Full version: Felplacerade rosor?
silos
Förrförra våren planterade jag en klttreros under att slånbärsträd och nu har jag börjat fundera om det ändå inte var fel ställe att ha rosen?
Borde jag flytta på den?
ingrids
Egentligen behövs lite mer info för att svara. Hur nära trädet planterade du rosen? Vilken ros är det och vet du om den räknas som starkväxande i din zon? Hur stort är/blir trädet? Är det rosen, trädet eller något annat du funderar mest över när du tänker att det kan ha blivit fel? För mig handlar det oftast om jag tror att en växt kommer att frodas på en annan växts bekostnad.
silos
CITAT (ingrids @ 17-03-2011, 10:08) *
Egentligen behövs lite mer info för att svara. Hur nära trädet planterade du rosen? Vilken ros är det och vet du om den räknas som starkväxande i din zon? Hur stort är/blir trädet? Är det rosen, trädet eller något annat du funderar mest över när du tänker att det kan ha blivit fel? För mig handlar det oftast om jag tror att en växt kommer att frodas på en annan växts bekostnad.

Rosen är ganska nära trädet.Och rosen är en sådan där med röda blommor Flammen...någonting och den blir stor.
Trädet är inte jätte stor.

Jag tänkte också att jag inte fick gropen tillräckligt djup.

Tack för ditt svar!
ingrids
Ok, då kan det ju finnas risk att rosen (som är starkväxande) tar över trädet. Jag skulle endera flytta ut rosen så at den är minst 1,5 meter från stammen och leda den in mot trädet och hålla efter rosen så den inte tar över (handlar om att bara låta några skott växa upp i trädet, alltså kapa några "vid roten") eller flytta rosen någonstans där den får bli hur stor den vill smile.gif
silos
CITAT (ingrids @ 17-03-2011, 14:06) *
Ok, då kan det ju finnas risk att rosen (som är starkväxande) tar över trädet. Jag skulle endera flytta ut rosen så at den är minst 1,5 meter från stammen och leda den in mot trädet och hålla efter rosen så den inte tar över (handlar om att bara låta några skott växa upp i trädet, alltså kapa några "vid roten") eller flytta rosen någonstans där den får bli hur stor den vill smile.gif

Jag skall flytta rosen.Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon