Eva Swahn
Jag undrar vilken av dessa växter är värst på att sprida sig "den vanliga" syrenen eller rosenrobinian?
Cilla
Du menar väl vilken som är bäst på att sprida sig? tongue.gif

Jag vet inte om rosenrobinian har andra egenskaper än den vanliga robinian, pseudoacacian, men denna sprider sina rötter och rotskott mycket längre än bondsyrénen, som sprider sig i ett litet område kring moderplantan.

Jag grävde upp rotskott av robinia här i zon 3 och kunde lätt följa roten 5 meter bort.
Bengt i Särö
CITAT (Eva Swahn @ 13-02-2004, 00:21)
Jag undrar vilken av dessa växter är värst på att sprida sig "den vanliga" syrenen eller rosenrobinian?

Hej Eva.
Det beror på vilken sorts Robinia det är och var den skall användas till.
Robinian blir så småningom ett trä'd och vanlig syren blir en större buske.
Du får beskriva var du skall ha den till.
Hälsningar Bengt i Särö.
Eva Swahn
Äh, jag ska inte ha den till nånting. Jag ska gräva upp den före den 31 maj ur en rabatt*. Sen kanske jag planterar den i en i en stor kruka i stället, tills jag hittar ett plejs där den och jag får vara i fred.

*se vidare mitt inlägg i tråden "Sanslöst" i småprat sid 3
Ewa L
Eva! Jag har bägge två, och jag tycker definitivt inte Rosenrobinian sprider sig speciellt mycket!! Den är en av mina absoluta favoriter.

Hmm, nu slår det mig att jag läste under "den andra tråden" att de var höga? Är det Robinia eller Rosenrobinia?
Jag pratar buske = Rosen...!! C:a 1 m hög, underbar blomning. Se bild. Dottern sitter alltså på huk, dessutom är den planterad i en slänt, och hon sitter lite nedanför.

Eva Swahn
Oj så fin! Dotter du har alltså! Jättesöt!

Den blommande växten i bakgrunden är ockå fin. Jättefin! Just nu kommer jag inte ihåg vad min hette ..hispida nånting. Återkommer!

(...ute på Nätet och letar...)

Hittade denna illustration:
http://www.fredericbonnet.com/eacf/vegetau...nia_hispida.jpg

...och denna:
http://www.piante-e-arbusti.it/foto/acaciarosa_fio.jpg

....och denna:
http://www.piante-e-arbusti.it/foto/acacia...iarosa_fio2.jpg

om det är en buske eller ett träd, om den sprider sig eller ej - det ger jag katten i för tillfället. Mina små kära rosenrobinior ska inte behöva utstå smälek utan jag kommer att flytta hem dom igen.
Ewa L
Tackar!! wub.gif

Robinia Hispida är den jag har. Har kollat: Enligt "expertisen" skall den bli 1-2 m, men min blir definitivt inte över metern. Å andra sidan har jag inte zon I-II heller! Å tredje sidan (?!) får jag inte några rotskott heller att prata om, vilket ju var det du ursprungligen frågade om. Letade t.o.m. efter ett förra året för jag skulle gärna ha en till.

- - -

Tycker det är fusk biggrin.gif laugh.gif när man redigerar sitt inlägg under tiden som någon (läs: Jag) svarar på det. Det kan verkligen goddag yxskaft, men å fjärde sidan (!!??) brukar det nog bli det ändå när jag svarar. laugh.gif rolleyes.gif

Har kollat dina bilder och tror att de 2 sista är Robinia Pseudoacacia = Robinia = träd, Robinia Hispida = Rosenrobinia = buske.

Lämna dem till packet!!! Aldrig i livet!

- - -

Hittade lite om dem på Gröna Rums frågesida:
Svar: Det är en robinia du ni har på er tomt, men jag har lite svårt att komma fram till vilken art det är. Jag har inte hört talas om att den "vanliga" robinian (Robinia pseudoacacia) har annat än vita blommor, men om det är en fröplanta kanske man kan tänka sig en färgvariant. Rosenrobinian (Ribinia hispida) får rosa blomklasar, dock mycket mörkare och arten blir bara ett par meter hög. Det finns fler arter robinior tex Robinia viscosa som skulle kunna passa in på din beskrivning, men de är inte särskilt vanliga i Sverige. Den "vanliga" robinian har ett mycket kraftigt rotsystem och orsakar dessvärre ofta problem genom att växa in i avloppsrör och vattenledningar. Det hjälper inte att kapa en del av rötterna, de söker sig ofta till fuktiga och näringsrika områden. Dessutom bildar robinia lätt rotskott. Trädet har rötter ungefär i lika stort område som kronan täcker, ibland större. Samtidigt känner jag till flera stora och gamla robinior som står nära hus utan att vålla märkbara problem, så det är svårt att avgöra och beroende av många faktorer som husgrund, jordmån, rörtyper etc. Fråga en trädgårdsanläggare för att utvärdera just ert läge.
- - -
Eva Swahn
Ibland känns Cillas kommande bok om rötter väldigt angelägen. Skynda dig Cilla!! Vi kan inte vara utan din rotbok!

Ewa, det som du har hittat är ju intressant. De talar om den "vanliga" robinian, den vita, / Robinia pseudoacacia / och den verkar ju ha tuffa rötter. Nu skulle det vara lika intressant att veta om min rosenrobinia / Robinia hispida / är ett lika besvärligt barn. Så jag vet det när jag ska plantera om den.
Ewa L
Jag läser mellan raderna att det är precis det den inte är, och det stämmer ju väldigt bra med mina iakttagelser. Jag har letat rotskott för att kunna föröka lätt, men inte hittat något värt namnet. Vågar alltså sticka ut hakan och garantera att den inte ställer till besvär, bara glädje. wub.gif wub.gif
Cilla
CITAT (Eva Swahn @ 13-02-2004, 13:46)
Ibland känns Cillas kommande bok om rötter väldigt angelägen. Skynda dig Cilla!! Vi kan inte vara utan din rotbok!

Ja, tack Eva, jag får höra det från många håll. Att skriva en bok tar som jag sagt tid, och jag hade inte råd att ta 2 månader ledigt för att skriva i år så det har blivit en hel del nattjobb. Förlag verkar ha löst sig men jag kan inte säga när den kommer ut.

Tills vidare skvätter jag ut den kunskap jag har samlat som svar på frågor här.
Eva Swahn
Cilla det är ibland svårare att hitta ett förlag som är viligt att ge ut en bok än att skriva den! Så du är redan öven den högsta tröskeln. Och att det tar tid att producera en bok - det vet jag! Vill absolut inte stressa dig - bara uppmuntra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon