merlin68
19-03-2011, 16:53
Om man skulle så frön som kommer från ett radioaktivt förstrålat område tex tjernobyl eller från det troligtvis förstrålade området i Japan vad händer då med plantorna som växer upp? Är de radioaktiva? Och om man tar frön från dessa växter blir i så fall all avkomman radioaktivt förorenad?
Har inte en susning men radioaktiva frön skall man nog passa sig för. Strålningen beror ju på att ämne som finns i fröet och troligen sedan i plantan. Tror jag i alla fall.
Piccante
19-03-2011, 17:56
Ett frö har ju en mkt liten massa i förhållande till en vuxen planta. Om fröet innehåller några radioaktiva atomer så blir de ju inte fler för att fröet gror och växten spirar. Strålning klingar av med tiden och några atomer gör nog ingen skillnad. Vi har hela tiden en naturlig bakgrundstrålning från berggrunden som vi inte tar någon större skada av.
I mina öron låter det som att Markus har rätt.
Men vad händer med *plantar* från ett sådant frö - om det nu gror överhuvudtaget?
Piccante
19-03-2011, 18:12
CITAT (Ramoth @ 19-03-2011, 18:09)

I mina öron låter det som att Markus har rätt.
Men vad händer med *plantar* från ett sådant frö - om det nu gror överhuvudtaget?
Förhoppningsvis inget alls. möjligtvis sker någon spontan mutation men den behöver inte märkas.
Biggan_
19-03-2011, 21:33
Det blir nog strålrudbeckia av sådana fröer!
Christa
19-03-2011, 21:33
Några frön som skall sås är säkert ingen fara. Jag är mer orolig för mat som kommer från de områden som fick mycket nerfall från Tjernobyl. Minns inte om det var Spanien eller Italien som fick väldigt mycket.
Även i Sverige och Norge finns områden med mycket Cesium. Är det någon som kollar om det kommer svamp och bär därifrån?
Timmer importeras från Ryssland. Är det någon som kollar om det är fritt från radioaktivitet?
Aqvakul
19-03-2011, 21:39
CITAT (Biggan_ @ 19-03-2011, 21:33)

Det blir nog strålrudbeckia av sådana fröer!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.