mino
Jag står i valet och kvalet om jag ska dra in el och vatten i växthuset. Framför allt el känns praktiskt att ha, vatten går ju alltid att bära. Men min fråga är hur man gör och vad man kan göra själv? Jag antar att man gräver ner ett plaströr för att dra fram elkabeln, men på vilket djup? Har ni markerat ut var ni dragit elröret? Risken är ju att nån nån gång får för sig att gräva just där man har kabeln. Hur har ni placerat uttaget i växthuset, vid dörren eller mitt i?

Och hur gör man bäst med vattnet? Behöver man värme för att det inte ska frysa och är det värt besväret??
malcolm
Det är inte tillåtet att göra fasta installationer av vare sig el eller vatten om man saknar behörighet, kablar och rör skall grävas ner till frostfritt djup och hur djupt det är varierar beroende på var i landet man bor. Har för mig att det är ca. 1 m i stockholmsområdet.
asaleo
Om du har ett vattenuttag på en vägg är det ju lätt att ansluta ett polyetenrör till uttaget och gräva ned röret fram till växthuset där du kan dra röret under grunden och in. Fäst röret i växthusväggen och förse det med en kran. Med vatten i växthuset kan du ordna automatvattning och därmed kan du resa bort en vecka och ändå klara växterna.
Vatten i växthuset skall man ha för att spara tid och bärande. Duscha, vattna eller koppla till bevattningsanläggning. Tvätta växthuset på våren eller hösten. Nära till vattenkran när uteväxter skall vattnas. Ja, det finns många skäl för att dra in vatten.

Lägg ett rör eller slang bredvid polyetenröret om du senare vill dra in el.

Den enklaste elinstallationen får du om du drar elkabeln genom vädringsfönstret. Under våren behövs ju extra värme vissa nätter. När det blir varmare rullar du ihop kabeln och lägger undan den. Fasta installationer får vi ju inte göra om vi inte har behörighet.
Hälsningar
mino
Hur viktigt är detta med frostfritt ljup? Kan man tänka sig att man gräver ner ett rör där man drar säsongsvatten + elkabel (Typ förlängningssladd) på typ 20 cm djup mest för att slippa se kablarna? Kan detta funka?
asaleo
Djupet för vattenröret är inte viktigt. Det fryser under vintern men då vattnar man inte mycket. Det blir lite vårkänslor när man ser att vattnet går fram till växthuset.
Jag använder ett svart polyetenrör med 16 mm diameter. Det har nu fungerat i över 26 år.
Fryser förståss varje vinter.
Varje höst öppnar jag röret i båda ändarna för att slippa frysskador.
Speciellt viktigt vid anslutningen till huset förståss.

Mitt rör går under trädgårdsplattorna vilket ger bra skydd för oavsiktlig grävning.
För att skydda mot eventuella grävskador kan man lägga röret djupare än ett spadtag om man inte har annat skydd ovanför röret.

Beträffande elkabeln så skulle jag gräva ned ett grovt polyetenrör (stor diameter) som kabeln kan löpa i.
Polyetenrören är kraftiga och sega varför det är svårt att gräva igenom detta.
Detta går ju att testa innan man gräver så att man vet hur mycket skydd man behöver ovanför.

Hälsningar
malcolm
CITAT (mino @ 17-03-2011, 22:06) *
Hur viktigt är detta med frostfritt ljup? Kan man tänka sig att man gräver ner ett rör där man drar säsongsvatten + elkabel (Typ förlängningssladd) på typ 20 cm djup mest för att slippa se kablarna? Kan detta funka?

Gräver du ner förlängningssladden räknas det som fast installation vilket inte är tillåtet med denna typ av kabel, man får inte ens klamma upp den då den skall kunna rivas bort utan verktyg.
asaleo
Jag lägger till två bilder som visar mina vattenanslutningar.

Beträffande elen så undrar jag då om det är tillåtet att lägga en lös kabel som kan dras ut ur ett nedgrävt rör. Det vore ju för oss växthusägare ett smidigt alternativ.
Vi drar ut kabeln när vi inte behöver elen och drar in den när vi behöver el.
Hälsningar
MayaLisa
Jag tänker sätta ett eluttag i ena hörnet, där jag kommer att ha arbetsbänk och vatten/sommarvattenutkast i en annan hörna på andra sidan dörren.
Ska gräva ner båda delarna i rör under grunden.

min skiss:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=105674

CITAT (asaleo @ 18-03-2011, 12:20) *
Djupet för vattenröret är inte viktigt. Det fryser under vintern men då vattnar man inte mycket. Det blir lite vårkänslor när man ser att vattnet går fram till växthuset.
Jag använder ett svart polyetenrör med 16 mm diameter. Det har nu fungerat i över 26 år.
Fryser förståss varje vinter.
Varje höst öppnar jag röret i båda ändarna för att slippa frysskador.
Speciellt viktigt vid anslutningen till huset förståss.

Mitt rör går under trädgårdsplattorna vilket ger bra skydd för oavsiktlig grävning.
För att skydda mot eventuella grävskador kan man lägga röret djupare än ett spadtag om man inte har annat skydd ovanför röret.

Beträffande elkabeln så skulle jag gräva ned ett grovt polyetenrör (stor diameter) som kabeln kan löpa i.
Polyetenrören är kraftiga och sega varför det är svårt att gräva igenom detta.
Detta går ju att testa innan man gräver så att man vet hur mycket skydd man behöver ovanför.

Hälsningar

Just så tänker jag också göra. smile.gif
mino
Låter bra det där med att man kan låta vattenkabeln frysa och inte måste ha ner den till frostfritt djup för att den ska överleva vintern. Vad är det för någon sorts vattenkabel man ska använda? Jag antar att det inte är en vanlig trädgårdsslang??
aromata
Du ska använda PEM-slang (eller PEL-slang). Den är frostsäker och outslitlig.
asaleo
Byggfirmor, stormarknader eller rörfirmor bör ha den. Du skall ju också köpa kopplingar till röret. Mina kopplingarna på röret är av plast.
Länk till en site som visar röret.
http://www.coop.se/Recept--mat/Vardagstips...-polyetenslang/

Hälsningar
mino
Jättebra!
Vill bara dubbelkolla; det går alltså att dra elkabel (mha av behörig elektriker) i samma polyetenrör? Jag tänker att det verkar lite vanskligt att ha vatten och el i samma rör, men man kanske lägger in ett skyddande rör om elkabeln?
(Även om jag inte kan/får göra allt själv är det bra att få en överblick över storleksordningen på projektet och vad man väljer mellan.)
asaleo
Elkabeln kan inte läggas i vattenröret.

Vattenröret skall kopplas till anslutningar mha kopplingar som skruvas i befintlig vattenanslutning. Det går inte att få in en kabel inuti vattenröret.

Rör med stor diameter kan läggas bredvid vattenröret/slangen för att kunna dra in en kabel i växthuset. Kabeln skall även kunna dras ur röret när den inte behövs.
Hälsningar

malcolm
Jag skulle aldrig våga bygga någon typ av automatisk bevattningsanläggning där vattentrycket stod på hela tiden, vid avbrott eller läckage kan det spruta ut tusentals liter vatten och ställa till ett riktigt elände. Bättre att ha någon form av tank eller större tunna och ta vattnet därifrån.
pleximaster
Vad kan man göra själv? ALLT!

Det är mycket vanligt att man kan läsa att lekmän inte får, att det är förbjudet att dra vatten och el. Jag har dock aldrig sett någon referens till någon lagtext angående detta. Rätta mig om jag har fel.

Som jag förstått det hela får man göra allt men den som utför arbetet är också ansvarig för att det utförs korrekt och säkert.

Det handlar ju inte om kallfusion eller raket forskning här, det gäller att kunna läsa branschregler och rekommendationer och använda rätt saker, på rätt plats, på rätt sätt. Sen kan ju försäkringsbolag ställa krav att de vill att en behörighetsgodkänd firma som utfört arbetet så de har någon att processa mot ifall det blir problem. Annars får de ju processa mot den privatperson som utfört arbetet, dvs du själv. Här kan det då bli moment 22. Du har fått tex en vattenskada, vill ha ut på försäkringen, den som då är skadeansvarig är du själv...

mvh plexi

MayaLisa
Vatten tänker jag dra själv. Men jag skulle aldrig ge mig på att dra elen själv, för det kan jag för lite om .
Jag skulle inte dra vattnet själv heller om det rörde sig om ett boningshus.
jo1981
CITAT (pleximaster @ 21-03-2011, 13:13) *
Vad kan man göra själv? ALLT!

Det är mycket vanligt att man kan läsa att lekmän inte får, att det är förbjudet att dra vatten och el. Jag har dock aldrig sett någon referens till någon lagtext angående detta. Rätta mig om jag har fel.

Som jag förstått det hela får man göra allt men den som utför arbetet är också ansvarig för att det utförs korrekt och säkert.

Det handlar ju inte om kallfusion eller raket forskning här, det gäller att kunna läsa branschregler och rekommendationer och använda rätt saker, på rätt plats, på rätt sätt. Sen kan ju försäkringsbolag ställa krav att de vill att en behörighetsgodkänd firma som utfört arbetet så de har någon att processa mot ifall det blir problem. Annars får de ju processa mot den privatperson som utfört arbetet, dvs du själv. Här kan det då bli moment 22. Du har fått tex en vattenskada, vill ha ut på försäkringen, den som då är skadeansvarig är du själv...

mvh plexi

Referens till lagtext angående elinstallationer (Elinstallatörsförordningen) enligt önskemål. Beakta särskilt paragraf §6. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900806.htm

Elsäkerhetsverket har en bra sammanställning på vad man får göra själv utan behörighet.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-els...v_med_el_hemma/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon