luzen
Tänkte göra om en del av gräsmattan (redan mer som äng, vildvuxen med lite olika växter i) till en ängsliknande del, och vill ha olika sorters vallmo bland gräs o annat. Hur gör jag?

Antar att det inte går att bara slänga ut frön rakt i gräsmattan? Ska jag förså och sen ta bort lite gräs på småplättar där jag sen gräver ner vallmoplantorna? Vilka vallmosorter är bra?

Har också tänkt mig lavendel -hur gör jag det enklast och bäst?

Gräsplätten ligger i sluttning och har lerjorg, sydväst-läge.

luzen confused.gif
ingrids
Vallmo är bäst att direktså - ta bort grästorven från en lagom plätt och så kan funka. Sen borde den klara sig själv med att fortsätta så sig. Kornvallmo (finns även förädlad) är det klassiska valet i förvildning. Orientalisk vallmo ger höjd på ett maffigt sätt. Lavendel i lerjord - finns risk att den inte trivs, brukar vilja ha sandigare jord. Kan du tänka dig veronika eller nepeta istället? Tänkte på att äng normalt sett är ganska näringsfatting, inte lerjord, men uppfattar att du mer tänker vild känsla är regelrätt äng och det borde kunna funka.
ilPadrino
Hej luzen och ingrids!!

Har precis samma plan för en sluttning i trädgården, och gjorde också ett försök förra året utan att lyckas, vilket jag tror berodde på att jag började för sent och inte lyckades hålla det tillräckligt fuktigt under grotiden. I år tänker jag börja tidigt, redan nu i mars/början av april så att backen är sur av smältvatten och regn.

Fick till och med rådet att slänga på gödsel på snötäcket för att berika marken ordentligt när snön sen smälter undan.

Kombinationen vallmo och lavendel är otroligt snygg och väldigt sydeuropeisk, och jag tror det kan fungera bra om du mer eller mindre terasserar upp bäddar (av sten eller liknande) och där sätter lavendeln i sandblandad och kalkrik jord.

octachoron
Jag gjorde en blomsteräng förra året av en bit gräsmatta.
Grävde upp grästuvorna och vände ner dem i jorden, tog port perenna ogräs, sedan gödslade jag och la ny jord på ytan. Sedan sådde jag frön av vallmo, klint, sömntuta (och en massa andra blomsterblandningar) och vattnade. Sedan bara vattnade jag när det var på väg att bli torrt. Det växte bra och behövde ingen tillsyn på senare delen av sommaren. Denna blomsteräng blommade mycket och länge

Detta är dock en idealiserad blomsteräng, dvs det är inte den typ av växter som finns på en näringsfattig äng som slås på klassiskt vis. En sådan äng kräver mycket arbete och flera år för att bli bra och har även en kortare blomning. Det finns genuina ängsfröblandningar och även pluggplantor att köpa om man vill satsa på det. Tror jag såg det på älvsjömässan förra året.

Ettårig vallmo bör man inte plantera om utan den rekommenderas att sås på plats.

luzen
Ska jag förså lavendeln och den perenna vallmon?
ilPadrino
Lavendeln är säkrast att förså, helst redan nu eftersom den ska köldstratifieras 2-3 veckor också. Och se för Guds skull till att köpa den fleråriga sorten "angustifolia" eller likvärdig!!! yes.gif

Sätter du kornvallmo kan du strö ut den över sluttningen och riva upp jorden med en kratta. Om de väl tar sig så kommer de sköta sig själva i framtiden.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon