Full version: Kraslig höna
Ramoth
Ok, att påstå att veterinären inte hjälper kanske är lite magstarkt, men av tidigare erfarenhet är kunskapsnivån ganska låg när det gäller små hobbybesättningar/trivselhöns.
Å jobbar man utifrån att det finns 1000-tals djur bryr man sig sällan om *en* som är lite krasslig.

En av mina hönor är alltså inte helt ok.
Hon ser vid första anblicken pigg och fräch ut, men tittar man till extra så ser man att ena kinden är redigt svullen. Hon sprätter runt, hälsar på matte och rör sig i stort sett som vanligt.
Dock har hon lite jobbigt med att svälja och kan "fnysa iväg"/"spotta" lite matrester/slem. Då tar hon i så hon nästan sätter sig på rumpan. Att smaska i sig övervintrade klöverblad, gräs och annat gott ute i solen är inga bekymmer, men spannmål å så´nt är jobbigt.
Går då och då med näbben lite öppen.
Det här har kommit "från ena da´n till den andra" ungefär, men hållit i sig några dagar så här långt.
Övrig flock visar inga som helst symptom på krasslighet.

Vad gör ni i ett så´nt här läge?
Packar in hönan i en transportbox o far till veterinären?
Har försökt detta tidigare, men var inte välkomna.
Myosotis
Tyvärr har jag ingen aning vad det kan vara. Hade det varit sommar hade jag gissat på insektsbett. Jag känner igen det där med att veterinären inte har kunskap om höns, känner mig inte ovälkommen men vet att det är meningslöst att åka dit. De skriver ut lite antibiotika för att lugna ägaren, har man tur kanske det råkar hjälpa hönan också.
Har du testat att ställa din fråga på alternativ? Där finns många kunniga samlade. Lycka till, håller tummarna att hönan blir bra snart. Du får berätta hur det går.
merlin68
Det kan vara spannmål som jag fastnat i luft-eller matstrupen. Försök lysa din höna i halsen med en ficklampa om du kan se något. Spottandet kan härröra från en akut infektion om ett korn sitter fast.

Ett andra alternativ kan vara att hon helt enkelt är förkylt. Hönor kan bli det. I så fall hjälper värme och honungsvatten att dricka.

Ramoth
Tack båda två.
Jag läser och begrundar.
Tack och lov att mina hönor blivit så tama, o särskilt den här.
Lär inte behöva fara runt efter henne med en håv, eftersom hon nästintill hoppar upp i knät.

Redigerat pga stavfel - viss skillnad på hov och håv laugh.gif
merlin68
Hur mår din lilla höna-pöna nu unsure.gif ?
Mums02
Den där knölen låter mysko, men som sagt, försök lys henne ner i halsen om du kan. Andas hon fritt eller låter hon rosslig? Ser hon snorig ut? Kan kanske ha fastnat nåt som har gett henne en infektion. I så fall är nog veterinären ett måste iaf för att få antibiotika.

Hoppas höna piggnar till. Har själv haft en alldeles speciell höna när jag va barn. Älskade henne och hon mig. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon