Grattis Bengt !
Jag har som mest haft elva stycken, varav hälften snällt väntade i trädet utanför balkongen medan dom andra åt …
Hanar, honor och årsungar blandar sig varandra och ytterst få verkar vara aggressiva mot sina artfränder.
Huggorm: Prova krossade talgbollar ,russin, äppelklyftor och jordnötter.
Dom koltrastar som äter hos mig, sätter gladeligen i sig dessa produkter…
Några av dom kan sitta på balkonggolvet (trägolv) i upp till en halvtimme och smaska i sig russin och äpplen…
Dom äter tydligen inte skalet och vill du slippa från en massa restprodukter, då blir det till att skala, men lite möda underlättar framtida städning…
Under vintern som varit har jag haft besökt av Koltrast, Grönfink, Bofink, Blåmes, Talgoxe, Gråsparv, Stenknäck och sist och nästan minst, en liten Rödhake.
Fåglarna har kommit och försvunnit under vintern men just nu så har grannen undertill, c:a 30 gråsparvar sittandes i ligusterhäcken och där finns dom året runt…
Koltrastarna finns kvar men dom kommer i mindre ”flockar” och blåmesarna liksom talgoxarna, tittar in flera gånger per dag…
Rödhaken bodde periodvis i holken som jag har satt upp till den.
Tyvärr så har jag inte sett till fågeln,sedan den 24:e februari
Platsen är Svedala i södra Skåne och jag har grannarnas välsignelse att mata fåglarna på min balkong.
Tvåplans hus och hela balkongen sköljs av med varm vatten en gång per vecka.
Flemming