Full version: Trädgårdstips
Gunilla T
En tråd med diverse olika trädgårdstips kan väl vara nyttig såhär i startgroparna inför årets säsong.

Zetas har nu släppt sin prislista för 2011. Den innehåller förstås ett rikt sortiment men även en bedömning av växterna som kanske kan komma till nytta. Alla surjordsväxter är markerade så om man är osäker ang. krav på pH värdet i jorden hittar man det här. Listan kan enkelt skrivas ut och är bra att ha med sig när man handlar växter.

http://www.zetas.se/Bilder/Produkter/katal...atalog_2011.pdf
lavendelgården
Jag delar inte din uppfattning om att Zetas har en bra bedömning om surjordsväxter. Deras bedömning baserar sig till stor del på att t. ex lundväxter = surjordsväxter . Man får nog gå in på nätet och se var växterna har sina naturliga växtplatser och vad de erbjuds där. Om man läser tio olika böcker om en o samma växt kan det skilja mycket i odlingsråd - och gör man fel, kan det kosta, även om de flesta växter tål väldigt mycket. Jag har hört att man var tvungna att kalka Rhododendrona i Ronneby Brunnspark - pH värdet var omkring 2. Och hur surt är det egentligen i Himalaya?! Lågt pH är det nog på många håll så varför försura ännu mer? Alla trädgårdtidningar underblåser en massa skrönor om t.ex växter som trivs i torka, fuktigt, skuggigt osv.Allt är en sanning med modifikation, tycker jag. Min timjan som inte växer supertorrt är mycket finare än den som växer i sandbacken.
Vore kul om det finns fler tyckare - inga träd växer som bekant upp till himlen.
Man visst är det kul att katalogen kommit - man kan faktiskt hitta en o annan godsak på Zetas även om jag tycker dom är fasansfullt dyra. Jag beställer hellre från Spezialplant i Hammarstrand, när jag vill ha lite udda växter.
Med önskan om en trevlig vår o sommar
Åsa
Gunilla T
Du läser in mer än vad jag skrivit. Om det någonstans har funnits jord med ett pH värde på 2 så har allting dött - inget kan växa i så sur jord, det måste ha varit någon form av utsläpp/kemikalier om jorden är så sur.

Jag tycker iaf att detta är en bra guide att ha med sig när man handlar växter.
lavendelgården
Många tycker, som du, och blir helt upplåsta av informationen. Jag har många gäster i trädgården som avstår att köpa vissa växter, för att dom inte tror sig ha rätta betingelserna för att få dom att trivas. Jag ville bara påpeka att man ska inte tro på allt man läser. Var har du fått kunskapen om att allt är dött vid pH2? Jag är bara nyfiken.
Jag blir personligen vansinnig när jag läser vissa "Goda råd" i trädgårdstidningar och i vissa böcker. jag har nu hållit på men trädgård i 40 år och gissa om jag har gått på nitar! Kostsamt har det varit och kan jag dela med mig av mina erfarenheter är det väl bra?!!!!
Återigen ska man täcka jorden med täckbark, enligt sista numret i en känd trädgårdstidning. Inget om att barken "äter" kväve och växterna förtvinar så småningom om du inte kalkar och gödslar rejält. Detta är egna erfarenheter. 10 kubik täckbark är inte billigt och här har den förstört såå många växter. Att rensa ogräs är ett måste- det finns inga genvägar. Bättre än täckbark är att plantera tätt.
Kanske kan detta bli en tråd med trädgårdstips - baserat på vad man lärt den hårda vägen.
Ha det gott i sommar - jag menade inte att trampa på någon av dina tår - men ibland känns det viktigt att få säga vad man tycker.
Åsa
Owe J
Jag måste hålla med Åsa om att mycket av det som är markerat som "behöver lågt pH-värde" är mer eller mindre fel. Många av dessa växter är i själva verket lundväxter. Bara för att ta ett exempel så är alla Trillium markerade som surjordsväxter när litteraturen i stället säger att för de flesta av dem är det optimala neutralt pH och några av dem växer faktiskt i basisk jord. Att de ändå går bra att odla i surjord är en annan sak eftersom de flesta växter ändå är ganska förlåtande när det gäller vilken jord de växer i. Vad de flesta s.k. surjordsväxter har gemensamt är att de vill ha en porös, humusrik, näringsrik jord i halvskugga och som inte är för torr under växtsäsongen.
Gunilla T
CITAT (lavendelgården @ 19-03-2011, 19:10) *
Många tycker, som du, och blir helt upplåsta av informationen. Jag har många gäster i trädgården som avstår att köpa vissa växter, för att dom inte tror sig ha rätta betingelserna för att få dom att trivas. Jag ville bara påpeka att man ska inte tro på allt man läser. Var har du fått kunskapen om att allt är dött vid pH2? Jag är bara nyfiken.
Jag blir personligen vansinnig när jag läser vissa "Goda råd" i trädgårdstidningar och i vissa böcker. jag har nu hållit på men trädgård i 40 år och gissa om jag har gått på nitar! Kostsamt har det varit och kan jag dela med mig av mina erfarenheter är det väl bra?!!!!
Återigen ska man täcka jorden med täckbark, enligt sista numret i en känd trädgårdstidning. Inget om att barken "äter" kväve och växterna förtvinar så småningom om du inte kalkar och gödslar rejält. Detta är egna erfarenheter. 10 kubik täckbark är inte billigt och här har den förstört såå många växter. Att rensa ogräs är ett måste- det finns inga genvägar. Bättre än täckbark är att plantera tätt.
Kanske kan detta bli en tråd med trädgårdstips - baserat på vad man lärt den hårda vägen.
Ha det gott i sommar - jag menade inte att trampa på någon av dina tår - men ibland känns det viktigt att få säga vad man tycker.
Åsa

Åsa, dethär har vi diskuterat förut, två år sedan tror jag, när du blev så upprörd över att jag påstod att Uvularia grandiflora är en växt som trivs i woodland miljö och med ett lägre pH värde. Du ifrågasatte det och jag hänvisade till källan - Zetas - som ff har samma märkning. Du skrev då till Zetas också samt att jag läste dina inlägg i andra trädgårdsforum (trädgårdsverige är inte stort) där du ondgjorde dig precis som nu över att folk tror på allt de läser...

Nåväl, jag är ingen nybörjare och trädgårdstidningar har jag slutat läsa för länge sedan eftersom den kunskapen är ganska ytlig och handlar många gånger om "quick - fix" lösningar som i längden bara orsakar merarbete. Jag är mera intresserad av djupkunskap när det gäller trädgård och när det gäller täckbark har du självklart rätt - allt organiskt material som förmultnar förbrukar kväve.

Och så det irriterande pH värdet. Såhär skriver Philippe Plöninge i sin bok "Den goda jorden";

"I en jord med ett pH värde över 7.0 kan det uppstå mangan- och järnbrist, eftersom växterna inte kan tillgodogöra sig dessa ämnen samtidigt som upptagning av de flesta andra näringsämnen försämras. Om pH värdet är för lågt binds andra näringsämnen som kalcium, magnesium, molybden och kalium så hårt i jorden att växterna kan uppvisa bristsymptom. Vid pH värden under 5.0 frigörs både aluminium och mangan. De första ämnet förgiftar rötterna och sätter dem ur spel, medan mangan lagras i plantan och orsakar klorofyllbrist och missfärgade bladnerver.

Jordens surhetsgrad styr inte bara näringsämnenas tillgänglighet utan också en hel rad viktiga funktioner. Med pH värden under 3.0 och över 8.0 betraktas jorden som en olämplig eller rentav giftig växtmiljö. Den kemiska förvittringen tilltar ju surare jorden blir"

Plöninge kan nog betraktas som en seriös källa.

pH värdet i jorden har en stor betydelse eftersom förändringar i värdet sätter i gång olika kemiska processer. Därför har jag alltid t.ex. protesterat mot att man mekaniskt slänger ut aska t.ex. Visst kan man göra det i små mängder men man bör veta varför man gör det t.ex. för att man mätt värdet och konstaterat att det är alldeles för lågt för de växter jag tänkt odla där.

Och när det gäller växter som vi normalt brukar anse är surjordsväxter så är det förmodligen så att en och annan klarar av ett högre värde men...det är inte bara pH värdet som är avgörande utan även den typ av fuktighetshållande och luftiga rabatt som en torvrabatt utgör. Så därför tycker jag att man skall vara försiktig när man ger "goda råd" så att inte mottagaren uppfattar att det går alldeles utmärkt att plantera denna surjordsväxt i en lerjordsrabatt i strålande sol.
Rihane
Var finns en bra källa till vilken jord som är vad för en enkel balkongodlare som inte nöjer sig med sommarblommor?
merlin68
Dert är nog många faktorer som spelar in om en växt trivs på ens tomt eller ej och man ska nog inte stirra sig blind på rekommendationerna utan ta dem för vad de är: just rekommendationer. Zeta's överensstämmer många gånger inte heller med de bedömningar jag har gjort av en växt men jag tycker ändå att det är bra att de skriver det de anser, man kan ta det som en fingervisning. Bra för nybörjare tycker jag.

Precis som Gunilla har jag slutat läsa trädgårdstidningar för de ger mig ingenting längre, tyvärr.

Det borde finnas en särskilt tidning för oss som har hållit på i några decennier, vi är nog ganska många som skulle köpa en sådan tidning g.gif

Mitt bästa trädgårdstips är vid val av växt tänka på
-vind
-soltimmar
-regn snödjup luftfuktighet
- temperatur, risk för barfrost
-jordens beskaffenhet ph-värde
-att våga testa och att våga misslyckas;)

P.S. Många växter som sägs vara surjordsväxter kan mycket väl växa i ett högre ph-värde utan att ta skada (här hör jag ett ramaskri av ett antal surjordsodlare whistling.gif ). T ex odlar jag sedan flera år tillbaka allåkerbär i trädgårdsjord med ganska högt ph (basiskt). Det växer så det knakar naughty.gif ! Hallonen vet inte heller att de borde lida av järn/och manganbrist pga av det ganska höga ph-värdet i min jord sweatingbullets.gif .

lavendelgården
Jag har inte menat att ondgöra mig över att andra köper allt som är skrivet. Jag tycker bara att detta är värt att diskutera. Jag håller med om att jordens struktur är lika viktig och att den innehåller de för växtens överlevnad viktigaste näringsämnena och att växterna kan ta upp dessa ämnen.
Philippe Plöninge har jag den största respekt för - och när Rhododendrona i Ronneby började må riktigt dåligt tog man tag i problemet. Man kalkade!
F.ö finns det faktiskt växter som tål riktigt lågt pH men jag är för dålig på datateknik för att skicka länkar.
Jag har nu vid flera tillfällen när jag köpt s.k. surjordsväxter - som för mig betecknas som lundväxter(b.la Hortensior) blivit uppmanad att köpa Rhododendronjord - "annars får du dom aldrig att trivas".Sånt tycker jag är rena lurendrejeriet - då jag vet att min jord överlag har ett lågt pH.
Fler än jag har råkat ut för detta och varit mycket bekymrade då deras Hortensior aldrig blommade, trots att dom la på ett gott lager av Rhododendronjord varje år.Sluta med det sa jag och nu blommade deras Hortensior i somras - jag kan ha fel men det var ju roligt att dom blommade i alla fall.
Vi behöver väl inte göra detta till något personligt - vitsen är ju att vi ska lära av andra o andra kanske kan lära av oss.
Jag är f.ö. imponerad av ditt goda minne - själv skriver jag spontant vad jag tycker och tycker att andra har rätt att göra likadant.
Zetas hade fö inget svar att komma med som du nog minns...

Ha en bra dag
Åsa
kerstin z5-6
Håller med er bägge i mycket men att organiskt material som täckbark först är kväve dragande anser jag vara rätt basala kunskaper, när täckbarken sedan är nerbruten återgår ju kvävet till växterna igen, så ja man måste göda ordentligt.
Även jag kan iriitera mej över vissa jordrek.tex den ständiga att Meconopsis Blå bergvallmo ska ha sur jord.
men trädgård är ingen exakt vetenskap, så myhcket olika faktorer spelar in om en växt blir lyckad eller inte.
Zetas är bra som avprickningskatalog" och forum finns ju alltid om man behöver ha mer input om en speciell växt smile.gif
lavendelgården
Hej Merlin 68
Jag håller med dig till 100%
Åsa
merlin68
CITAT (lavendelgården @ 19-03-2011, 21:08) *
Hej Merlin 68
Jag håller med dig till 100%
Åsa

Tackar och buger smile.gif
Överbölingen
Nog är det så att många växter trivs i sur jord. Men många av dem kan också klara lätt basisk jord. Tog ett lackmusprov på vår lera/mjäla för ett par år sedan under torka. Ph mellan 6 och 7. Men Hd-provet (det mäter väl klakhalten?) visade kalk och ganska mycket. Visserligen taget med gammal akvarieutrustning men i alla fall.

Inte för att jag vet, men jag vill nog påstå att många surjordsväxter är bara till viss del i behov av lågt Ph. Och klarar en blandjord tämligen bra. Rent vulgärt skulle man ju kunna gräva ner en citrusfrukt som håller på att ruttna och ge en syrachock vid behov? Medicin? Eller skall jag kliva av cykeln?

Om täckbak vet jag inget. Har ffg lagt ut under de nya Prunus mackii i allén. Dels för ogräs och dels för att gömma geotextilen. Inbillat mig att det är bra.

Jag tar gärna emot goda råd.
bullerbybo
CITAT (lavendelgården @ 19-03-2011, 19:10) *
Att rensa ogräs är ett måste- det finns inga genvägar. Åsa

Jag täckodlar med gräsklipp. Rensar i princip inget ogräs, så visst finns det genvägar.

Ett litet inflikande bara.
Gunilla T
I kväll startar ett nytt program i TV 8 om de tjugo vackraste trädgårdarna i Sverige;

http://www.tv8.se/tradgardstoppen/nu-korar...aste-tradgardar
Alba
CITAT (Gunilla T @ 20-03-2011, 10:52) *
I kväll startar ett nytt program i TV 8 om de tjugo vackraste trädgårdarna i Sverige;

http://www.tv8.se/tradgardstoppen/nu-korar...aste-tradgardar

Det ser jag fram emot.
Tack för påminnelsen.
merlin68
Ska också se programmet. Hoppas det är bra jag avskyr de här nya designprogrammen där femtitre snickare och designers gör om en trädgård till nåt vedervärdigt opersonligt crying.gif Saknar fortfarande gröna rum och så gillade jag Camilla Plums program.
Gunilla T
Hoppas jag också - att det är bra. Våra goda vänner (har jag hört viskas) skall vara med men jag vet inte i vilket avsnitt. Trevligt iaf med ett svenskt trädgårdsprogram..
smuleborg
I stort sett alla växter vi handlar (vi driver fram en hel del - det mesta - själva) köper vi på Zetas. Vi kan ingenting om just surjordsväxter, men vi har alltid varit nöjda med Zetas kvalité, beskrivning i katalogen och rådgivning på plats. Det är helt enkelt i stort sett bara där vi handlar, när vi handlar (fast vi har växtförsäljningar/handelsträdgårdar på betydligt närmare håll).

Här lyser snön vit, men våren närmar sig. Det känns.
Ramoth
CITAT (merlin68 @ 20-03-2011, 14:17) *
Ska också se programmet. Hoppas det är bra jag avskyr de här nya designprogrammen där femtitre snickare och designers gör om en trädgård till nåt vedervärdigt opersonligt crying.gif Saknar fortfarande gröna rum och så gillade jag Camilla Plums program.

Så då är det inte bara jag!
För min del skulle jag vilja ha handfasta konkreta inspirationsprogram för den "vanliga" trädgården.
Hur många gör om hela sin trädgård som TV-programen visar?
Måste erkänna att jag slutat titta på trägårdsprogram på TV. Har gett upp dem fullständigt.
Tyvär missar jag på det sättet guldkornen också blink.gif

Det där om en trädgårdstidning som inte är så infernaliskt ytlig skulle också vara toppen!
Som det är nu behöver man bara köpa en årgång av en tidning - sedan kan man läsa om den.
Är ingen vän av ytligt trädgårdsmode och snabba lösningar.
Varför har man trädgård om det bara ska gå fort och helst ska den inte behöva skötas alls?

Usch så gnälligt det här blev då!
Tolka nu detta possitivt istället - dvs tur att forumet finns tummenupp.gif
Gunilla T
I kväll är det dags för det andra progammet i serien Trädgårdstoppen kl.19.00 på TV 8.
Klint
Har ni läst denna? Inte ytlig!

http://www.naturochtradgard.se/

Gunilla T
CITAT (Klint @ 28-03-2011, 12:50) *
Har ni läst denna? Inte ytlig!

http://www.naturochtradgard.se/

Den absolut bästa trädgårdstidningen tummenupp.gif

..men så besviken jag blev på trädgårdsprogrammet igår kväll. Skall ändå fortsätta att titta eftersom våra goda vänner skall delta och för mig har deras trädgård alltid varit mycket speciell och fylld med inspiration.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon