xlxl67
Är det ngt att satsa på tror ni? Skall ut och åka mkt till sommaren och besöka mga ställen i naturen jag prickat ut på kartor. Är det behändigt att ha i bilen? Talar den om vart jag skall svänga eller måste jag titta på den hela tiden? Vad krävs? Skall den installeras på ngt vis eller monteras? Några som är särskilt bra/billiga? Mga frågor...
hattstugan

Lita hellre på en ordentlig och utförlig karta än en GPS!!!!!

De är inte alls tillförlitliga hur mkt de uppgraderas!
Anma
GPS är ett jättebra hjälpmedel, men man bör inte lita hundraprocentligt på den. Se det som ett hjälpmedel, men använd även dina ögon till att läsa skyltar och gå efter trafikregler. Det händer både en och annan gång att GPSen skickar in en på en enkelriktad gata från fel håll och så vidare.
Vi har en 5 år gammal MIO som är superenkel att använda, med sunt förnuft fungerar den alldeles utmärkt trots att en hel del nya vägar saknas.
Vår karta i bilen är från 1989, den är mycket sämre att använda. giggle.gif
Huggorm
GPS tycker jag kommer mest till sin rätt när man skall besöka någon speciell adress i någon större stad med mycket trafik, exempelvis Göteborg. Ute på landsbygden trivs jag egentligen bättre med kartor, då får man en helt annan känsla för vart man befinner sig.

Någon avancerad installation är det inte, de brukar sitta med sugkopp på vindrutan. Strömmen får man från cigarettändaruttaget. Jag har en Navigon, men Garmin är väll störst och kanske bäst.
*Stintan*
Skulle aldrig skaffa GPS. Jag älskar kartor!
xlxl67
Hehe det var bra svar. Vill ju egentligen inte köpa en GPS ninja.gif

Får bli bilatlas och urprintade kartor från hitta.se.
Bee
Vi har också en Navigon. Det bästa med den (om man uppdaterar den kontinuerligt) är all trafikinformation man får: köer, olyckor, fartkameror mm. Det behöver man i semestertrafiken! Sen hur den dirigerar till en specifik adress, ja där är Navigonen lika eländig som den förra, en Hewlett. Man kommer fram men ibland via en rejäl omväg är vår erfarenhet.

En GPS är bra som "kartläsare" men det bästa är infon som jag ser det. Själv älskar jag tryckta kartor, jag vill se vad kyrkorna och bergshöjderna heter. Navigonen talar iofs om vad alla gator/vägar heter som man passerar. Fast GPS:en anger höjd över havet och det är ju kul.

Jag tycker du skall låna/köpa en GPS! Du kommer inte att ångra dig! Bilturen blir extra kul.
Huggorm
CITAT (Bee @ 20-03-2011, 19:26) *
Fast GPS:en anger höjd över havet och det är ju kul.

Just höjdangivelsen tror jag dock har väldigt dålig noggrannhet, så den skall man inte lite för mycket på. Om det nu inte har förbättrats den sista tiden.
AndersKbg
Konstigt att GPS inte faller er i smaken.
GPS är väldigt bra jämfört med kartor. Man slipper stanna och läsa karta och riskerar inte både sitt eget eoch andras liv för att man bläddrar och letar gatunamn i farten. Det är hur smidigt som helst med GPS. Man sparar massor med tid och svordomar.

För att bidra till diskussionen om bästa märket så kan jag säga att vi har flera märken på jobbet. Den som är bäst enligt oss är Navigon.

Enda nackdelen med den är att det bara finns kvinnliga röster i programmet, det ger liksom lägre trovärdighet. tongue.gif
*Stintan*
Ähh man läser kartan före avresa och åker sen direkt dit man ska utan omvägar. Det är bara virrpannor som behöver GPS. cool.gif
AndersKbg
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2011, 07:29) *
Ähh man läser kartan före avresa och åker sen direkt dit man ska utan omvägar. Det är bara virrpannor som behöver GPS. cool.gif

Mycket möjligt. Men tid spar det iaf. Sen är det alltid roligt med någon som pratar med en i bilen.
Maggan H
Vi har en TomTom och den är superbra! Tydlig display, pratar tydligt och i god tid så man kan helt enkelt inte missa!
Om du ska ut på landet brukar det finnas koordinater att få, dem kan du också lägga in i GPSen.
malcolm
Jag kan köra fel med både karta och Gps men föredrar karta, åtminstone utanför städerna. Gps är nog bra inne i tex. Sthlm men fö. är jag tveksam, dessutom ger kartan en bättre överblick av var man egentligen är.
AndersKbg
CITAT (Maggan H @ 21-03-2011, 07:53) *
Vi har en TomTom och den är superbra! Tydlig display, pratar tydligt och i god tid så man kan helt enkelt inte missa!
Om du ska ut på landet brukar det finnas koordinater att få, dem kan du också lägga in i GPSen.

Och TomTom har Dogge Doggelito som röst. Finns att hämta på nätet om du inte har den.

YO!
tomas99
GPS är farligt och borde förbjudas, det är viktigt att ha ögorna på vägen och inte på GPS.Samma sak med mobil vi är nog det ända västlandet där det är tillåtet att tala i mobil utan hörsnäcka.
malcolm
Jag såg en test där man kom fram till att det var själva samtalet som sådant som var mest störande och inte själva telefonen, det var tom. större risker än att ha måttliga halter av alkohol i blodet.
Anma
CITAT (tomas99 @ 21-03-2011, 10:37) *
GPS är farligt och borde förbjudas, det är viktigt att ha ögorna på vägen och inte på GPS.Samma sak med mobil vi är nog det ända västlandet där det är tillåtet att tala i mobil utan hörsnäcka.

Äsch, det är ju inte GPSen som man glor på heller, inte mer än på hastighetsmätaren i alla fall. Man lyssnar mer på GPSen än stirrar på den. Med ditt resonemang bör hastighetsmätare också förbjudas. Däremot håller jag med om mobilen, då är uppmärksamheten riktad på något annat än körningen.
Anma
CITAT (malcolm @ 21-03-2011, 10:40) *
Jag såg en test där man kom fram till att det var själva samtalet som sådant som var mest störande och inte själva telefonen, det var tom. större risker än att ha måttliga halter av alkohol i blodet.

Precis så är det.
malcolm
Jag har aldrig försökt navigera mha. Gps någon gång men taxi har det och de tittar mer på displayen än lyssnar på någon röst som skall leda dem rätt.
AndersKbg
Visst är det märkligt att de som är emot gps är de som inte har använt den.
Troligtvis samma människor som vägrade ta in en mikrovågsugn i sitt hem också...men använder en dagligen nu.

Att läsa karta och köra bil är mycket farligare än att använda gps. Läser man in kartan innan man börjar köra så har man synnerligen bra minne, eller rör sig bara på stora vägar.

Mvh O-bakåtsträvaren
malcolm
Jag har inte sagt att jag är emot Gps, bara att jag inte använt någon och så dum att man läser en karta under pågående färd är väl ingen hoppas jag. Har jag en karta och inte minns riktigt hur det var stannar jag på lämpligt ställe och friskar upp minnet/uppdaterar mig och det kan man väl göra med en Gps också...
AndersKbg
CITAT (malcolm @ 21-03-2011, 11:58) *
Jag har inte sagt att jag är emot Gps, bara att jag inte använt någon och så dum att man läser en karta under pågående färd är väl ingen hoppas jag. Har jag en karta och inte minns riktigt hur det var stannar jag på lämpligt ställe och friskar upp minnet/uppdaterar mig och det kan man väl göra med en Gps också...

Jag riktade mig inte enbart till dig. Men jag tycker verkligen att det är värt att prova.
Jag blev väldigt positivt överraskad första gången jag testade och det är guld värt med tanke på mitt jobb.

Tidernas bästa uppfinnning för vår bransch.
tomas99
CITAT (Anma @ 21-03-2011, 10:41) *
Äsch, det är ju inte GPSen som man glor på heller, inte mer än på hastighetsmätaren i alla fall. Man lyssnar mer på GPSen än stirrar på den. Med ditt resonemang bör hastighetsmätare också förbjudas. Däremot håller jag med om mobilen, då är uppmärksamheten riktad på något annat än körningen.

Fast det är nog inte ovanligt att folk pillar på GPS under färden.
*Stintan*
Oj här fanns det visst förutfattade meningar. Hur tror du man bar sig åt innan det fanns GPS? Fanns inte en taxichaufför som inte kunde sin stad utan och innan. Nu sitter dom och kollar på GPS:en och hittar ändå inte och absolut inte bästa vägen till målet. Bara som exempel. Synnerligen bra minne, ja kanske det men det är också en vanesak om man kör mycket. Man ska självklart inte läsa kartan medan man kör. För mig är det lite som en sport att hitta rätt direkt.

Det är väl bara så att alla inte har behov av GPS utan klarar sig utmärkt ändå. Hade jag haft dåligt lokalsinne så kanske jag skaffat en men nu behövs det inte.

AndersKbg
CITAT (*Stintan* @ 21-03-2011, 12:26) *
Oj här fanns det visst förutfattade meningar. Hur tror du man bar sig åt innan det fanns GPS? Fanns inte en taxichaufför som inte kunde sin stad utan och innan. Nu sitter dom och kollar på GPS:en och hittar ändå inte och absolut inte bästa vägen till målet. Bara som exempel. Synnerligen bra minne, ja kanske det men det är också en vanesak om man kör mycket. Man ska självklart inte läsa kartan medan man kör. För mig är det lite som en sport att hitta rätt direkt.

Det är väl bara så att alla inte har behov av GPS utan klarar sig utmärkt ändå. Hade jag haft dåligt lokalsinne så kanske jag skaffat en men nu behövs det inte.

Okej.
Anma
Vi är rörande överens i frågan AndersKbg. Bara en sån sak!
AndersKbg
CITAT (Anma @ 21-03-2011, 12:46) *
Vi är rörande överens i frågan AndersKbg. Bara en sån sak!

*gör vågen* smiley_small_hug.gif
Anma
CITAT (tomas99 @ 21-03-2011, 12:04) *
Fast det är nog inte ovanligt att folk pillar på GPS under färden.

Folk pillar på stereon också. Vi kanske ska förbjuda bilstereo?
Huggorm
Jag skaffade GPS en gång när jag jobbade i oslo centrum. Där är väldigt svårt att köra, det är mycket trafik, ologiska vägar, enkelriktat och så vidare. Halvt om halvt omöjligt att hitta rätt samtidigt som man försöker hålla reda på trafiken, cyklister, lekande barn och narkomaner. Att memorera en stadskärnas vägnät går i princip inte, och det brukar var ont om ställen att stanna och granska kartan på också. Då är det nog mer trafiksäkert att ha GPS, då kan man bara följa anvisningarna och hålla koll på trafiken. uppmärksamheten
Cacki
För mej med dåligt lokalsinne står bokstäverna GPS för frihet. Med detta suveräna hjälpmedel kan jag t.o.m ge mej in i större städer med lugnet i behåll och låta manicken lotsa mej dit jag ska. Före inköpet var jag en stirrig och förmodligen ganska oberäknelig trafikant när man måste sitta och leta skyltar och annat samtidigt som man ska hålla ögonen på trafiken.
omk
Fick lift med en arbetskompis för nåt år sen. Han har GPS.

För att visa hur den funkade, skrev han in sin hemadress som mål, men eftersom han inte körde raka vägen hem, gnatade den där kvinnorösten hela vägen. "Gör en u-sväng, gör en u-sväng, gör om möjligt en laglig u-sväng" ....
Jag höll på att få nicknock, frågade hur han stod ut:
"Asch, det där tjatet kan man ignorera, det är värre när det är frun som åker med !!!" w00t.gif w00t.gif
andersen
CITAT (omk @ 21-03-2011, 16:08) *
Fick lift med en arbetskompis för nåt år sen. Han har GPS.

För att visa hur den funkade, skrev han in sin hemadress som mål, men eftersom han inte körde raka vägen hem, gnatade den där kvinnorösten hela vägen. "Gör en u-sväng, gör en u-sväng, gör om möjligt en laglig u-sväng" ....
Jag höll på att få nicknock, frågade hur han stod ut:
"Asch, det där tjatet kan man ignorera, det är värre när det är frun som åker med !!!" w00t.gif w00t.gif

Haha..tror att jag skall köpa en GPS.
Klint
Vi har en TomTom tycker den är helt suverän det är ju ett hjälpmedel en teknisk pryl så man kan ju inte stänga av hjärnkontoret helt,men jättelätt att använda tycker vi som inte kör så ofta i storstäderna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon