Duchesse De Nemours
18-03-2011, 16:43
Hej!!
Någon som har något fint förslag på hur jag kan "trolla bort" en jättstor gammal brunn....ett stort cylinderformat betongåbäke, ca 1m hög...
Har planterat en murgröna vid sidan av som jag tänkt ska klättra upp för brunnen...man det verkar ta tid, har inte hänt mer än 2 spröt på 2 sommrar! (ok, då har jag egentligen två problem...vad gör jag för fel med murgrönan? Eller växer den så långsamt?) Tänkte kanske ställa något krukliknande på brunnen med något snabbväxande... indiankrasse kanske??
Någon som lyckats "trolla bort" en stor ful brunn?? Eller har något kreativt förslag??
Tacksam för svar!!
Platinum
18-03-2011, 17:50
Duchesse De Nemours
19-03-2011, 10:21
Vad fint!
Om brunnen är 1m hög, borde det översta brunsröret stå helt ovan jord.
Plocka bort det. Lägg sedan tillbaka locket på nästa rör som då ligger i markhöjd.
Eller så gör du en önskebrunn av det!
Sätt på något sätt för botten så att du kan fylla med jord, plantera gärna med blommor som väller över kanten, ettåringar har ju många av dem.
Du kan ju låta cementringen vara, putsa eller klä in den i trä eller sten.
http://www.plannersguide.com/wishingWell.jpg
Jag har också ett stort fult brunnslock... problemet är ju att man ibland måste ta bort locket för underhåll/reparation av pumpen, och då blir det ju ännu tyngre med något ovanpå. Vet inte hur jag ska göra...
Frågan är ju om trådstartaren vill kunna öppna locket på sin brunn igen eller som du behöva lyfta på åbäket emellanåt.
När vi gifte oss fick vi en jättefin trampsten med väderstrecken. Har inte hittat någon bra palcering på den stenen ännu så den ligger på brunnslocket och där ligger den riktigt fint! Runt har jag ställt tre krukor med murgröna som väller över kanterna och stenen. det blir ett vackert stilleben som är rätt enkelt att flytta om man måste lyfta bort locket.
Nu är visserligen denna brunn"nedlagd" men allt sår kbvar sedan vi klippte av rör och sladdar för snart två år sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.