verdeverde
Är det någon som vet vad betyder dränerad jord? Det står på en odlingsanvisning... Är det typ att vattnet ska rinna igenom krukan bra....funkar såjord som är ett år gammalt eller hur kinkigt är det?
Alexander-VG-zon3
att man blandar upp jorden med grus, grovsand, leca (små eller stora). så att vattnet inte blir stående runt rötterna, rothalsen så att växten ruttnar.

många kryddväxter (speciellt dom från södra Europa) vill ha en jord som är lucker och innehåller mycket grus och sand. till vintern är det bra om dom slipper vinterfukt och till våren är det bra om tjälen släpper fort.
kurtkurtkurt
CITAT (flaxss @ 18-03-2011, 18:16) *
att man blandar upp jorden med grus, grovsand, leca (små eller stora). så att vattnet inte blir stående runt rötterna, rothalsen så att växten ruttnar.

många kryddväxter (speciellt dom från södra Europa) vill ha en jord som är lucker och innehåller mycket grus och sand. till vintern är det bra om dom slipper vinterfukt och till våren är det bra om tjälen släpper fort.

Går det bra att ha grus man slänger på isen som nu så här års ligger på gatan? Har sådant jag hämtat.
Alexander-VG-zon3
är det salt i skulle jag inte lägga det i jordewn, är det bara ''grus'' är det ingen fara.
verdeverde
tack för svar...forumet är fantastiskt att man bara kan skicka in en fråga och genast kommer en odlingsentusiast och levererar ett uttömmande svar hälsar verdeverde som nu ska stoppa frön i jorden
kurtkurtkurt
CITAT (flaxss @ 18-03-2011, 21:35) *
är det salt i skulle jag inte lägga det i jordewn, är det bara ''grus'' är det ingen fara.

Hur vet jag om det är salt i?
Förmodligen kan det vara så då det säkert blivit uppsopat ihop med salt och annat.

Jag har låtit det ligga och bada i vatten ett tag. Rört om lite och sköljt lite, men inte så noga. Kan det bli bra tror du? Har även samlat lite större stenar jag ska dränera i botten med som legat längs en väg. Räcker det att skölja av dem lite i vatten. Tänker på avgaser.
*Stintan*
Jag skulle inte blanda i grus från vägen. Det går bra att använda såjorden men se till att den är fuktig innan annars blir det knepigt att vattna sådderna. Såjorden behöver du inte blanda ut men när du sen skolar om plantorna kan du blanda planteringsjorden med småleca eller lite smågrus (inte från vägen).
malcolm
CITAT (kurtkurtkurt @ 20-03-2011, 19:58) *
Hur vet jag om det är salt i?
Förmodligen kan det vara så då det säkert blivit uppsopat ihop med salt och annat.

Jag har låtit det ligga och bada i vatten ett tag. Rört om lite och sköljt lite, men inte så noga. Kan det bli bra tror du? Har även samlat lite större stenar jag ska dränera i botten med som legat längs en väg. Räcker det att skölja av dem lite i vatten. Tänker på avgaser.

Grus och sand som legat på gatan är med största sannorlikhet uppblandat med salt, speciellt nu efter vintern för att inte tala om olika föroreningar som bilarna har släppt ut. ett enkelt salttest är att helt enkelt smaka en pyttegnutta men som sagt, jag skulle aldrig blanda in sådant grus/sand i rabatterna/landen. Större stenar kan man hitta i skogen eller någonstans där det grävts med maskiner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon