Sabina87
17-03-2011, 11:21
Hej alla tomat tokiga!
Jag har tänkt att få till riktigt fina plantor i år. I Åkes bok, Odla tomter, finner man jättemycket intressant. Men så har jag ett problem på sidan 35 i boken står det att man ska välja en välgöslad jord att omskola tomaterna i, men på sidan 36 är det en bild på en jättefin planta, men där står det, kompakta fina plantor uppnås med ljus, svalanätter och ingen gödsling.
Frågan är då, hur ska jag göra? ska små plantorna ha näring eller inte?
Hur gör ni för att få riktigt knubbiga plantor?
/Sabina
Åsa, mälardalen zon 2
17-03-2011, 12:29
Näring måste plantorna ha och det får de från jorden han menar nog mera att du inte ska vattna med massor av gödning.
För att få knubbiga plantor bryukar det vara djupp plantering vid varje omplantering, riktigt ljust (och ljuset ska nå långt ner i plantorna = plantorna måste stå mycket glest), lite svalare temperaturer. Och busktomatsorter blir ofta knubbigare än såna som tjuvas.
Det är svårt att få knubbiga plantor i hemmiljö ex. har man ofta ont om plats och kan inte ställa dem glest, plantor som skuggar varann sträcker på sig.
Vid första omskolningen planterar jag i naturgödslad plantjord och sista gången i kogödsel på påse. Så fort småplantorna har fått karaktärsblad, ställer jag dem svalt, 12-15 grader och mycket ljust. Mina plantor brukar bli knubbiga och fina.
[attachment=58950:v_xthuse...2010_007.jpg]
Sabina87
17-03-2011, 12:34
Tack för svaren!
Då borde jag lyckas i år. Jag har precis omsklat mina tomater, och satt dem djupt ner i välgödslar P-jord, och de står i källaren där det är 15 grader, under lysrören.
/Sabina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.