När min trädgård var alldeles ny fick jag för mig att anlägga ett buskage. Köpte fem buskar och skjuts ner med dom i backen. Förarbetet var fem hål i gräsmattan, med ganska långt emellan. Jag kan lugnt säga att så ska jag aldrig mer göra. Varje sommar svär jag som bara attan när jag ska köra gräsklipparen där och buskarna vill som aldrig ta sig. Det går inte ens lura sig själv att det liknar ett buskage. I sommar ska det göras om och göras rätt. Men hur är rätt?
Vad kan vara lämpligt planteringsavstånd för att få till buskagekänslan? Häckplantsavstånd eller mer?
Har ni några förslag på buskar och möjligen ett lite mindre träd, här meckar det till sig lite för jag har zon sju...
Andra saker jag borde tänka på.
/Åsa

"Buskaget" består av en schersmin, en ölandstok, en aronia av något slag, en rosentry och en som jag glömt... Ytan är väl sådär en 12-15 kvadrat och hur jag ens kunde tro dom skulle växa ihop är en gåta. Jag har hållit gräsfritt runt busken men det är ju mycket gräs mellan varje ändå. Nu ska jag torva av med grannens hjälp och sen sätta tätare.
  "Buskaget" består av en schersmin, en ölandstok, en aronia av något slag, en rosentry och en som jag glömt... Ytan är väl sådär en 12-15 kvadrat och hur jag ens kunde tro dom skulle växa ihop är en gåta. Jag har hållit gräsfritt runt busken men det är ju mycket gräs mellan varje ändå. Nu ska jag torva av med grannens hjälp och sen sätta tätare. Din zon minskar ju såklart urvalet och så ville du inte ha rotskott...Jag bor "bara" i zon 3-4 och har en allmän gångstig utmed trädgården. Först fanns bara enstaka buskar av gul ölandstok vid tomtgränsen när vi flyttade hit för snart 8 år sedan. Jag tätade till "hålen" i buskaget med fler tokar som jag satte mellan de uppväxta buskarna. Fint för nu är buskarna i två gula nyanser
 Din zon minskar ju såklart urvalet och så ville du inte ha rotskott...Jag bor "bara" i zon 3-4 och har en allmän gångstig utmed trädgården. Först fanns bara enstaka buskar av gul ölandstok vid tomtgränsen när vi flyttade hit för snart 8 år sedan. Jag tätade till "hålen" i buskaget med fler tokar som jag satte mellan de uppväxta buskarna. Fint för nu är buskarna i två gula nyanser  Sedan tycker jag det är trevligt med ätbara växter och hagtorn ger bra te och havtorn sylt!
    Sedan tycker jag det är trevligt med ätbara växter och hagtorn ger bra te och havtorn sylt!