Full version: Hutlösa fraktpriser.
Bersån
Blir så förbaskad över hutlösa fraktpriser när man bara köpt EN liten fröpåse.
Firman i fråga finns i Sverige och vill ha 25:- i porto (för att banken tar en avgift på 15:- för varje transaktion) Jag har aldrig råkat ut för det innan. Varför tar banken ut en avgift när jag gör en överföring från min bank? (samma som deras)
Nu står det visserligen på deras hemsida att portot kostar 25:- men den infon läste inte min sambo. Sur är jag iaf. sad.gif
andersen
CITAT (Bersån @ 20-03-2011, 14:43) *
Blir så förbaskad över hutlösa fraktpriser när man bara köpt EN liten fröpåse.
Firman i fråga finns i Sverige och vill ha 25:- i porto (för att banken tar en avgift på 15:- för varje transaktion) Jag har aldrig råkat ut för det innan. Varför tar banken ut en avgift när jag gör en överföring från min bank? (samma som deras)
Nu står det visserligen på deras hemsida att portot kostar 25:- men den infon läste inte min sambo. Sur är jag iaf. sad.gif

Frågan är om fröfirman får ta ut en avgift pga att banken gör så, det finns en ny lag som förbjuder det vid kontokorts betalning. I övrigt så gäller det att inte handla små poster när man skall handla något som skall skickas, det brukar bli dyrt.
malarmaster
det är nog inte bara portot som ingår i fraktpriset,man måste ha betalt för t.ex kuvertet,tiden att skriva adressen,datorkostnader o sen måste någon ta det till post/brevlåda.
man bör tänka sig för om man bara ska handla en liten sak,det kanske är billigare att handla i butik? ulf
Bersån
CITAT (malarmaster @ 20-03-2011, 15:00) *
det är nog inte bara portot som ingår i fraktpriset,man måste ha betalt för t.ex kuvertet,tiden att skriva adressen,datorkostnader o sen måste någon ta det till post/brevlåda.
man bör tänka sig för om man bara ska handla en liten sak,det kanske är billigare att handla i butik? ulf

Jo, det förstår jag. Men samma kostnader hade h*n när jag köpte frön via Tradera.
Inget extra påslag för frakt då inte.
Huggorm
CITAT (Bersån @ 20-03-2011, 15:13) *
Jo, det förstår jag. Men samma kostnader hade h*n när jag köpte frön via Tradera.
Inget extra påslag för frakt då inte.

Tradera är en helt annan sak. De flesta som säljer där betalar inte in någon skatt, och då finns det helt enkelt mycket större marginaler
Anma
CITAT (Huggorm @ 20-03-2011, 16:20) *
Tradera är en helt annan sak. De flesta som säljer där betalar inte in någon skatt, och då finns det helt enkelt mycket större marginaler

Som företag betalar man dessa avgifter även på tradera.
Alba
Om du vill ha endast 1 eller 2 portioner kan du kolla hos Runåbergs fröer.
Man skickar pengar plus ett frankerat och adresserat svarskuvert.
Jag köpte 1 påse Ricin - Carmencita Bright Red - och betalade 25:-fröet + porto.

Den sorten av Ricin har jag inte hittat hos någon annan så det var toppen att kunna göra så här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon