jimmy76x
Ett växthus jag tittat på har längden 444 cm, vid ena långsidan tänkte jag bara köra tomater, hur många plantor ungefär får jag plats på på den längden? Dessa ska stå i 10 liters krukor. Om jag räknar rätt så kan man väl räkna med att varje planta tar upp ca 50 cm, är det rimligt? I så fall får jag plats med 8 plantor? Vad tror ni?
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju på vilken typ av tomater du ska odla? Busktomater tar ju bra mycket mer plats på bredden än tomater som tjuvas.

Och är det inte dvärgtomater du ska odla rekommenderar jag att du odlar i 20liter eller större när det gäller tomat, gärna med vattenreservoar i botten.

50cm är alldeles för tätt ifall du ska odla busktomat, kanske 4-5st är mer lagom ifall det är normalstora busktomater, 8st kan funka ifall det är sorter som tjuvas de är ju bara en enda lång lian utan sidogrenar (lianen kan dock bli uppåt 5-6m på en säsong så man måste ha något system för nedläggning spaljering el. dyl.
jimmy76x
Kan man inte toppa dem när de når växthusets tak, är det inte vanligast?

Hur gör man annars rent praktiskt om de bara växer och växer?
Åsa, mälardalen zon 2
Många som odlar högväxande tomater binder upp dem längs taket, jag lindar snören runt mina och släpper bara ner dem en bit då de nått taket så de tillslut ringlar på marken, toppar gör man ju ofta inte förren framåt sensommaren då man inte vill ha så mycket mer kart på plantorna.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon