Alkemisten
Har problem med katter som bajsar på vår tomt. F.a. i rabatter och i carporten. De gräver också i rabatterna.

Någon som testat en sån apparat som har högfrekvent ljud som inte människan kan höra? Fungerar det?
Annat tips?

merlin68
Vår katt brukade också kissa och bajsa i grannens rabatter. Lösningen blev att han byggde en liten katt-sandlåda djurvän som han är tummenupp.gif Den lådan har sedan dess används flitigt och rabatterna får vara ifred. Tyvärr burkar hans son kissa i vår rabatt (han är snart 4 år) över staketet dessutom giggle.gif

oops glömde nästan din fråga om den här elektriska mojängen: Svar är nej den fungerar inte alls, många katter brukar inte alls "märka av " ljudet.
Anja Danmark
Jeg har tre katte og planer om at bygge to kattetoiletter i haven - både for naboens skyld og min egen.

Måske kan I tale med naboerne om at bygge sådan et? Eller selv gøre det - det behøver jo bare være et lille sted med sand/grus, så det er jo ikke et stort projekt...

Alkemisten
Tack för era svar. Men jag vill inte ha en katt-sandlåda i min trädgård! nono.gif

Gogglade på den där elektriska mojängen! Den fungerar tydligen bara ett litet tag sen ignorerar katterna den! sad.gif

Andra tips??
merlin68
CITAT (Alkemisten @ 20-03-2011, 18:13) *
Tack för era svar. Men jag vill inte ha en katt-sandlåda i min trädgård! nono.gif

Gogglade på den där elektriska mojängen! Den fungerar tydligen bara ett litet tag sen ignorerar katterna den! sad.gif

Andra tips??

Du kan väl snällt uppmana kattägaren /kattägarna att skaffa kattsandlåda till sin/a trädgårdar så blir du av med problemet. Kan inte tänka mig att någon skulle ta illa upp - det är ju bäst för allas trevnad om katten har "egen toa". Om det sedan skulle råka hända en liten olycka lite då och då i din trädgård så låt "udda vara jämt" för grannsämjans skull kompiskram.gif Att klaga på djur och barn är alltid ett känsligt ämne som kan få fram det värsta i människan så tar det varsamt!
Alkemisten
Jo det där vet jag. Har själv varit kattägare och har barn.
Vildörtsträdgård
hej
Jag känner igen problemet, min ena granne har 9 katter och totalt är det över 30 katter i området hos mig och många vill ha min trädgård som toalett och revir.
Rengöringsmedel med citron går att använda för att spreja över revir kiss med. Katterna gillar inte citron.
Bajs ja den får man ta bort för hand(spade).
Mitt tips är att du försöker pricka katterna med en vattenstråle(barnvattenpistol, vattenslang eller dyligt) men inte när det är minusgrader ute! Det är ju trots allt inte kattens fel och ska inte plågas.
Lycka till!
Peztis
Har ju också katt och min ena är en riktigt hopplös fröken!
Hos uträttar sina behov under vår entrétrappa och gissa hur mysigt det är att sitta vid uteplatsen intill och grilla/ha det mysigt och sedan vänder vinden... sick.gif

Hon gillar även den inglasade altanen. eller rättare sgat, de stora blomlådorna där. Kattoaletten jag satt ut till henne där ratas kategoriskt. Om hon är utestängd där för länge och vi inte släpper in henne så är det bättre med klinkerplattorna än att anväda avsedd låda!

Jäklans katt, va!
skogstroll
som kattägare själv och med tomten kryllande av andras katter så vet jag att de föredrar platser där det är luckert och fint med öppen jord. Lägger man lite pinnar och grejer i vägen för att göra det lite obekvämt så brukar det inte vara så attraktivt längre. Att lägga pengar på en massa tekniska prylar tror jag är ganska onödigt. smile.gif
mojan
Håller med skogstroll: Gör det lite obekvämt för katten att göra sina behov på "olämplig plats".

Ett tips kan vara att lägga ut skal från citrusfrukter, det gillar inte katter. Men man får byta ut skalen då och då för doften försvinner.

(Är själv kattägare.)
Crazy4Flowers
Vitpeppar ska också fungera bra, dom gillar inte att sniffa i sig det.
Vildörtsträdgård
nu kom jag på att där man lagt kaffesump, där vill inte katten gräva!
Peztis
Jag har också hört det! Tog därför med mig en massa från kaffemaskinen på jobbet och hällde ut. Vet inte om det funkar än dock...
Kanske borde ha börjar med att sanera innan jag hällde kaffet över.

Jaja, kaffesumpen blir bra för blommorna och det finns mer på jobbet att hämta!
Aejohansson
Vi löste det en sommar med elstängsel i en sandlåda som allt för ofta använts som kattlåda.

Funkade väldigt bra
Gossen Ruda
Jag har påbörjat projektet en kattfri trådgård. Detta genom att sätta upp nät runt tomten mot häcken som omger densamma. Helt sluten kan den inte bli för den måste vara öppen mot gatan, men eftersom katterna skiter hos mig när de genar genom trädgården blir det lite besvärligare om tomten blir en återvändsgränd. I morse när jag hämtade tidningen var det en katt vid staketet. Den väntade förmodligen på att nätet skulle försvinna så den kunde ta sin vanliga väg, katter har svårt med förändringar. Den sprang fort när jag skrämde iväg den. biggrin.gif Kanske ramlar poletten när så småningom så den tar en annan väg.
smuleborg
Vi har två underbara katter (varav den ena, "gräver"), men inga grannar. Toaletter i form av "sandlådor" bryr de sig inte om. Och jag tror inte att de en längre stund skulle luras av "högfrekventa ljud". Vi kör ner grillpinnar i befintliga rabatter, och nätar bebislådor. En bit in på sommaren när rabatterna är tätvuxna, är rabatterna inte frestande. Inte helt lätt.

Trädgårdslandet har täckduk tills det att plantorna kommit upp. Odlingen hålls så tämligen fuktig. Inte helt lätt, som sagt.
Crazy4Flowers
Visst är det så att dom inte gillar Tagetes?
Christa
Har för mig att jag sett tips på spray och blandningar men minns inte var. Är det ingen som provat något färdigköpt?

Morningstar
Upprepade behandlingar med Cayennpeppar har lindrat kattplågan i våra rabatter, men varje regnskur eller vattning sköljer ju bort lukten så det kräver att man är disciplinerad och strör på ofta. Har en känsla av att det även har en viss effekt mot rådjur. Köpte nyligen 5 påsar vid ett besök på ÖB och hoppas att det ska räcka hela säsongen. :-)

Det känns dessutom som en ganska mild åtgärd då det inte är några suspekta kemikalier eller likande som man använder. innocent.gif
duo2010
Hm hur mckt pengar skall vi som INTE vill ha kattskit i rabatterna behöva lägga ut? Tänk om hundägare lät sina älsklingar ränna runt och förorena på andras tomt vilket hallå det skulle bli, men katter skall man tydligen finna sig i och t o m bygga toalådor till! Nä vet ni va ha!
Jalle
Kattskrämma med högfrekvent ljud kan absolut funka.Det har funkat för mig och det finns apparater som bara inriktar sig på katter, alltså att det inte drabbar hundar eller andra djur i din närhet.

Kolla till exempel denna sida Skrämma bort Katter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon