har jag inte ens gjort f något!.
f hon verkade ha lämnat spår i andras gästboksinlägg också, själv skärmdumpade jag mina och sedan raderade dom på odla. Det är tråkigt att har fått sådan medellande från F.
Christa
17-03-2011, 20:52
CITAT (*Stintan* @ 17-03-2011, 12:52)  Man kanske ska skilja på kroppen och själen när det gäller detta. Man kan må väldigt bra av vissa saker trots att man inte är frisk liksom man kan må dåligt även om man är frisk. Jag har försökt lura ut vems inlägg du har svarat på men jag har inte lyckats. Jag läste igenom hela tråden men förstod inte i alla fall. Kan du förtydliga lite.
*Stintan*
17-03-2011, 21:45
Jag svarade dig Christa. Det kanske är så att man själv mår bättre av att hjälpa andra. Men vi kan nog alla hamna i en situation när vi inte orkar med andras bekymmer. Jag menar att det hänger mer på hur man själv mår själsligt än kroppsligt.
ängsvädd
18-03-2011, 10:32
CITAT (silos @ 17-03-2011, 08:27)  Det sägs att man inte skall ta åt sig från okända människor inom forumvärlden som att människor vore bara maskiner! Och så sägs det att människor som blir ledsna och känner sig påhoppade söker efter bekräftelse att allting inte stå rätt till hos sådana människor. Det sägs att dessa människor skall söka vård och visst det är inget fel i att söka vård,men detta är privat sak! Och dessa så kallade "duktiga"människor kan inte förstå att någon kan lämna ut sig på ett forum. Kan de verkligen inte förstå att det finns många människor som inte har kontakt med medmänniskor IRL och att internett forum kanske är deras enda kontakt med världen utanför? Världen är till oss alla som lever här inte endast till "duktiga"människor! Det finns mycket mera att skriva om detta,men jag får nöja mig med detta. Bra skrivet silos. Man bör tänka på att det är levande människor bakom nicken och hålla en trevlig ton.
Red Top
18-03-2011, 11:59
CITAT (ängsvädd @ 18-03-2011, 10:32)  Bra skrivet silos. Man bör tänka på att det är levande människor bakom nicken och hålla en trevlig ton. Ja, ängsvädd, det bör alla göra.
CITAT (Red Top @ 18-03-2011, 11:59)  Ja, ängsvädd, det bör alla göra.  Så är det!
Anki på Öland
18-03-2011, 13:07
Fast om man jämför lite med "real life" så skull någon t.ex. komma inhoppande på nobelfesten spritt språngande och börja hoppa groda över golvet skulle alla i salen reagera och vakterna skulle bära ut den...... personen mådde kanske dåligt och hade inget annat roligt i livet men även IRL måste man tänka lite innan man gör något.
Red Top
18-03-2011, 13:13
CITAT (Anki på Öland @ 18-03-2011, 13:07)  Fast om man jämför lite med "real life" så skull någon t.ex. komma inhoppande på nobelfesten spritt språngande och börja hoppa groda över golvet skulle alla i salen reagera och vakterna skulle bära ut den...... personen mådde kanske dåligt och hade inget annat roligt i livet men även IRL måste man tänka lite innan man gör något.
"Dom duktiga människorna" är också människor bakom nicken.
CITAT (Rihane @ 18-03-2011, 13:22)  "Dom duktiga människorna" är också människor bakom nicken. Absolut,men då de ju förstå sina medmänniskor eftersom de är så duktiga.Men jag har märkt under livets gång att "duktiga"människor är ofta de som är stenhårda i sina åsikter och ovilliga att förstå medmänniskor som inte är så "duktiga".
CITAT (silos @ 18-03-2011, 13:41)  Absolut,men då de ju förstå sina medmänniskor eftersom de är så duktiga.Men jag har märkt under livets gång att "duktiga"människor är ofta de som är stenhårda i sina åsikter och ovilliga att förstå medmänniskor som inte är så "duktiga". Men då är ju bara dessa "duktiga människor", dom du själv är stenhård emot och är ovillig att förstå.
CITAT (Rihane @ 18-03-2011, 13:50)  Men då är ju bara dessa "duktiga människor", dom du själv är stenhård emot och är ovillig att förstå. Allting är relativt...kan man säga så och klart är att jag är också envis i mina tankar och ord!
Du har ett varmt hjärta Silos. Det räcker långt.
CITAT (Rihane @ 18-03-2011, 13:52)  Du har ett varmt hjärta Silos. Det räcker långt. Tack gulledig!
CITAT (Carl @ 17-03-2011, 11:05)  Jag förstår inte att man kan bli upprörd vad folk skriver på ett forum. Här skriver man anonymt vilket för med sig att vissa tar ut svängarna lite väl mycket. Men det får man räkna med. När så många ämnen kommer upp.
Själv tycker jag det är lite festligt att det finns så många som startar skriver i trådar med så underligga tankar och idéer. Bara konstantera att vi alla är olika, Jag kan heller inte förstå när man säger sig bli personligt kränkt av anonyma människor på nätet. Hur kan man bli kränkt av människor som inte betyder ett dugg i ens liv, människor man inte känner eller egentligen vet något om? Men jag tycker det är spännande, intressant, lärorikt och stimulerande med debatt och diskussioner där olika åsikter bryts mot varandra och kan därför tycka att tendensen här på Odla att gå på person istället för att bemöta i sak är ganska trist. Dessutom gör det att alla intressanta trådar ganska snabbt urartar. Fast å andra sidan så finns det ju andra och bättre forum och ställen för seriös debatt. Gita
Som sagt, det är bara att vända sig till de bättre forumen då. Problem solved.
CITAT (Anma @ 18-03-2011, 16:49)  Som sagt, det är bara att vända sig till de bättre forumen då. Problem solved. Men det utesluter väl inte att man tittar in och kanske till och med dristar sig till att kommentera ett och annat inlägg här på Odla även om du kanhända mår bäst när du får var oemotsagd. Gita
Som sagt.... ".... att tendensen här på Odla att gå på person istället för att bemöta i sak är ganska trist. " Gita
CITAT (Gita @ 18-03-2011, 17:06)  Men det utesluter väl inte att man tittar in och kanske till och med dristar sig till att kommentera ett och annat inlägg här på Odla även om du kanhända mår bäst när du får var oemotsagd. Gita Och nu gjorde du precis det du anklagar andra för. Igen. Om du inte vet vad jag menar så kan jag förtydliga. "gå på person istället för att bemöta i sak". Så jag uppmanar dig ännu en gång att sopa framför egen dörr. Tjing!
Blomstertanten
18-03-2011, 21:19
CITAT (Anma @ 18-03-2011, 18:41)  Och nu gjorde du precis det du anklagar andra för. Igen. Om du inte vet vad jag menar så kan jag förtydliga. "gå på person istället för att bemöta i sak". Så jag uppmanar dig ännu en gång att sopa framför egen dörr. Tjing! Är du förvånad?
CITAT (silos @ 17-03-2011, 08:27)  Det sägs att man inte skall ta åt sig från okända människor inom forumvärlden som att människor vore bara maskiner! Och så sägs det att människor som blir ledsna och känner sig påhoppade söker efter bekräftelse att allting inte stå rätt till hos sådana människor. Det sägs att dessa människor skall söka vård och visst det är inget fel i att söka vård,men detta är privat sak! Och dessa så kallade "duktiga"människor kan inte förstå att någon kan lämna ut sig på ett forum. Kan de verkligen inte förstå att det finns många människor som inte har kontakt med medmänniskor IRL och att internett forum kanske är deras enda kontakt med världen utanför? Världen är till oss alla som lever här inte endast till "duktiga"människor! Det finns mycket mera att skriva om detta,men jag får nöja mig med detta. Nja, jag vill nog vända på hela resonemanget. Det finns på tok för många människor som - gömda bakom en nick - vräker ur sig vad som helst på ett forum, utan att ta ansvar för vad de skriver. "På nätet är allt tillåtet och jag kan vara hur elak som helst" Att det bakom forumets övriga nicks finns riktiga människor av kött och blod bryr man sig inte om ett dyft. Att det är fullständigt naturligt att ta åt sig av elakhet och allmän otrevlighet försöker man vänta till att de som tar åt sig är svaga och dumma! För mej är det inte alls svårt att se vilka som är svaga och dumma! Det är de som måste gömma sig bakom en dator för att därifrån sprida sitt gift Tack och lov att de flesta tycks vara vettiga människor som inte missbrukar internets möjlighet till anonymitet. Att använda ett nick tycker jag dock är lite som att använda säkerhetsbälte i bilen - även om mitt eget bara är så där halvanonymt. (hur det hänger ihop får den nyfikne räkna ut själv  )
CITAT (Ramoth @ 19-03-2011, 13:18)  Nja, jag vill nog vända på hela resonemanget. Det finns på tok för många människor som - gömda bakom en nick - vräker ur sig vad som helst på ett forum, utan att ta ansvar för vad de skriver. "På nätet är allt tillåtet och jag kan vara hur elak som helst" Att det bakom forumets övriga nicks finns riktiga människor av kött och blod bryr man sig inte om ett dyft. Att det är fullständigt naturligt att ta åt sig av elakhet och allmän otrevlighet försöker man vänta till att de som tar åt sig är svaga och dumma! För mej är det inte alls svårt att se vilka som är svaga och dumma! Det är de som måste gömma sig bakom en dator för att därifrån sprida sitt gift Tack och lov att de flesta tycks vara vettiga människor som inte missbrukar internets möjlighet till anonymitet. Att använda ett nick tycker jag dock är lite som att använda säkerhetsbälte i bilen - även om mitt eget bara är så där halvanonymt. (hur det hänger ihop får den nyfikne räkna ut själv  ) Bra skrivet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|