Full version: Lökar.
Limeblossom

Hej!

Idag fick jag lökar, beställda från Odla. Det står ju på förpackningarna att dom ska förvaras torrt och svalt innan plantering. Påsarna har lufthål och i en del är det spån...kan lökarna ligga kvar i påsarna? Eller är det bättre att ta ut dom? Och dahlian....den påsen ser lite fuktigare ut och har inga hål. Hur tidigt kan man börja förgro den?
Hur gör ni när ni får hem sånt? Det är långt kvar till utplantering här i Dalarna smile.gif Känns ännu längre efter dagens snöfall....
Alexander-VG-zon3
du kan plantera dom i jord och låta dom rota sig och förgro dom nu, bara dom får lagom varmt och mycket ljus.

frostkänsliga lök/knöl växter tar du sedan ut efter att frosten är förbi (avhärda dom först så dom inte får brännskador). dom du ska plantera ut i rabatten planterar du ut då efter dom vant sig annars behåll dom i kruka.
Iren
CITAT (flaxss @ 18-03-2011, 18:18) *
du kan plantera dom i jord och låta dom rota sig och förgro dom nu, bara dom får lagom varmt och mycket ljus.

frostkänsliga lök/knöl växter tar du sedan ut efter att frosten är förbi (avhärda dom först så dom inte får brännskador). dom du ska plantera ut i rabatten planterar du ut då efter dom vant sig annars behåll dom i kruka.

Du sa väl att man kan förgro typ Gladioler också? Kan man "bredså" dom i bunke eller sätter du dom en o en i mindre kruka?? Hur djupt sätter du dom?
Limeblossom

Men nu vill jag inte plantera dom än..... utan fövara dom rätt. smile.gif
hattstugan

Förra året så förvarade jag Lökarna i sina påsar i ett mörkt och svalt rum! Det fungerar alldeles utmärkt!

Dahlian går att sätta i jord redan nu men den kan behövas toppas! Topparna kan man sätta direkt i jord och på så sätt få flera Dahlior!

Lycka till
Iren
CITAT (Limeblossom @ 19-03-2011, 09:51) *
Men nu vill jag inte plantera dom än..... utan fövara dom rätt. smile.gif

Ok! Mitt fel... men förgrodd inne är ju också ett slags giggle.gif förvaring
Alexander-VG-zon3
CITAT (irdalen @ 18-03-2011, 18:57) *
Du sa väl att man kan förgro typ Gladioler också? Kan man "bredså" dom i bunke eller sätter du dom en o en i mindre kruka?? Hur djupt sätter du dom?

Dahlior, gladioler sätter jag i krukor (plast, lera). cannor sätter jag i backar (dom har breda knölar/jordstammar). men man kan nog även ta gladioler att sätta i en bunke.

CITAT (irdalen @ 19-03-2011, 10:00) *
Ok! Mitt fel... men förgrodd inne är ju också ett slags giggle.gif förvaring

exakt det blir en en typ av förvaring som dessutom gör att växten rotar sig, växer och kommer tidigare i blom. men denna typ av ''förvaring'' så måste man ha plats och ljus och lagom varmt.
Iren
Tackar för infon! Uppskattat!
Limeblossom

ok, då har jag mina kvar i påsarna i matkällaren så länge och sen förgror jag dom inne när det börjar bli dags.
Dahlian kanske ganska så snart då....smile.gif
Tack för hjälpen!
karinc
Kan man förgro gladiolus redan nu?
Iren
Ja nu har jag gjort det i alla fall, mina gladioler brukar alltid vara så sena så jag provar det i år. Dahliorna har redan börjat få små skott nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon