Sommaren är snart här!
Jo, tro mej det är sant cool.gif

Under sommaren kan det vara kul/roligt/intressant/inspirerande att se andra trädgårdar än sin egen och grannens.

Visst Öppen trädgård är roligt, men det finns så mycket mer!

VARNING massor av reklam naughty.gif från ett fan.

Mitt tips - som jag lämnar över med mycket värme - är trädgården på Läcköslott.Det ligger utanför Lidköping i Västragötaland
Slottet är intressant i sig, men trädgården är underbar!
Inte stor, men full av intressanta växter och roliga sätt att plantera dem på.
Kan man inte åka dit upprepade gånger under säsongen så föreslår jag att man inte har allt för bråttom.
Kommer man redan vid midsommar så har inte mycket kommit igång ordentligt. Trädgårdens fulla prakt låter vänta på sig ytterligare några veckor.
Växterna är inte skyltade, men det finns en ritning (som stämmer för första delen av sommaren) och så ska man inte glömma att fråga personalen som är en outtömlig källa till kunskap - Ja kanske inte praktikanterna alla gånger (kan jag säga utan att vara stygg eftersom jag själv hörde till den skaran under vår-försommar 2010), men den anställda personalen är mycket duktig.
Trädgården är INTE en återskapad historisk trädgård, utan en modern med historisk inspiration, och en del gamla växtslag. KRAV-odlat förövrigt.
Till Stallet och Fataburen (resturangerna) går förövrigt trädgårdens grönsaker - snacka om närodlat och färskt!

Utom trädgården så kan jag berätta att det finns en kamping och gärsthamn (ligger vid vänerstranden),
Magnus Gabrell Dela Gardies skrytsommarstuga (=slottet) är mycket sevärt Om man gillar historia å det gör jag) och de båda resturangerna serverar mat som smälter på tungan - köksmästarn vet vad han gör, det kan jag intyga.
Båtturer där man får se skärgården och ev. äta god mat utgår från Läckö.
Inte långt från slottet ligger Spikens fiskeläge - mysigt och mer god mat.

Vad har ni för smultronställen?
(Är det någon som känner till nå´t i Västergötland? Egoistiskt som jag är vill jag gärna ha något tips dit jag själv skulle kunna åka)