Full version: Bryt ner och bygg upp
perenner
Som rubriken antyder kan det klassiska gestaltningsmetoden kanske tillämpas här. Börja med att tänka i rum, börja med det stora (helheten) och bryt sedan ner det i sina mindre beståndsdelar. Det stora rumsavskiljande är olika former av träd och buskar. Efter detta kommer rabatterna och till sist markbehandlingen och ev. vattenspel. Börja inte med att tänka vilka blommor du vill ha i rabatterna, det tar du först när du har ett grepp om helheten (rummet). Det är som när man skissar på hus, man börjar inte med dörrbladet eller vitvarorna utan man börjar med funktionerna, rumssambanden och rumsavgränsningarna. Det blir annars lätt plottrigt och komplext om man börjar med delarna i stället för helheten.

Detta var en snabbkurs i getaltning, Puh!
Annars är det som vanligt, det finns inga genvägar, skissa, skissa och skissa återigen. När du tycker att du skissat till leda ska du ta det hela en vända till. Då först kanske det trillar ut något bra. wink.gif Svar till GRÖNOMRÅDE
Ingrid på Västkusten
Todeoo,

Jag börjar med en önskalista - inte över växter utan över vad som skall rymmas. Det svåraste är tycker jag att modifiera redan avgränsade trädgårdsrum. Jag med terrasserat berg har ju redan en indelning på gott och ont, och förändra ett rum en sida av en terrass är ibland lit eknepigt men kan också bli mkt bra.

Bryta sig ur linjerna är det svåraste :-)

Hälsar Ingrid
perenner
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 13-02-2004, 09:39)
Todeoo,

Jag börjar med en önskalista - inte över växter utan över vad som skall rymmas. Det svåraste är tycker jag att modifiera redan avgränsade trädgårdsrum. Jag med terrasserat berg har ju redan en indelning på gott och ont, och förändra ett rum en sida av en terrass är ibland lit eknepigt men kan också bli mkt bra.

Bryta sig ur linjerna är det svåraste :-)

Hälsar Ingrid

Om du redan har en etablerad struktur och inte vill vända upp o ner på alltihopa kan du kanske välja att accentuera vissa partier av din trädgård. Man kan exempelvis bygga på kontraster i trädgårdsrummet eller låta ett stort rum bli mindre rum som övergår i varandra.

Dessa rumssekvenser är roliga att arbeta med då man tar besökaren på en upptäcksfärd i trädgården, dvs man kan inte överblicka allt på en gång utan man bjuder medvetet på överraskningar. Ja det finns mycket man kan göra med en befintlig trädgård,det gäller "bara" att försöka se det med nya ögon vilket inte alltid är så lätt. unsure.gif
Terese på Ingarö
Det är svårt att föreställa sig hur det blir... Speciellt när det gäller saker som förändrar sig med årstider och tid som i vårt fall.

Jag har en stor plan tomt och det är INTE lätt att skapa rum bara sådär. Efter allt skissande och alla kravlistor (OCH önskelistor och väderstrecks- och solplatsundersökningar, tar ibland ett par år...) vilket jag instämmer i är oundvikligt, tycker jag att det är dags att sätta dit något avgörande: en häck, ett träd. Någon gräns eller sak. Då kan man se hur det blir på ett annat sätt - man får något att förhålla sig till.

Jag har klämt ner en ask mitt i gräsmattan och satt tre häggmisplar som skärmar av infarten. Jag rev ett gammalt staket och jämnade till och gjorde in plats där det stått. Finns nån bild i mitt album

Dessa saker har gjort det MYCKET lättare att planera vidare.

OCH det är fantastiskt inspirerande!
Cilla
När jag hjälper andra med deras trädgårdsplanering tänker jag i funktioner, rum och kommunikationsvägar, dvs hur man vill kunna gå mellan dessa.

Men i min egen trädgård tänker jag i växtsorter. Det finns så många träd jag vill ha och annat jag vill odla, så de får komma först. Sedan blir det lite si och så med rummen. Har man några trevliga ställen att sitta på och några ställen att lagra saker, hugga ved etc, så kan resten få bli en opedagogisk men för mig intressant botanisk trädgård tänker jag.
Terese på Ingarö
"Men i min egen trädgård ..." – Jag tycker det låter underbart, Cilla! När man har gjort allt man "ska" när det gäller trädgårdsplanering så får man inte glömma vad man GILLAR! Det är ju egentligen viktigast - planeringsarbetet är bara en metod att nå dit, eller hur!
Jag menar bara att ibland fastnar man i hur det BÖR se ut och vad man borde tycka om att göra och i snygga bilder i trädgårdsböckerna. Sen kommer man på att man kanske GILLAR solur och Tagetes... eller... vilda hörn med manshög kirskål... eller nåt.

Eller så är det funktionerna: Hängmatta! (måste kanske spara det där trädet).. eller... skugga! man kommer på att man ääälskar att sitta i skuggan på sommaren och äta lunch helst med minst 10 pers... eller... insynsskydd ... eller inte!...

Eller projekten: Man gillar att flytta sten, helst stora!... eller ... man tycker bättre om att pilla ihop små fågelbad och minivattenspeglar med små samlarväxter...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon