Full version: Härligt med Varg!
Jonny
Det är så skönt att ha dom rundt husknuten...Man känner verkeligen hur det höyer livskvaliteten...

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/N...planen-1.16113/
Piccante
Ja varg är ju trots allt ett rovdjur som kan försvara sig i trängda lägen. Man vet ju inte vad som hände.
Bilden du länkar till är lite makaber på sitt sätt men annonsen jämte var inte mkt bättre:
CITAT
Lodjursjakten pågår i stora delar av norra Sverige. Svensk Jakt efterlyser bilder och filmer från lodjursjakten för omgående publicering på hemsidan samt eventuellt i någon av våra tidningar.

Jonny
CITAT (Markus_H @ 19-03-2011, 17:53) *
Ja varg är ju trots allt ett rovdjur som kan försvara sig i trängda lägen. Man vet ju inte vad som hände.

Nej du har helt rätt....Golden retiriveren trängde nog inn vargen mellan husen där Vargen till slut bara fick prova desperat försvara sig rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
sparvuggla
Jonny-jägare lever väl i tron att varg äter enbart vegetarisk föda. Jägarnas kunskaper hämtas ju som även här bevisas, av jägarens egen allvetande bibel, Jakt&Jägare !!!
Huggorm
Just golden retreiver är ju den hundras som årligen dödar och skadar mest människor, så det var ju kul att det var en sådan som själv råkade illa ut den här gången
Bengalow
Med så få tillfällen, så är statistik inte vederhäftig, Huggorm, då det gäller dödsfall.
Hur många människor dog av hundattacker förra året, t.ex.?
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 19-03-2011, 21:23) *
Med så få tillfällen, så är statistik inte vederhäftig, Huggorm, då det gäller dödsfall.
Hur många människor dog av hundattacker förra året, t.ex.?

Vet ej, men i USA var det runt 35. Några hundra i hela världen skulle jag tro. Men det verkar som om golden retreiverns dåliga rykte är något oförtjänt. Åtminstone i USA är det pit bulls som dödar flest.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fatal...e_United_States
Bengalow
Om man läser den statistiken, så får jag hänvisa till en tidigare tråd om hundrasers aggresivitet, och föreslå Reinfeldt att förbjuda dessa kamphundar, inte bara i lägenheter. Det är bevisat att rasen är helt degenererad, och fullständigt missanpassad till sociala normer.
För att återgå till trådskaparens ämne, så frågar jag: Hur många människor föll offer för vargar (införstått i Sverige)? När inträffade det senaste dödsfallet?
Vem har skapat "varghysterien" i vårt land? Det är i sig en retorisk fråga, men medeltida sägner och berättelser om vargfaran lever vidare än idag. Vi har avskaffat tron på tomtar och troll, men vargen är fortfarande ett "monster", baserat på dessa urgamla sagor. Ett skyggt djur, som dödar för att överleva, precis som gäddor i vattnet, ekorrar vid fågelbon m.fl.
*Stintan*
Varför släpper man ut sin hund att få springa lös när man bor i vargtätt område? För övrigt är det lag på att man ska ha hundar under sådan uppsyn som om de vore kopplade under tiden 1 mars o 20 augusti.
Bengalow
Stintan, det finns inga "vargtäta" områden i Sverige...och dessutom var det vid gården. Koppeltvånget gäller i skog och mark, för att inte störa djurlivet i fortplantningssäsongen. Vargen var nog en som strövade utanför sitt normala revir. Mat som mat...visst är det synd att det inträffade, för det ger bara jägarna vatten på kvarn att fortsätta mala om "skyddsjakt". Detta om något är ett "olycksfall i arbetet".
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 19-03-2011, 22:45) *
Stintan, det finns inga "vargtäta" områden i Sverige...och dessutom var det vid gården. Koppeltvånget gäller i skog och mark, för att inte störa djurlivet i fortplantningssäsongen. Vargen var nog en som strövade utanför sitt normala revir. Mat som mat...visst är det synd att det inträffade, för det ger bara jägarna vatten på kvarn att fortsätta mala om "skyddsjakt". Detta om något är ett "olycksfall i arbetet".

Värmland får nog ändå räknas som vargtätt. Tolv kullar föddes där i fjol, enligt artikeln. Om vi antar att varje kull innehöll i genomsnitt tre valpar och hade två föräldradjur blir det sextio djur. Sedan kan vi lägga till fjolårsungar som ännu inte är könsmogna samt andra ensamvargar, så är vi uppe i cirka hundra. Det bör utgöra ett av de mest vargtäta områdena i världen.
gnon49
Ärligt talat förstår jag inte tråden. En vild o en tam hund drabbar samman och en dör. Jaha, sånt händer. Så fungerar ju naturen. Det vet alla.

Bilden på ett slaktat lodjur, hängande i ett träd, är ju helt sjuk. T.om garvade jägare måtte tycka bilden är makaber o osmaklig.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 19-03-2011, 23:08) *
Bilden på ett slaktat lodjur, hängande i ett träd, är ju helt sjuk. T.om garvade jägare måtte tycka bilden är makaber o osmaklig.

Jag tycker inte den ser speciellt slaktad ut
*Stintan*
CITAT (Bengalow @ 19-03-2011, 22:45) *

Trams, vet jag att det finns ett vargrevir i närområdet så inte fasiken släpper jag ut min hund ens på gården okopplad om jag är rädd om den. "Koppeltvånget" gäller överallt där djurlivet kan störas under fortplantningssäsongen. Tror du inte detta kan störas bara för att du kallar dina ägor för gård? Visst är det tragiskt det som skett men det hade gått att förhindra om hundägaren tänkt ett par steg till. Om detta skulle leda till skyddsjakt så borde man sparka beslutsfattarna med omedelbar verkan.
sparvuggla
CITAT (gnon49 @ 19-03-2011, 23:08) *
Ärligt talat förstår jag inte tråden. En vild o en tam hund drabbar samman och en dör. Jaha, sånt händer. Så fungerar ju naturen. Det vet alla.

Om du kollar lite på olika jägarforum, så använder dom just sånt här som Jonny-jägare har gjort här för att försöka sprida vargskräck eller blossa upp varghat. Ist. förlöjligar dom sig själva ÄNNU mer.
Dom flesta människor reagerar precis som du.

Lite vid sidan om: Dessa grupper var förbannade för några veckor sen då den första dvärgbandmasken upptäcktes i en räv. Som bekant har dom satt upp falska skyltar, delat ut flygblad mm. med innehåll att vargen kommer sprida masken med rekordfart. Allt för att försöka få stöd för sitt sjuka varghat. Nu vet forskarna att det är räven , sorken, hunden och andra smågnagare som är dom som smittas lättast.
Men varghat kan göra människan att göra helt bisarra saker, precis som jägaren Jonny har gjort här.
amaira

Jag har lite svårt för att förstå vad en lite rabiat jägare finner på ett naturforum för djur- och naturälskare? Vad är vitsen liksom?

Jag är inte emot jakt, inte heller emot slakt, så länge det sker under humana former, ibalans mellan människans och djurens villkor och behov. Det finns jägare som är genomtänkta och mogna människor, jag vet det. Och en "drift att jaga" finns också ofta i människans natur. Tyvärr tar denna "drift" ofta överhanden, och gör att många s.k. jägare förlorar synen på ena ögat.
Det tycker jag är högst beklagligt.

Att de sedan dessutom "gapar och skriker" ut sina (ofta skeva) åsikter som en enda sanning ( och här tillhör "våran Jonny" den mildare varianten wink.gif ) gör ju bara att fel sorts jägare är de som syns och får representera dem alla. Enda resultatet är ju bara att jägare blir lika avskydda som vargen...

Jag tittade lite på jaktsidan. Hjälp viltet över vintern, "Viltvård", "Viltet fortsatt behov av stöd", osv, ser ju bra ut. En närmare titt gör mig faktiskt bara ledsen.

CITAT
Att jaga räv är roligt och samtidigt den kanske mest effektiva viltvårdsmetoden av alla för att få upp stammarna av bland annat rådjur och hare.
Jaha? Behöver vi få upp stammarna av rådjur och hare? Varför det? För att jägarna ska få skjuta fler av dem? Skjut rävarna så får ni skjuta fler rådjur och harar. Okej - men kalla det för fan inte "viltvård"! Det är ju ren och skär "jägar-vård" det handlar om.

Texten (som är mkt längre) ackompanjeras av foto på stolt man med 5 fina ihjälskjutna rävar under en nattlig vaka vid en lockande åtel.

Tjusig "viltvård". Jag betackar mig.
amaira

Men det blev en härlig diskussion biggrin.gif .
sparvuggla
Det kan även vara intressant att veta att jägaren bärgar hem 10 000:- cash för en vargdödad hund!
Försäkringsbolagen har börjat forska på senare tid, jägaren som inte tyckt om jakthunden, eller jakthunden som börjar bli gammal, blir så lagom tagna av vargen.................
Jägaren har setts grogga både föde före och efter.

Statistiken som hittills visat att många jägare skjuter sina egna hundar (då får jägaren inte 10 000:- cash) har börjat visa lite andra sidor......
gnon49
Decimerar man en djurart i syfte att få upp populationen av en annan, så är det naturligtvis inte viltvård. Den bedrivs på helt andra premisser.
Tyvärr är det nog så att mata rådjur under vintern är nog för en del jägare som att göda galten inför slakten. Är inte det minsta emot jakt, så länge det är en jakt och bytet har ett värde i form av mat, och att tillgången är god. Varg, Lo o Räv är för viktiga för vår fauna för att det skall bedrivas jakt, utöver ev, viss skyddsjakt. Annars blir det lätt ren o skär slakt av våra fantastiska rovdjur.
Blomstertanten
Det är ju egentlgigen inte alls nåt konstigt med att varg ger sig på tamhundar, för vi människor har ju ändrat i hundens normala beteende. Så en tamhund som är van vid att umgås med andra tamhundar har väl ett helt annat beteende mot vargen än vad som är naturligt g.gif Bara en fundering unsure.gif
Gossen Ruda
CITAT (Blomstertanten @ 20-03-2011, 20:26) *
Det är ju egentlgigen inte alls nåt konstigt med att varg ger sig på tamhundar, för vi människor har ju ändrat i hundens normala beteende. Så en tamhund som är van vid att umgås med andra tamhundar har väl ett helt annat beteende mot vargen än vad som är naturligt g.gif Bara en fundering unsure.gif

Jo, så är det nog. En kringströvande varg som möter en annan varg lägger nog benen på ryggen. Inte för att det händer så ofta, vargarna är bra på att markera sina revir.
smuleborg
CITAT (amaira @ 20-03-2011, 08:52) *
Jag tittade lite på jaktsidan. Hjälp viltet över vintern, "Viltvård", "Viltet fortsatt behov av stöd", osv, ser ju bra ut. En närmare titt gör mig faktiskt bara ledsen.

Jaha? Behöver vi få upp stammarna av rådjur och hare? Varför det? För att jägarna ska få skjuta fler av dem? Skjut rävarna så får ni skjuta fler rådjur och harar. Okej - men kalla det för fan inte "viltvård"! Det är ju ren och skär "jägar-vård" det handlar om.

Texten (som är mkt längre) ackompanjeras av foto på stolt man med 5 fina ihjälskjutna rävar under en nattlig vaka vid en lockande åtel.

Tjusig "viltvård". Jag betackar mig.

(Har kortat ner amairas inlägg).

Tummen upp . Och till det hör ju också att jägarna behandlar klövviltet som boskapsdjur under vintern (matar), för att de sedan ska hamna i köttgrytorna och inte som mat till rovdjur eller -fåglar. Inte heller det är, som jag ser det, viltvård. Mer, en obalanserad hög andel klövvilt orsakar en hel del trafikolyckor; det mänskliga lidandet som hör därtill och kostnaden för vård o.s.v. och förebyggande av dessa trafikolyckor.

Hur är det nu med hundarna, dör inte de flesta av vådaskott eller hur vad det nu? Naturligtvis en tragedi i vilket fall (och i varje enskilt fall), men skyll inte på vargen.

amaira
CITAT (smuleborg @ 21-03-2011, 18:56) *
Hur är det nu med hundarna, dör inte de flesta av vådaskott eller hur vad det nu?

Jag har aldrig sett en hund dödad av varg. Inte av vådaskott heller. Men jag har sett två fall där hundar blivit påkörda och dödade av bilar!

CITAT (smuleborg @ 21-03-2011, 18:56) *
Naturligtvis en tragedi i vilket fall (och i varje enskilt fall), men skyll inte på vargen.

Absolut en tragedi. Utrota bilarna!!! De är faktiskt livsfarliga!! För både hundar, jägare och övrig allmänhet, över hela vårt avlånga land. Jag vet till och med ett barn som blev påkörd och dödad, ett grannbarn...

smuleborg
CITAT (amaira @ 22-03-2011, 09:10) *
Jag har aldrig sett en hund dödad av varg. Inte av vådaskott heller. Men jag har sett två fall där hundar blivit påkörda och dödade av bilar!
Absolut en tragedi. Utrota bilarna!!! De är faktiskt livsfarliga!! För både hundar, jägare och övrig allmänhet, över hela vårt avlånga land. Jag vet till och med ett barn som blev påkörd och dödad, ett grannbarn...

En synpunkt (utrota bilarna), men en utopi såsom vi lever. Ibland kan jag känna, när jag t.ex. ser alla dessa köpcentrum, att samhället är uppbyggt för bilburna, varför då? Bor man ensligt eller på landet är bilen nödvändig, du har t.ex. inte en buss utanför torpet, du måste ta bilen längs slingriga skogsvägar till allmänna kommunikationer. Att dagligen gå typ en mil x 2 i ur och skur är inte realistiskt.

Sedan finns som jag ser det okynnesbilåkande - när man lika gärna kan ta tunnelbanan till jobbet (många tar bilen från Södermalm till Kungsholmen) eller för den skull, i de flesta fall, när man sätter sig i bilen för att åka till ett köpcentrum.

Jag var under alla mina år i Stockholms innerstad fri-från-bil. Det fungerade alldeles utmärkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon