Tina.vik78
18-03-2011, 05:45
Jag har satt en frösådd med lite olika blommor för ca en vecka sedan.
Nu har jag sett små,små vita larver lite här och var.

Jag har läst här på forumet om Nemablom, så min fråga är om det går att använda på en sådd som inte
grott än?
Eller måste jag kasta allt och börja om?
Crazy4Flowers
18-03-2011, 09:02
Nemablom har inget att göra med om det växer något i jorden, dom äter på larverna så man kan säkert hälla i en påse med jord om man vill.
Tina.vik78
18-03-2011, 09:38
Okej,tack för svaret!

Är ny på det här med att odla, så man lär sig nog eftersom..
kerstin z5-6
18-03-2011, 10:04
Du har sorgmyggelarver, bra att inget grott ännu,- använd nemablom nu , när du omskolar plantorna ta med lite av den nemablom preparerade jorden i de nya krukorna så har du skydd en längre tid.
Tina.vik78
18-03-2011, 10:19
Tack Kerstin!
Blev hemskt orolig när jag såg dessa små larver...
Finns sorgmyggelarver i all jord?
Crazy4Flowers
18-03-2011, 10:21
Verkar som det är vanligt förekommande mer eller mindre. Jag har inte haft så farligt ännu, men dom förökar sig rätt bra. Vissa jordar har mer än andra.
Vilka märken har du använt?
Tina.vik78
18-03-2011, 10:24
Det var en billigare variant.
Så det blir att köpa någon dyrare sort nästa gång.
Har du nåt tips?
kerstin z5-6
18-03-2011, 11:57
Undvik allt som kallas så och kaktusjord" Särskilt om du vill så perenner/sommarblommor och inte grönsaker(som ofta är mindre kinkiga)
Sorgmyggelarver kan finnas i köpt såjord , men för det mesta är det de redan etablerade sorgmyggen (som lägger ägg= larver) inneboende i ens egna krukväxter.De gör ingen skada på stora krukväxter men förstör sådder snabbt eftersom de äter upp rötterna.
hasselfors såjord OBS! den med älgen på som innehåller perlit är enligt mej en av de bättre såjordarna, luftig syrerik o ej kakbildande
tristie
18-03-2011, 12:16
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-03-2011, 11:57)

Undvik allt som kallas så och kaktusjord" Särskilt om du vill så perenner/sommarblommor och inte grönsaker(som ofta är mindre kinkiga)
Sorgmyggelarver kan finnas i köpt såjord , men för det mesta är det de redan etablerade sorgmyggen (som lägger ägg= larver) inneboende i ens egna krukväxter.De gör ingen skada på stora krukväxter men förstör sådder snabbt eftersom de äter upp rötterna.
hasselfors såjord OBS! den med älgen på som innehåller perlit är enligt mej en av de bättre såjordarna, luftig syrerik o ej kakbildande
Varför är just så och kaktusjord dålig? Jag köpte så och kaktusjord från Södra Århults Torv och dom i butiken menade att det var det bästa även för vanliga sådder. När jag kom hem märkte jag att den var fuktig men jag tänkte att det kanske ska vara så.
kerstin z5-6
18-03-2011, 12:55
ofta är den sandblandad o torv enbart, sanden är inte grovkorning nog-den är kakbildande sjunker ihop och det innebär att den är syrefattig.Vilket sådder ogillar .+ att De gånger jag haft sorgmyggeinvasion har jag haft den typen av jord, vilket jag undviker sen många år numera.
Tina.vik78
18-03-2011, 13:14
Nu har allt blivit behandlat med nemablom, så nu är det väl bara hoppas på det bästa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.