Full version: Hängampel ?
globalintress
jag har 2 st ombyggda 20l hinkar som jag kapat på mitten och gort om till krukor och hänger på väggen

I fjol hade jag busktomater i dom och de hängde så vackert på väggen men i år skulle jag vilja plantera några vackra hängapelblommor i dom 2
Vad finns det för blommor som kan växa ut över krukan och hänga ned över den?
Eva i Skåne
Oj, det finns ju massor! Hängpetunior, hängpelargoner, tvillingsporre, hängverbena, hänglobelia är de jag tänker på så här på störten, men det har kommit massor av hängväxter som jag inte kan namnen på.
Hängpetunior blommar ju hela hela tiden, men i en så stor kruka kan du ju ha flera sorter om du gillar det. Plantera gärna en växt som inte hänger, men inte heller blir jättehög, i mitten eller bakkanten av krukan. Annars finns risken att allt bara hänger över kanten, men inget blommar uppe i krukan.
Lycka till!
ingrids
Skulle vilja lägga till - en riktigt hängande bladväxt som njurvinda blir fint fint tillsammans med ampelblommor.
Mums02
Jag hade kombinerat tex njurvinda med något annat som ovanstående säger. Jag själv gillar hängpellisar mycket. Tänk bara på att inte använda varianter med fyllda blommor om det kommer regn på dom (nu göra det kanske det det pga att taket sticker ut?) Fyllda blommor samlar massa vatten och bryts lätt av.
Pellisar växer snabbt och brukar fylla ut utrymmet bra.

Millionbells gillar jag med. Finns i fantastiska färger som cerice som passar himla bra till silvernjurvinda. Blommar i massor hela sommaren smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon