cissi i onsala
Finns det någon djurvänn som kan hjälpa mig?

Jag har utvecklat allergi o måste göra mig av med min katt.

Känner du någon som kan ta hand om en katt eller kan du själv göra det så maila mig. Uppgifter om honom och foto finns nedan.

Han är en 11(fyller 12 i maj) årig kastrerad hankatt, har heter Trollet och är kelig och sover gärna inne, men på dagarna vill han vara ute, han är rumsren, han klöser verken på möbler eller gardiner. Han följer gärna med på prommenad och lyssnar på sitt namn om man ropar på honom. Troligtvis är han en blandning mellan bondkatt och russian blue, han fäller lite, men inte storra tussar överallt, inte heller rivs han. Det går både att bada honom o att klippa naglarna på honom. Han är silvergrårandig, magen är vitgul och hakan vit, öronen ganska stora och så har han ljusgröna ögon.
Han är van både vid hund och barn. Några bilder finns i mitt album. Vill någon ta hand om honom så kan det vara bra att veta att han får alla sina kattsaker med sig. Tyvärr hittade jag inget av alla de där söta korten just nu utan fick ta några nya - jagade honom med kameran, därför ser han lite sur ut.

Tacksam för hjälp

Undrar du varför han skall behöva att flytta och inte kan få sluta sina dagar så tänkte jag så här:
att han kan få en chans till, skulle det inte funka på det nya stället så kanske det är bäst att han går vidare. Har ju barn och det känns viktigt för både mig o dem att ge honom en chans, han är inte bara kelig utan utåtriktad och självständig. Dessutom är 12 år inget för en katt 16-18 är inte ovanligt att en katt blir, har har bara utnyttjat så där 3-4 av sina 7 liv ännu. Bäst vore det ju om någon äldre som kanske inte vill binda sig så många år som det är att skaffa kattunge o allt med vad deras bus ställer till med men däremot vill ha lite sällskapBilder på trollet
Ewa L
Stackare!! Jobbigt att göra sig av med ett älskat djur. Själv kan jag inte, har redan 3 hundar och 1 katt, och det räcker. Håller med dig om att han kan ha åtskilliga år kvar. Lycka till.

OBS!! Länken fungerar inte!!!
Berith
Och albumet är tomt!! ohmy.gif

Hoppas också det går bra. Funderar på att skaffa katt nån gång i framtiden, njuter än så länge av grannens Chaplin. smile.gif
kryddan
Pröva att sätta in en annons på någon katthemsida: www.katt.nu, www.katter.nu t.ex. De har särskilda sidor för sådant.

Lycka till - fy så trist att behöva göra sig av med ett älskat djur sad.gif

Bara en fråga: hurpass allergisk är du? Jag vet att det finns en del allergiker som tvättar sina katter någon gång i veckan för att bli av med de partiklar i pälsen som många blir allergiska emot.
Veganvarg
Prova sätt in en annons på dessa sidor.
Min erfarenhet av dessa sidor är att folk där är mycker seriösa och verkliga djurvänner.
Hoppas du hittar ett nytt hem åt honom! wub.gif
*håller tummarna*

http://hem.passagen.se/smadjurshjalp/start.htm

http://petcare.cjb.net/

mvh
/vargen
renate
wub.gif Jag läste om dina problem med din katt.Har du löst det?Jag tittade i ditt albumm i Allt om trädgård,han är himla söt är lite lik Murvel min katt,nu är det så att jag har 2 katter och en hund.Men hittar du ingen lösning kan jag tänka mig att ger din katt ett nytt hem hoss mig,om det fungera med de tre andra djuren jag har.Det är ja synt att skicka honom till katthimlen.Det finns kanske några i din närhet som vill ha honom.
Mvh.Renate
cissi i onsala
Tack snälla renate, kommer tillbaks till dig om det inte löser sig.

På frågan hur allergisk jag är så är det svårt att avgöra, har reagerat på blodtest o har under perioder inte kunnat ta i katten utan att ögonen blivit röda, börjat klia o blivit snuvig. Först fick jag pricktest men den sa inget, reagerat flera år på pollen, men inte riktigt trott jag är allergisk, bara överkänslig. Trodde först det var pollen i kattpälsen jag reagerat på, men det fortsatte även andra årstider. Sista halvåret har jag fått "skov" med enorm klåda o utslag, svulnad o rodnarer på olika ställen på kroppen. Nu är det ju så att jag har både hund o katt. Låter hemskt att välja, men hunden är en pudel o jag har inte känt något från den, de är lätta att hålla kortrakade o tvätta ofta, och har en hårbotten som av många, men inte alla allergiker klaras av bättre. Båda mina barn har astma, men ej givit utslag i test el blodprov, men det är tydligen så att det inte alltid ger utslag även om man är allergisk. Ger man utslag så är det bombsäkert. Min läkare sa till på skarpen att katten måste ut. Ju fler allergener man har runt sig ju värre blir det. Utslagen kommer tätare o tätare.
Känner sig som en bov, när man först var tvärsäker på att man tålde allt, troligtvis har ju barnen fått allergi från mig, men eftersom jag ej var allergisk så vidtog man ju inte alla åtgärder som föräldrar med allergier gör. Tror helt tänket att det är så att både katten o alla träd jag har runt mig här där jag bor nu är vad jag reagerar på, en annledning att jag ej reagerat tidigare kan vara att jag firat vårar o sommrar vid kusten, där det inte är så mycket träd - då hade jag ej katt men hund.

Tack för alla länktips - skall testa dem.

Ps nu skall länken i första inlägget funka.
*Felix matte*
CITAT (cissi i onsala @ 13-02-2004, 21:24)
På frågan hur allergisk jag är så är det svårt att avgöra, har reagerat på blodtest o har under perioder inte kunnat ta i katten utan att ögonen blivit röda, börjat klia o blivit snuvig.

Många tror och säger att man inte kan tåla hund om man är allergisk mot katter.
FEL! vill jag påstå.... hade katt i 5 månader och blev sjuk och sjukare för varje dag. Sista 2 veckorna var det jobbigt att bara resa sig upp från sittande pga jobbigt med andningen (astma)
Besvären försvann när Smulan fick nytt hem och huset var storstädat smile.gif
Nu har vi Felix wub.gif och honom tål jag hur bra som helst biggrin.gif Likaså gör våra 2 barn som har Astma.
Pudel och Bichon tillhör samma släkte vad jag förstått... släpper inget hår och är "allergivänliga" vilket dock inte alls betyder att alla allergiker tål dem

Hoppas du hittar nytt hem åt din katt. Lycka till! wub.gif
Cilla
Jag brukar annonsera i DN, kanske är lokala tidningen hos dig en idé. Annonserna brukar inte kosta så mycket. Jag har ofta fått så många svar att jag kan välja vilka hem katterna ska få, har gällt både kattungar och äldre katter.

Kattsajterna är heller inte dumma. Det kan ta en tid innan man får svar, så ge inte upp.

Lycka till! Hoppas du hittar ett hem i närheten så att du kan ha kontakt med Trollet lite då och då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon