Full version: Vackert skit
amaira

När nu skitfrågor är på tapeten... Vem har lämnat denna vackert skimrande och glänsande lilla hög?

Datum är 3 november 2010. Djuret i fråga lever just nu (när fotot togs alltså) på mängder av skalbaggar, därav alla kitinrester från skalbaggsvingar och skalbaggsben.

Som "måttband" brukar jag använda mina fingrar (eller tumme) i bild, när jag vill dokumentera storleken. tummenupp.gif

Aspiranter på högen är räv, grävling, igelkott. Räv och grävling finns det gott om här. Igelkott har jag inte sett på många år (men en granne såg en förra året). Mängden av grävling minimerar chansen av igelkott, tyvärr.

"Högen" ligger öppet och väl synlig, det pekar mot räv tycker jag. Grävlingen har väl i första hand sina "toaletter"? Men hur gör de när de är ute och går, och måste gå på toa? g.gif

Någon som kan hjälpa mig med tankar och kommentarer?

Gossen Ruda
Ganska säkert räv. Grävlingen håller sig nog tills den kommer till sin skitgrop.
amaira
Mmm, det lutar åt det. Igelkott då? Jag tycker att "högen" är så liten?
Men jag tror inte jag har igelkottar här. Och nu i vinter när snön funnits, går rävens (rävarnas, de är två åtminstone, med lite olika tasstorlek) spår ofta tvärs över denna plats.
Tack för kommentaren Ruda, ibland behöver man bolla.
Tikka
Jag lärde mig en gång att räven gärna lägger sina skitar på en höjd. Som tex har du en skogsväg så bajsar den gärna på en sten som är lite högre upp än själva vägen.
Överbölingen
Rester av vad som ser ut som musselskal gör mig förbryllad. Landdjur mink/utter. Fågel Trut,glada eller örn. Vors bor du?
Huggorm
CITAT (Överbölingen @ 18-03-2011, 23:53) *
Rester av vad som ser ut som musselskal gör mig förbryllad. Landdjur mink/utter. Fågel Trut,glada eller örn. Vors bor du?

Inte musselskal, skalbaggeskal. Vad det än är för djur, så är det litet nog för att det skall vara intresserat av att äta skalbaggar.
Piccante
CITAT (Huggorm @ 19-03-2011, 00:01) *
Inte musselskal, skalbaggeskal. Vad det än är för djur, så är det litet nog för att det skall vara intresserat av att äta skalbaggar.

Man kan nog med stor säkerhet säga att det är skogstordyvel som stått på menyn. http://www.skyrk.se/bilder/d/488-10/SKIN0001.jpg
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 19-03-2011, 00:20) *
Man kan nog med stor säkerhet säga att det är skogstordyvel som stått på menyn. http://www.skyrk.se/bilder/d/488-10/SKIN0001.jpg

Det tror jag med, men jag visste inte vad om heter. Intressant att dessa skalbaggar redan har vaknat i sådan mängd.
amaira

Fotat 3 nov (står i texten) då skogen var full av skogstordyvlar. Visst är det tordyvelrester, och just skogstordyveln är ju vanlig. Och även stora djur äter små saker. smile.gif Räven äter skalbaggar, grävling likaså, och igelkott, och till och med björnen kan sätta i sig en och annan har jag förstått. För att inte tala om bardval och krill, där kan man tala om storleksskillnad.

Med er hjälp har jag faktiskt förstått att det är räven som lagt sin hög där. Den ligger faktiskt på en gammal husgrund som ligger lite högre upp i landskapet. Och rävens spår när snön visat mig dem, går nästan varje natt precis där.

Tackar så mycket för alla svar och funderingar.
Blomstertanten
Det här trodde jag aldrig att jag skulle skriva!
Vacker skit! tongue.gif
amaira
CITAT (Blomstertanten @ 21-03-2011, 20:32) *
Det här trodde jag aldrig att jag skulle skriva!
Vacker skit! tongue.gif

Hihi ...
zaaritha
Ja--igelkottar är det ju inte!
Jag tror också på räv! Vi har ju två rävar här som äter utslängd kattmat
o deras avföring ser lite speciell ut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon