Full version: Trädgårdstoppen
Alba
Trädgårdstoppen - ett nytt trädgårdsprogram började igår på TV 8 kl 19.00.

Jag önskar att de skulle gå in mer på lite detaljer om växterna. Prata mer om enskilda växter och dess förutsättningar.
Men tanken med programmet är väl att man ska få en översiktsbild för det är väl det som juryn sen ska rösta på.

Vad tycker ni om programmet ?
Iren
Tyckte ändå det var lite mer jordnära än det som varit på kanal 9, Landscape man. Sen som du säger så är det ju en presentation av trädgårdarna mer än ingående info. Doreen tillförde väl inget men han, Peter, tyckte jag hade en härlig inställning till trädgård.
ilPadrino
Haha, ja den där Peter är en härlig prick och lite av en husgud när det gäller mina egna odlingar. Om ni inte har läst hans böcker ännu så kan jag varmt rekommendera dem, för de är bland de mest underhållande man kan läsa i trädgårdssammanhang.

Den första trädgården i Simrishamn var helt fantastisk! w00t.gif

Jag tycker de kompletterade varann bra som programledare, både Peter och Doreen, så jag ser fram emot fortsättningen!

Ramoth
Ja, vem är den här Peter o vad är det för böcker han skrivit?
Nyfiken !
(slutade se på trädgårdsTV för åratal sedan - designprogramen tilltalar mej inte)
malcolm
Har inte sett programmet ännu men skall göra det senare på TV8/play.
ilPadrino
Peter Englander, han driver apotekarns trädgård i Simrishamn. Ett mysigt ställe som är värt ett besök om man är i närheten!

Här är länk till trädgården, böckerna m.m:
http://apotekarns.com/
Alexander-VG-zon3
trevligt program ser gärna om det, kul att se trädgårdarna man sett i böckerna live. jag skulle med vilja ha att dom skrev upp namn på växterna och mer ingående om skötsel/skötsel knep/tips.

plantagen inslag var ju lite basic. men det är väl ett måste imed dom har sponsrat. när dom pratar medelhavsväxter antar jag att dom pratar om växter som odlas som prydnadsväxter där? för det var inte mycket av det visades som växer där vilt.

dansken var lite knasig, hosta som kokar hmm, dessutom hade han den ju i skugga. och dessutom så höga temperaturer får man inte i en vanlig trädgård att växterna skulle ''kokas'' bort.

men som sagt jag gillade och peter har ju sin egen härliga stil och personlighet och jag ser det gärna igen. i detta avsnitt gillade jag sämst andra trädgården och bäst den första plus hans egna och hans förra.
Tullia
Definitivt mina tummar upp.

Det är ju svårt att få till ett program som tilltalar precis alla trädgårdsintresserade. Jag tycker att de lyckas vända sig till ganska många ändå. Vi som är genuint trädgårdsintresserade, men kanske inte jättekunniga tror jag tycker att programmet är riktigt trevligt.

Klart att man vill gotta in sig och veta ännu mer, men man kan ju inte få allt...
Kajsa
Gillade programmet, Peter är glad och trevlig. Visst saknade man lite mer fakta runt växterna, persikoträden som någon visade, vilken zon kan dom odlas i mm. Alla buxbom rader hur gamla var dom ? Inte är det så lätt att få blomsterängar " bara slänga ut lite frön " som det sas ?
Men man kan låta sig inspireras och jag ser fram emot att se trädgårdar lite längre upp i landet där man inte har zon 1.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon