Hej!
Jag har hittat uppvuxna rhododendron-buskar som jag skulle vilja köpa. Min undran är vad man skall betala för 120cm höga buskar som beskars ner till c:a 40cm för 5 år sedan.
Varken säljaren eller jag är så insatta men buskarna står 20 st tillsammans som häck och blommar med vita och rosa blommor vid två tillfällen per år. Buskarna har rikligt med knoppar nu och jag undrar även om man kan flytta dom nu. Buskarna finns i Göteborg.
//Jonas
Frågan är vem som vill mest: vill du köpa mer eller vill han bli av med dem mer?
Vem gräver upp dem och står för kostanden/orken för det?
Mer än så vågar inte jag säga om priser...
Läste på Rhododendron.se och där rekommenderades att man flyttar plantorna med så stor rotklump som bara är möjligt under april till juli, inte senare för de måste kunna etablera sig innan vintern.
Gunilla T
21-03-2011, 08:42
Om jag skulle våga mig på en gissning så skulle jag gissa på att det är Parkrhododendron `Cunningham´s white´...gissar på den därför att det är den vanligaste Rhododendron i handeln och även den billigaste. Den är också relativt härdig och snabbväxande varför den lämpar sig bra som häckväxt.
Men framförallt eftersom du nämner att den blommar två ggr/säsong och `Cunninghams´s white´ har den egenskapen ibland. Rhododendron sätter sina blomknoppar redan på hösten för blomning nästa vår men just denhär växten sätter igång och blommar lite för tidigt ibland redan på hösten. De knoppar som blommar på hösten kommer inte igen till våren.
Svårt att bedöma priset men kan kanske ligga mellan 150 -200 kr för en mindre planta på våren. Den brukar reas ut på sensommaren till ganska fashionabla priser.
Du fick redan tips om flyttningstiden...du bör ju göra iordning rabatten innan du flyttat plantorna så att de snabbt kommer i jorden. Rhododendron vill ha en växtplats med lågt pH värde och fuktighetshållande och porös jord.
Det som är allra viktigast efter flytten är att vattna, vattna och vattna...hela säsongen.
Som Peztis skrev så är det ju förhandlingsläge om du står för grävningen/jobbet med att få upp dom. Vill dom bli av med dom så kanske dom även tycker det är skönt att slippa gräva och då kan du ju pruta tycker jag...
(Värst vad mycket "dom"

)
Åsa, mälardalen zon 2
21-03-2011, 09:19
Det är lite skillnad på att köpa i butik och att köpa såna som stått längre tid hos privatperson. Växter som odlats till försäljning är rotbeskurna etc. för att det ska finnas mycket rötter nära stammen = någon har lagt ner arbete på växten för att förbättra oddsen att plantan klarar sig bra efter plantering och det är det man betalar för.
Att köpa växter som stått länge på platsen är riskablare det är inte säkert plantorna klarar sig lika bra och man bör då inte betala speciellt mycket för plantorna heller, ofta brukar priset möjligtvis vara en symbolisk summa el. gratis + att man gräver upp dem själv och fraktar dem själv med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.