Full version: blåmesar inga mesar!
vildvittra
Ja, det har jag insett nu! några dagar klurade jag på varför småfåglar invaderade min balkong(jag har inte utfodrat dom så det är inte det som lockar) först på lördagen fick jag svaret då jag hade tid att spionera deras förehavanden.... dagarna innan hade jag tagit ut mina älskade spegelkrukor som jag tänkt börja så i lite så småningom... detta var den syn som mötte mig ..: http://www.youtube.com/watch?v=Vm94XiAGOEE

blåmesar och talgoxar är de som mest frekvent djupdyker ner hos mig, burrar upp sig och ser riktigt arga ut och går till attack mot sin egen spegelbild något som pågick hela dagen till och från

de är bedårande med sin frenesi men som den djurvän jag är är jag ju rädd att de ska ta skada och gå miste om fina revir om jag fortsätter ha speglarna lockande... så nu har jag draperat krukorna med plast och gömt dom efter bästa förmåga ( de är tunga så bortforsling är lite meckigt) men det hjälper inte, nu har de hittat nya vägar och kryper in under plasten och är arga under plasten help.gif

tror ni att det är farligt för mina befjädrade vänner att hålla på såhär? sista valet är att släpa bort dom....

måste tillägga att katterna har väldigt roligt åt all liv på balkongen, tre predatorer som sitter på soffan dagarna i ända och klapprar med tänderna smile.gif
amaira

Näää, stackarna. "Verkligheten handlar om uppfattning", tänk så knasigt och fel vi kan tänka ibland, vi levande varelser. g.gif Ja, människor också, om än inte av yttre spegelbilder så av inre. Men nu ska jag inte vara filosofisk. smile.gif

Kan de ta skada? Ja, det går i alla fall inte att svara nej på frågan. De slösar bort sin energi och sina liv på något fullständigt fruktlöst, det är ju också att "ta skada". Charmerande bilder dock.
vildvittra
söta var dom har plockat in krukorna nu och hoppas på att fåglarna glömt bort dom i juni smile.gif
hela dagen har förvirrade pippisar landat på balkongen och letat efter krukorna
egenkära små liv wink.gif
anne-li i olofstorp
Var det inte Narcissus som blev förälskad i sin egen spegelbild??? Stackars små pippisar som försökte köra bort sin egen spegelbild/rival!!! Du gjorde nog ett rätt val som flyttade dem!!!
Fågelvägen
Roligt filmat, vildvittra! Men sorgligt att se hur upprörd blåmesen är över den fräcka och otillgängliga typen i spegeln. Synd att du måste plocka in de snygga krukorna.

Svartvit flugsnappare gör också så där. En hanne höll på dag ut och dag in och gjorde utfall mot bilens backspegel. Det såg ut som om den försökte jaga bort en rival. Det verkade mycket tröttsamt och den stackaren hann ju inte med något annat. Så vi drog en plastpåse över spegeln, det hjälpte.
Överbölingen
Härliga och tuffa krabater är de, blåmesarna.

Snyggt filmat!

Vi hade besök härom året av en ryss, dvs en nötkråka men tuffingarna jagade bort den.

Å andra sidan reagerar djur olika på speglar. En del har självuppfattning och ser sig själva. Är tom lite fåfänga. Min första stövare höll på att skrämma livet ur min kompis mamma. De hade hunden när jag for till Eskilstuna och friade hos Eva. En dag ställde hon matskålen under köksbordet i deras sommarstuga och stövarn exploderade. Har ni hört en stövare ta upp en hare? En tappad ljuddämpare får en motorcykel att låta som en stilla viskning i jämförelse. Lägg till att hunden var förbannad dessutom. Det stod nämligen en spegel mot väggen under bordet! Och när Stell skulle äta kom en annan hund och körde fram nosen i hans matskål.
Lokan
rotfl.gif
ängsvädd
Bra att du plockade bort spegelkrukorna biggrin.gif Detta påminner mig om de människor som köper en ensam undulat och sätter in en spegel som sällskap. Undulater är utpräglade flockdjur och behöver ha sällskap av minst en artfrände för att må bra.
vildvittra
överbölingen : vilken rolig syn det måste ha varit!:D
och lilla svartvita flugsnapparen- inte lätt med rivaler som vägrar flytta på sig

jag funderade ett tag på om det verkligen var blodigt allvar, en liten mes gjorde ett litet gällt *pjiiiiip* hoppade bort, hoppade fram *pjiiiiip* hoppade bort.... nästan som han lekte tittut med sig själv!

jag har fortfarande förhoppningar om att kunna ta fram spegelkrukorna om kanske ett par månader när inte pippisarna är så revirskapande *hoppas*

to be continued biggrin.gif
vildvittra
provade att ställa ut spegelkrukorna igen igår
tyvärr blev fåglarna helt tossiga igen, eftersom jag dessutom har katterna på min innätade balkong har jag fått ta ner dom till förrådet igen sad.gif
ett tips till alla som funderar på att flytta till ett fågelrikt ställe
köp inte vackra spegelkrukor smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon