CITAT (lavendelgården @ 19-03-2011, 19:10)

Många tycker, som du, och blir helt upplåsta av informationen. Jag har många gäster i trädgården som avstår att köpa vissa växter, för att dom inte tror sig ha rätta betingelserna för att få dom att trivas. Jag ville bara påpeka att man ska inte tro på allt man läser. Var har du fått kunskapen om att allt är dött vid pH2? Jag är bara nyfiken.
Jag blir personligen vansinnig när jag läser vissa "Goda råd" i trädgårdstidningar och i vissa böcker. jag har nu hållit på men trädgård i 40 år och gissa om jag har gått på nitar! Kostsamt har det varit och kan jag dela med mig av mina erfarenheter är det väl bra?!!!!
Återigen ska man täcka jorden med täckbark, enligt sista numret i en känd trädgårdstidning. Inget om att barken "äter" kväve och växterna förtvinar så småningom om du inte kalkar och gödslar rejält. Detta är egna erfarenheter. 10 kubik täckbark är inte billigt och här har den förstört såå många växter. Att rensa ogräs är ett måste- det finns inga genvägar. Bättre än täckbark är att plantera tätt.
Kanske kan detta bli en tråd med trädgårdstips - baserat på vad man lärt den hårda vägen.
Ha det gott i sommar - jag menade inte att trampa på någon av dina tår - men ibland känns det viktigt att få säga vad man tycker.
Åsa
Åsa, dethär har vi diskuterat förut, två år sedan tror jag, när du blev så upprörd över att jag påstod att Uvularia grandiflora är en växt som trivs i woodland miljö och med ett lägre pH värde. Du ifrågasatte det och jag hänvisade till källan - Zetas - som ff har samma märkning. Du skrev då till Zetas också samt att jag läste dina inlägg i andra trädgårdsforum (trädgårdsverige är inte stort) där du ondgjorde dig precis som nu över att folk tror på allt de läser...
Nåväl, jag är ingen nybörjare och trädgårdstidningar har jag slutat läsa för länge sedan eftersom den kunskapen är ganska ytlig och handlar många gånger om "quick - fix" lösningar som i längden bara orsakar merarbete. Jag är mera intresserad av djupkunskap när det gäller trädgård och när det gäller täckbark har du självklart rätt -
allt organiskt material som förmultnar förbrukar kväve.
Och så det irriterande pH värdet. Såhär skriver Philippe Plöninge i sin bok "Den goda jorden";
"I en jord med ett pH värde över 7.0 kan det uppstå mangan- och järnbrist, eftersom växterna inte kan tillgodogöra sig dessa ämnen samtidigt som upptagning av de flesta andra näringsämnen försämras. Om pH värdet är för lågt binds andra näringsämnen som kalcium, magnesium, molybden och kalium så hårt i jorden att växterna kan uppvisa bristsymptom. Vid pH värden under 5.0 frigörs både aluminium och mangan. De första ämnet förgiftar rötterna och sätter dem ur spel, medan mangan lagras i plantan och orsakar klorofyllbrist och missfärgade bladnerver.
Jordens surhetsgrad styr inte bara näringsämnenas tillgänglighet utan också en hel rad viktiga funktioner. Med pH värden under 3.0 och över 8.0 betraktas jorden som en olämplig eller rentav giftig växtmiljö. Den kemiska förvittringen tilltar ju surare jorden blir"Plöninge kan nog betraktas som en seriös källa.
pH värdet i jorden har en stor betydelse eftersom förändringar i värdet sätter i gång olika kemiska processer. Därför har jag alltid t.ex. protesterat mot att man mekaniskt slänger ut aska t.ex. Visst kan man göra det i små mängder men man bör veta
varför man gör det t.ex. för att man mätt värdet och konstaterat att det är alldeles för lågt för de växter jag tänkt odla där.
Och när det gäller växter som vi normalt brukar anse är surjordsväxter så är det förmodligen så att en och annan klarar av ett högre värde men...det är inte bara pH värdet som är avgörande utan även den typ av fuktighetshållande och luftiga rabatt som en torvrabatt utgör. Så därför tycker jag att man skall vara försiktig när man ger "goda råd" så att inte mottagaren uppfattar att det går alldeles utmärkt att plantera denna surjordsväxt i en lerjordsrabatt i strålande sol.