merlin68
Nu har jag gjort det igen. Sått fler tomatsorter än jag hade bestämt mig för ninja.gif Det blev 13 sorter och nu står jag här med en massa redan ganska stora plantor som ska ut i växthuset tillsammans med en massa annat....Tanken var att så 3 sorter och få allt som allt 6 plantor, men när jag tittade igenom alla frösorter upptäckte jag att jag som gammal tomatoman(iac) har samlat på mig mer än 40 olika sorter de senaste åren och kunde såklart inte motstå några nya sorter heller fear.gif Efter min period med ryska och baltiska sorter har jag numera snöat in på gamla amerikanska heirloomsorter och ska bla testa manyel som betyder many moons. Tänk att det alltid blir så här när det blir dags att så fröer laugh.gif
Iren
Ja det är bara att önska lycka till!! Jag har just fastnat på dom ryska/baltiska i år så vem vet det kanske blir heirloomsorter nästa år då om det är den vägen man går... laugh.gif Nu ska ju allt annat rymmas med som femtielva chilisar mm...
merlin68
CITAT (irdalen @ 18-03-2011, 18:53) *
Ja det är bara att önska lycka till!! Jag har just fastnat på dom ryska/baltiska i år så vem vet det kanske blir heirloomsorter nästa år då om det är den vägen man går... laugh.gif Nu ska ju allt annat rymmas med som femtielva chilisar mm...

Jo den baltiska - ryska vägen vi alla vandrar tongue.gif
min "väg" började med en liten gumma som sålde fröer på Rigas marknad för flera år sedan....sedan dess har jag odlat ett tiotal sorter varje år och sparat fröer av de jag gillade mest. Vissa år blir det ju väldigt många tomater att ta hand om, vänner och grannar har fått hinkvis med tomater vissa år rolleyes.gif . I år blir det endast några ryssar och jag försöker mig som sagt på amerikanerna och semesterfröer från Italien som kanske kräver lite mer värme. Auriga är dock ett måste och så klart wonderlight som är lite torr men bra i såser eller som gul ketchup för att inte tala om saladstomaten Bakinski och skönheten De Berao smile.gif
Fröken Knuff
Auriga! Den har jag fröer till som jag fått genom en fröbytarkedja. Har inte hört talas om den förut, så du får gärna upplysa mig.. hur stor blir plantan, tomaterna, färg osv? Är det en rysk sort?
merlin68
CITAT (Fröken Knuff @ 18-03-2011, 20:06) *
Auriga! Den har jag fröer till som jag fått genom en fröbytarkedja. Har inte hört talas om den förut, så du får gärna upplysa mig.. hur stor blir plantan, tomaterna, färg osv? Är det en rysk sort?

Auriga är en helt ljuvlig tomat. Blir hos mig runt en meter och inte så stora oranga tomater. När man skär upp frukterna är de liksom lite spräckliga apelsin-gulaktiga inuti. Mycket saftiga men med ändå ganska tunt skal och det absolut bästa är att frukterna aldrig spricker även om man vattnar ojämt tummenupp.gif Sorten kommer från gamla östtyskland.
Fröken Knuff
CITAT (merlin68 @ 18-03-2011, 20:19) *
Auriga är en helt ljuvlig tomat. Blir hos mig runt en meter och inte så stora oranga tomater. När man skär upp frukterna är de liksom lite spräckliga apelsin-gulaktiga inuti. Mycket saftiga men med ändå ganska tunt skal och det absolut bästa är att frukterna aldrig spricker även om man vattnar ojämt tummenupp.gif Sorten kommer från gamla östtyskland.

Låter som en riktig fullträff, väl värd att prova! Tack så jättemycket! blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon