Full version: Silverpil
Gåsis
Utanför mitt hus står det ett stort pilträd med silverfärgade blad, alltså tror jag det är en silverpil blush.gif Nu har det blåst av en massa små kvistar och jag undrar om dom går att rota och få till ett nytt träd av. Hur gör jag då? Ute är det nog för kallt ännu, här är zon 7.

/Åsa
ilPadrino
Pil är bland det allra lättaste att få att rota sig. Det räcker i princip med att sticka ner kvistarna i jorden. Tänk bara på att de får ganska grymma rotsystem så se till att helst inte sätta dem för nära husgrunder eller rör och andra ledningar i marken.

Lycka till!

smile.gif
ilPadrino
Hej igen Åsa, måste bara tipsa om en sak till...
Du kan använda färska skott och kvistar från pilen till att få andra växter att rota sig lättare. Ta ett skott och klipp i småbitar som du sen låter dra ett par dagar i en burk med vatten, sedan kan du sätta pelargonsticklingar eller vad du nu vill i vattnet så får de snabbare rötter, bra va?!

w00t.gif
Anki V
Bollpilar har jag förökat så i alla fall med grenar jag tagit på våren.

Jag fick tipset att sticka dom djupt. De skulle visst rota sig snabbare och bättre om sticklingarna stod stadigt i jorden.

/Anki
Gåsis
I jorden confused.gif Inte ute hoppas jag, vi har ju massor av snö. Men det kanske går att rota i en mjölkkartong?

/Åsa
*Stintan*
Bätttre att ta färska kvistar sen när jorden reder sig. Inte säkert att det är så mycket liv i de nerblåsta kvistarna men du kan ju testa att sätta några i en hink vatten och se om de rotar sig nu när du ändå inte kan sätta dom direkt i marken.
Huggorm
CITAT (Gåsis @ 21-03-2011, 10:51) *
I jorden confused.gif Inte ute hoppas jag, vi har ju massor av snö. Men det kanske går att rota i en mjölkkartong?

/Åsa

Det borde fungera. Se till att ta en kvist som ser frisk ut, och håll sedan jorden konstant fuktig. Och låt det helst inte stå på en fönsterbänk över ett element, för där är luften ännu torrare än den normalt är inne, och det är inte bra med hög avdunstning innan nya rötter bildats så den kan suga i sig vatten obehindrat. En genomskinlig påse över kan vara bra, men då får man se till så det inte blir för fuktigt och möglar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon