Full version: Skatt på socker
Red Top
Med tanke på hur farligt och beroendeframkallande socker är, kan jag inte förstå att det inte är jättehög skatt på det.

Själv är jag så gammal, så jag minns när det var lyxskatt på tandkräm och tvål. wink.gif Så varför inte på socker.

Sjukvårdskostnaderna skulle nog minska och framförallt så skulle alla må så mycket bättre, om det inte var så himla mkt socker i allt.

Vad tycker ni?

pejori
Det är det redan.
All mat beskattas så även socker.

Skulle man riskbeskatta allt som är farligt, blir det inte mycket kvar.
malcolm
Tror Red Top menade någon form av extrabeskattning och det vore kanske inte så dumt.
Anki på Öland
Är väl en god ide så slapp vi kanske socker i sånt där det inte har att göra! Påläggsskinka och andra köttvaror t.ex.
malcolm
Många grönsaker på burk innehåller också socker, majs tex.
AndersKbg
Herre gud, den dagen som socker blir "farligt" så är det dags att kila vidare.
Det låter som värsta drogen...vilket det inte är?

Nästa fråga är om vi ska ha åldersgräns på det?
Lever vi i Sverige? -Ja, det märks ingenting.
Red Top
Jo, det var det jag menade. Det är ju särskild skatt på alkohol, så varför inte på socker.

Det är ju knappast så att socker är ett nödvändigt livsmedel. Fabrikanterna stoppar ju mängder av socker i saker, som egentligen inte behöver det. Det är ju ett billigt utfyllnadsmedel.

Som det är nu är ju produkter, som inte innehåller socker ofta dyrare. Är man t ex diabetiker vill man ju inte gärna få i sig en massa socker smygvägen.

Man har ju också forskat på "stökiga" barn, de med olika bokstavsåkommor, och där har man konstaterat att sockerfri kost gör att de mår bättre.

Edit: Anders hann emellan. Mitt inlägg var inte ett svar till dig. smile.gif
theseraphim
Förstår inte varför man föreslår att staten ska skatta bort problemen med tex dieter, folk vet om att socker inte är bra men 99% tycker att det är okej då och då och alla äter det i stort frivilligt. Vad ska man då straffbeskatta härnäst, fett, andra sorters kolhydrater, kolestreol osv. Nej folk måste få fatta beslut själva annars kommer det bli som med datummärkningen som vi tittat blint på och som gör att vi slänger mat för enorma belopp som det inte är något fel på. Det finns väl inget annat folk i världen som så mycket vill bli curlade så som svenskar.
gnon49
Själv undviker jag socker i "ren" form. Får säkert i mig tillräckligt ändå. Det är ju mängden som är skadlig. Särskilt när man är ung tror jag. T.om i s.k hälsoprodukter finns ofta för mycket socker. Vänjer man sig vid högt sockerintag redan i unga år så lever man def. inte hälsosamt. Att skräpmat blivit allt vanligare gör ju inte saken bättre. Som lök på laxen äter vi hälsokost/piller som är allt annat än bra för kroppen.
tomas99
Nej inget högre skatt på socker, det skulle bara leda till att tillverkarna av sötsaker tillsätter andra sötningsmedel som är farliga, det sker redan idag.
malarmaster
CITAT (tomas99 @ 21-03-2011, 12:16) *
Nej inget högre skatt på socker, det skulle bara leda till att tillverkarna av sötsaker tillsätter andra sötningsmedel som är farliga, det sker redan idag.

håller med,sötningsmedel kan inte vara bättre.det bästa vore att vänja sig vid mindre söta mat/godsaker.
Har själv senaste året valt bort läsk,godis o annat som innehåller socker o man absolut inte behöver äta.
det är ju en fråga om kunskap om vad man äter som oftast saknas hos folk generellt.
istället för sockerskatt skulle vi ha en folkupplysningskampanj,om hälsa o mat. ulf
Red Top
En av anledningarna till att jag ställde frågan är att svenskar ligger högst på topplistan över hur mycket lösgodis folk i världen äter.

En annan var att Sverige, i sin iver att presentera Sverige som ett matland, tänker satsa hårt på export av godis. Inte tycker jag att godis är mat, och inte tycker jag heller att det skulle vara så kul, om andra länder skulle veta vad Sverige är, genom att säga: "Aha, Sverige, godislandet".

Om man jämför kilopriset på socker med riktiga livsmedel, är det rätt skrämmande att man kan få 2kg socker för under 20,00 sek. Det är inte många livsmedel, som är så billiga.
Carl

Vi har redan extra skatt på socker genom att Sverige gör socker av sockerbetor istället för sockerrör som är billigare.

Anma
Det är bättre väg att påverka att få bort det dolda sockret ur maten. Idag tillsätter man socker i princip allting "för smakens" skull. Detta började redan innan fettskräcken men är nu än värre. Lagstifta om hur mycket socker en vara får innehålla som normalt inte har någon socker i sig. Precis som att det nu ska bli förbud mot transfetter i Sverige (tacka oppositionen för det).
Huggorm
Det är intressant att första lösningen som folk kommer på för att lösa ett problem alltid är att skatta bort det
theseraphim
CITAT (Red Top @ 21-03-2011, 12:43) *
En av anledningarna till att jag ställde frågan är att svenskar ligger högst på topplistan över hur mycket lösgodis folk i världen äter.

En annan var att Sverige, i sin iver att presentera Sverige som ett matland, tänker satsa hårt på export av godis. Inte tycker jag att godis är mat, och inte tycker jag heller att det skulle vara så kul, om andra länder skulle veta vad Sverige är, genom att säga: "Aha, Sverige, godislandet".
Om man jämför kilopriset på socker med riktiga livsmedel, är det rätt skrämmande att man kan få 2kg socker för under 20,00 sek. Det är inte många livsmedel, som är så billiga.

Det är kanske inte så konstigt om vi ligger högst på lösgodis då det knappt finns någon annan stans i världen. har inte sett det i danmark, holland osv. Däremot så äts det väldigt mycket onödigt och sött i stora delar av världen fast på andra sätt. När jag var i Tunisien så mumsade de bakverk efter bakverk som fullkomligt dröp av honung o sirap plus att de drack sånt där sliskigt myntathe med 50% socker i.....euschh då föredrar jag att käka lakritsdäck och colaflaskor då och då.
Vetemjöl är billigt också och det som styr är ju helt enkelt hur billigt det är att producera och både vetemjöl och socker är billigt på den biten.

CITAT (Huggorm @ 21-03-2011, 13:42) *
Det är intressant att första lösningen som folk kommer på för att lösa ett problem alltid är att skatta bort det

Vanlig svensk åkomma, staten måste säga åt oss vad vi bör göra, vad vi inte ska göra osv för annars lullar vi bara runt som en flock vilsna får.
Red Top
CITAT (Huggorm @ 21-03-2011, 13:42) *

Ja, visst är det. Förstår inte alls var jag fick den tokiga idén ifrån. giggle.gif Kanske är jag ett barn av min tid. whist.gif

Anmas förslag tycker jag är väldigt bra. Självklart måste man i första hand se till att producenterna inte förstör all mat med socker.

CITAT (Anma @ 21-03-2011, 12:57) *
Det är bättre väg att påverka att få bort det dolda sockret ur maten. Idag tillsätter man socker i princip allting "för smakens" skull. Detta började redan innan fettskräcken men är nu än värre. Lagstifta om hur mycket socker en vara får innehålla som normalt inte har någon socker i sig. Precis som att det nu ska bli förbud mot transfetter i Sverige (tacka oppositionen för det).

malcolm
I Sverige får vi skatta oss lyckliga så därför var det lätt att haka på, tänkte inte så långt som att sockret skulle bli ersatt med sötningsmedel fast det går ju att beskatta det också. giggle.gif
Gossen Ruda
Jag tycker var och en skall få avgöra hur mycket socker man sätter i sig, det finns innehållsförteckning på det mesta. Jag kollade på ett sockerpaket och där stod det mycket riktigt att det innehåller socker. Ingen procentsats så jag antar att det är 100%. biggrin.gif
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 21-03-2011, 14:35) *
Jag tycker var och en skall få avgöra hur mycket socker man sätter i sig, det finns innehållsförteckning på det mesta. Jag kollade på ett sockerpaket och där stod det mycket riktigt att det innehåller socker. Ingen procentsats så jag antar att det är 100%. biggrin.gif

Var inte för säker på att det är 100%, där finns säkert en massa skumma tillsatser också. Eller så är det utspätt för att bli billigare.
Anma

Innehållsförteckningen skrivs med minimala bokstäver, dessutom bakas sockerhalten in i kolhydratraden. Sen står det med ännu mindre text varav sockerater. Det är inte lätt att vara sockerskyende i dagens matvaruaffär. Vanlig skinkpålägg till exempel innehåller socker. Varför det kan man ju fråga sig.
Blomstertanten

Jo, visst finns det innehållsförteckning! Men det är ju en fördel om det går att läsa den också blink.gif Oftast är texten så liten att man omöjligt kan se vad det står. Och det beror inte bara på min ålder eller mina korta armar tongue.gif Brukar få be någon affärsanställd försöka läsa, men inte ens en ung människa med bra syn kan tyda de pyttesmå texterna!
Cacki
Jag tycker inte alls att ditt förslag var tokigt rakt igenom gällande skatt på socker(produkter) Red Top. Eftersom överkonsumtionen ställer till med en massa hälsoproblem som i sin tur kostar sjukvården otroliga summor så måste det väl betalas på något sätt. Då vore det väl bra om man kan göra som med tobak och sprit? Den som väljer att frossa i socker får också betala priset för det. Sockerersättning ska givetvis beskattas lika högt.
Anmas förslag kan jag nästan se som en självklarhet. Fattar inte att det inte redan lagstiftats om det vid det här laget.

Hetsjakt på rökare går bra men inte på dem som ätit sej till sin övervikt. (Obs, jag är medveten om att alla överviktiga inte ätit sej till alltihop)
(Kom inte och säg att det i alla fall inte drabbar andra. Det gör det visst! Hur många barn är det inte som proppas fulla med skräpmat och godis? Men slår det mot de mest utsatta (i det här fallet barnen) så rycker svensson mest på axlarna och fortsätter glatt att låta sina egna dåliga kostvanor gå i arv...märkligt.)
gnon49
Visst kan man läsa vad en vara innehåller för ingredienser men hälften förstår man ju inte vad det är. Rena kemin. Ändå handlar det om mat.
Visst gillar jag att mumsa lite lösgodis då o då men vad det består av vill jag inte veta. Def. inget för vegetarianer i alla fall.
Carl

Instämmer Anma Socker halten göms under kolhydrater vilket är fel. Alla livsmedel borde märkas tydligt med socker innehåll.

Lika så borde salthalten deklareras nog viktigare än sockerhalten. Den är farligare än sockerhalten. De flesta livsmedel som har mycket socker är nog väl kända av köparen typ juicer.
andersen
Skatt på socker? svår fråga visst är socker inte bra... men vad händer om det införs en extra skatt, jo risken är stor att vi får mycket mera konserveringsämnen i våra bakverk,det vill jag inte ha då är det nog bättre med socker som trots allt är en naturprodukt.
Red Top
CITAT (Cacki @ 21-03-2011, 14:54) *
Jag tycker inte alls att ditt förslag var tokigt rakt igenom gällande skatt på socker(produkter) Red Top. Eftersom överkonsumtionen ställer till med en massa hälsoproblem som i sin tur kostar sjukvården otroliga summor så måste det väl betalas på något sätt. Då vore det väl bra om man kan göra som med tobak och sprit? Den som väljer att frossa i socker får också betala priset för det. Sockerersättning ska givetvis beskattas lika högt.
Anmas förslag kan jag nästan se som en självklarhet. Fattar inte att det inte redan lagstiftats om det vid det här laget.

Hetsjakt på rökare går bra men inte på dem som ätit sej till sin övervikt. (Obs, jag är medveten om att alla överviktiga inte ätit sej till alltihop)
(Kom inte och säg att det i alla fall inte drabbar andra. Det gör det visst! Hur många barn är det inte som proppas fulla med skräpmat och godis? Men slår det mot de mest utsatta (i det här fallet barnen) så rycker svensson mest på axlarna och fortsätter glatt att låta sina egna dåliga kostvanor gå i arv...märkligt.)

Tack Cacki! Äntligen en som tycker som jag. När jag tänkte skatt, tänkte jag givetvis också på jämförelsen med alkohol. Tror jag skrev det någonstans. Tobak tänkte jag inte på, eftersom det väl bara är snusarna som "äter" det. cool.gif

Jag håller inte heller med om att svenskarna är så upplysta och kloka att det är upp till var och en. Sena tiders rön visar ju att hög sockerkonsumtion leder till ett starlt beroende.

"Sockerberoende en allvarlig sjukdom

Sockerberoende är ingen vedertagen beroendesjukdom, men alltfler läkare anser att man kan bli beroende av socker på samma sätt som av alkohol.
- Socker påverkar hjärnan på samma sätt som rökning och alkohol. Sötsaker kan aktivera belöningssystemet och göra dig beroende, menar Kerstin Brismar, överläkare vid Diabetescenter, Karolinska universitetssjukhuset i Solna."

Citatet hämtat härifrån: svt.se
Läs gärna hela artikeln. yes.gif
andersen
CITAT (Red Top @ 21-03-2011, 16:12) *
Tack Cacki! Äntligen en som tycker som jag. När jag tänkte skatt, tänkte jag givetvis också på jämförelsen med alkohol. Tror jag skrev det någonstans. Tobak tänkte jag inte på, eftersom det väl bara är snusarna som "äter" det. cool.gif

Jag håller inte heller med om att svenskarna är så upplysta och kloka att det är upp till var och en. Sena tiders rön visar ju att hög sockerkonsumtion leder till ett starlt beroende.

"Sockerberoende en allvarlig sjukdom

Sockerberoende är ingen vedertagen beroendesjukdom, men alltfler läkare anser att man kan bli beroende av socker på samma sätt som av alkohol.
- Socker påverkar hjärnan på samma sätt som rökning och alkohol. Sötsaker kan aktivera belöningssystemet och göra dig beroende, menar Kerstin Brismar, överläkare vid Diabetescenter, Karolinska universitetssjukhuset i Solna."

Citatet hämtat härifrån: svt.se
Läs gärna hela artikeln. yes.gif

För ett par år sedan så hadde jag en resa för att gå ner i vikt, och då valde jag bort socker under ett halv år,gick ner massor av kilo och kände mej mycket bättre, nu händer det att jag köper lösgodis och visst det är gott men jag mår dåligt av det får yrsel och huvudvärk när jag äter mycket av godiset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon