Och hur tuff kan man vara? Skall man formklippa eller gallra? Min svärfar vill veta....
Tack för hjälpen!
Gunilla T
21-03-2011, 09:07
Varför måste den beskäras? Lönnar är väl träd som man rent allmänt inte beskär, de har ett vackert växtsätt i sig själva . Lönnar är också "blödare" så den bästa tiden om man nu måste beskära är under JAS perioden.
Lönn behöver man inte beskära alls, för deras egen del. Formbeskärning eller annan passar inte heller.
Titta på en obeskuren, välmående lönns kron-silhuett. Tät krona i det yttre med lövverk som bildar en exakt rund krona. Vilka perfektionister lönnarna är!
Vi kan aldrig göra något lika bra.
malarmaster
23-03-2011, 06:50
klarläggande: med jas menas månaderna juli,augusti o september.
det är den period på året då man generellt sett kan beskära allt vedartat.
håller med de tidigare trådarna,lönn behöver inte gallras eller formas,de sköter det så bra själva.
ulf
Tack för hjälpen. Träden står i en rabatt och börjar hänga lite över gången.
malcolm
29-03-2011, 10:07
Enstaka utskjutande grenar som är i vägen kan du ta bort utan någon risk för trädet, det fick jag göra många gånger på min egen blodlönn och den mådde inte dåligt av det men förr förra sommaren fick det stryka på foten helt och hållet då det var på väg in i vardagsrummet på andra våningen. Inte ens det tog död på trädet och det kom nya skott från de gaamla stubbarna som jag lät stå kvar, detta gjordes i maj fö.
[attachment=59249:Blood.JPG]
Vad fin det blev som en liten buske!
Huggorm
31-03-2011, 11:25
Men man måste precisera vad för blodlönn det är. Malcolms är något slags japansk variant. De flesta är annars rödbladiga varianter av vår vanliga svenska lönn, och den är känsligare. Den blöder mycket, vilket bevisas av att den kan användas för att göra lönnsirap
Den vanliga blodlönnen vars blad ni ser här på bilden, är mycket känslig för beskäring på våren och måste beskäras under JAS.
Den växer våldsamt så man måste ha gott om plats om man väljer den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.