Tackar!!
Robinia Hispida är den jag har. Har kollat: Enligt "expertisen" skall den bli 1-2 m, men min blir definitivt inte över metern. Å andra sidan har jag inte zon I-II heller! Å tredje sidan (?!) får jag inte några rotskott heller att prata om, vilket ju var det du ursprungligen frågade om. Letade t.o.m. efter ett förra året för jag skulle gärna ha en till.
- - -
Tycker det är fusk

när man redigerar sitt inlägg under tiden som någon (läs: Jag) svarar på det. Det kan verkligen goddag yxskaft, men å fjärde sidan (!!??) brukar det nog bli det ändå när jag svarar.

Har kollat dina bilder och tror att de 2 sista är Robinia Pseudoacacia = Robinia = träd, Robinia Hispida = Rosenrobinia = buske.
Lämna dem till packet!!! Aldrig i livet!
- - -
Hittade lite om dem på Gröna Rums frågesida:
Svar: Det är en robinia du ni har på er tomt, men jag har lite svårt att komma fram till vilken art det är. Jag har inte hört talas om att den "vanliga" robinian (Robinia pseudoacacia) har annat än vita blommor, men om det är en fröplanta kanske man kan tänka sig en färgvariant. Rosenrobinian (Ribinia hispida) får rosa blomklasar, dock mycket mörkare och arten blir bara ett par meter hög. Det finns fler arter robinior tex Robinia viscosa som skulle kunna passa in på din beskrivning, men de är inte särskilt vanliga i Sverige. Den "vanliga" robinian har ett mycket kraftigt rotsystem och orsakar dessvärre ofta problem genom att växa in i avloppsrör och vattenledningar. Det hjälper inte att kapa en del av rötterna, de söker sig ofta till fuktiga och näringsrika områden. Dessutom bildar robinia lätt rotskott. Trädet har rötter ungefär i lika stort område som kronan täcker, ibland större. Samtidigt känner jag till flera stora och gamla robinior som står nära hus utan att vålla märkbara problem, så det är svårt att avgöra och beroende av många faktorer som husgrund, jordmån, rörtyper etc. Fråga en trädgårdsanläggare för att utvärdera just ert läge.
- - -